۲۰ مدرسه تا پایان سال در منطقه ۲۲ تهران ساخته می‌شود

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت:‌ با تشکیل میز خیرین مدرسه‌ساز شهر تهران در شورا با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری، ۲۰ مدرسه از ۱۰۰ مدرسه مورد نیاز منطقه ۲۲ تا پایان سال ساخته می‌شود.

«محمدسالاری» روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات و راهکارهای تأمین فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران اظهار داشت: منطقه ۲۲ فاقد اداره آموزش و پرورش مستقل است و به همین دلیل ذیل آموزش منطقه ۵ مدیریت می شود.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد انجمن خیرین مدرسه ساز استان تهران تعداد ۷ مدرسه را در منطقه ۲۲ مشروط بر تامین زمین احداث کنند؛ همچنین تعداد ۷ مدرسه را نیز سازمان نوسازی آموزش و پرورش تقبل کرد و ۶ مدرسه را هم شهرداری تهران قبول کند تا ما بتوانیم  از ۱۰۰ مدرسه ای که نیاز مبرم منطقه ۲۲  است، امسال ۲۰ مدرسه را احداث کنیم. 

۵۰ درصد مدارس تهران فرسوده هستند 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران و به ویژه پایتخت، مطلوب نیست، اظهار داشت: براساس ارزیابی هایی که در خصوص فضاهای آموزشی شهر تهران صورت گرفته، ۵۰ درصد مدارس آن فرسوده هستند و قدمت اغلب آن ها بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال است.

وی ادامه داد: از نظر شاخص ها و استاندارهای کشوری، مدارس و فضاهای آموزشی باید متناسب با جمعیت شهرها باشند، اما شهر تهران در برخی از شاخص ها رتبه آخر و در برخی از شاخص ها رتبه یکی مانده به آخر را در بین تمام استان ها دارد؛ همچنین پایین ترین میانگین سرانه فضاهای آموزشی در کشور متعلق به استان های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی است و این در حالیست که تراکم دانش آموزی در استان تهران بیش از این سه استان است. 

سالاری تشریح کرد: بررسی های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و گزارش تلفیقی حسابرسی از عملکرد شهرداری تهران برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۳ نشان می دهد در حالی که مقرر بود ۷۰ درصد املاک و اراضی بزرگ مقیاسی که در منطقه ۲۲ ساخت شده اند، از محل قاعده ۷۰ به ۳۰، ‌آزاد سازی و به شهرداری تهران منتقل شوند، تا از آن ها در راستای تامین سرانه های خدماتی ۷ گانه با اولویت سرانه فضاهای آموزشی استفاده شود، متاسفانه شهرداری تهران بر خلاف قوانین ملاک عمل، به رغم آزادسازی ۲۲ میلیون متر مربع از این اراضی، از آن ها در راستای تامین سرانه ها استفاده نکرد و این اراضی را به مالکین همان املاک یا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر با رویکرد درآمدزایی فروخت و بر روی آن ها بارگذاری انبوه انجام شد.

وضعیت نامطلوب فضاهای آموزشی تهران
وی با اشاره به اقدامات کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در راستای تامین سرانه های آموزشی مناطق غیر برخوردار شهر تهران گفت: وضعیت نامطلوب فضاهای آموزشی در منطقه ۲۲ و اکثر مناطق تهران  بخصوص مناطق مرکزی و جنوبی شهر، ما را برآن داشت تا در تعامل با اداره آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش، موضوع توسعه فضاهای آموزشی و حل مشکلات مربوط به فرسودگی و ناپایداری فضاهای آموزشی را جزو اولویت های کمیسیون شهرسازی قرار دهیم.

سالاری ادامه داد: در همین راستا و به موجب تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و تاکید ریاست شورای شهر تهران،  در کمیسیون شهرسازی و معماری نسبت به فراهم کردن بستر لازم برای اجرای قانون موسوم به «تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی موجود» توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اقدام کردیم.

وی یادآوری کرد: در قانون برنامه ۵ ساله این اختیار به وزارت آموزش و پرورش داده شده که در کل کشور بتواند فضاهای مازاد آموزشی محلات، مناطق و محدوده هایی از شهرها را که از نظر استانداردهای کشوری فضاهای آموزشی مازاد دارند، فروخته یا تهاتر و از درآمد کسب شده نسبت به تملک زمین و ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی در مناطق و محلات شهری غیر برخوردار اقدام کند.

سالاری با اشاره به گزارش آموزش و پرورش تهران در خصوص اجرای این مصوبه اظهار داشت: بر اساس این گزارش آن ها نتوانسته اند از این قانون در کل کشور  استفاده کنند، لذا ما این موضوع را در اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری قرار دادیم و دهها جلسه در این خصوص برگزار کردیم؛ در نهایت کمیسیون ماده ۵ شهر تهران را مجاب کردیم از فهرستی که توسط مشاور آموزش و پروش از فضاهای آموزشی مازاد تهیه شده بود، با توجه به اولویت بندی انجام شده، مجوز تغییر کاربری برخی از آن ها را از آموزشی به کاربری های درآمدزا بگیریم تا آموزش و پرورش از محل فروش آن ها بتواند در مناطق غیر برخوردار تامین فضای آموزشی کند.

وی اضافه کرد: بنابر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش تهران، تنها یکی از املاک آموزشی آن واقع در حوالی میدان ونک، قیمتی معادل ۷۰۰ میلیارد تومان دارد که از این محل می توانند ۴۵۰۰ کلاس درس در مناطق غیربرخوردار تامین کنند.

وی تاکید کرد: یکی از نگرانی های ما برای موافقت با تغییر کاربری و فروش فضاهای آموزشی مازاد این بود که با توجه به شرایط بودجه ای دولت، شاهد هزینه کرد درآمد حاصل شده برای حقوق و مزایا باشیم، لذا بصورت مشروط با تغییر کاربری چند فضای آموزشی مازاد موافقت کردیم و در صورتی که مبالغ برای ایجاد فضاهای آموزشی در مناطق غیربرخوردار هزینه نشود، از طریق کمیسیون ماده ۵ کاربری ها را برمی گردانیم.

سالاری با اشاره به تلاش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برای کمک به توسعه فضاهای آموزشی گفت:  اکنون توپ در میدان دولت و آموزش و پرورش است و متاسفانه آن ها هنوز نتوانسته اند، این سازوکار را به سرانجام برسانند و فضاهای آموزشی مازاد را بفروش برسانند.
افزایش سرانه های از ۶۰ هکتار به ۱۰۵ هکتار 
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه  در فرایند تدوین و تصویب طرح تفصیلی منطقه ۲۲، بستر لازم را برای تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز منطقه فراهم کردیم، اظهار داشت: ما در فرایند تدوین طرح تفصیلی منطقه ۲۲، برای عرصه هایی از منطقه که به منظور تامین سرانه های ۷ گانه از جمله سرانه های آموزشی در نظر گرفته شده بود، از مدل و الگوی پهنه بندی عبور و کاربری های مربوط به سرانه ها را بر روی یکایک پارسل ها و املاک و اراضی لحاظ کردیم تا دیگر امکان تبدیل آن ها به کاربری های انتفاعی وجود نداشته باشد.

وی افزود: از این طریق وسعت فضای آموزشی در طرح  تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ از ۶۰ هکتار به ۱۰۵ هکتار افزایش پیدا کرده است.

منطقه ۲۲ فقیرترین منطقه در تامین سرانه های خدماتی و آموزشی است
وی تشریح کرد: متاسفانه از سال ۹۱ که طرح تفصیلی شهر تهران ابلاغ شد، تاکنون کارنامه مدیریت شهری و صاحبان املاک و اراضی در این حوزه به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده، زیرا هم ذینفعان و هم شهرداری صرفا با رویکرد درآمدزایی، از ظرفیت پهنه های طرح تفصیلی استفاده کرده اند، به همین دلیل منطقه ۲۲ که دارای فضاهای باز زیادی بوده، اکنون به فقیرترین منطقه در تامین سرانه های خدماتی و آموزشی تبدیل شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، تشکیل بانک زمین خدمات عمومی را اقدام دیگری در راستای تامین سرانه های خدماتی و آموزشی در منطقه ۲۲ دانست و گفت: این ساز و کار برای اولین بار در طرح تفصیلی ویژه این منطقه پیش بینی شده است که از این طریق تمام فضاهای باز که برای سرانه های خدماتی لحاظ شده اند، فهرست می شوند و مدیریت شهری حق فروش، تهاتر و بارگذاری غیر خدماتی در آن ها را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: چنانچه در محدوده و منطقه ای این سرانه ها مازاد باشند، شهرداری می تواند نسبت به فروش و یا بارگذاری آن اقدام کند، مشروط بر اینکه درآمد حاصله را برای تملک عرصه هایی برای تامین سرانه ها در محدوده های غیر برخوردار هزینه کند.

سالاری با اشاره به تصمیمات جلسه بررسی مشکلات و راهکارهای تأمین فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران، گفت: مجموعه ای از تعاونی های مسکن در منطقه ۲۲ ساخته شده که به موجب مفاد ماده ۱۸ قانون آموزش و پرورش و ۴ تبصره ای که ذیل آن در گذشته مصوب شده بود، مالکین این تعاونی های مسکن مکلف بوده اند سرانه های آموزشی لازم را همزمان با ساخت و ساز، تامین کنند و شهرداری نباید برای آن ها پایان کار صادر می کرد تا تامین سرانه ها انجام شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در زمان دولت آقای احمدی نژاد با آغاز ساخت مسکن مهر، این ۴ تبصره لغو شد اما خود ماده ۱۸ همچنان باقی است و ما منطقه را مکلف کردیم برای املاکی که تا قبل از لغو این ۴ تبصره ساخته شده اند، تا زمانیکه اقدام به تامین سرانه ها نکرده اند، پایان کار صادر نشود.
وی ادامه داد: در خصوص املاکی هم که بعد از لغو آن قانون ساخته شده اند، شهرداری باید سازوکاری را تدوین کند و به این تعاونی ها و شهرک ها، اجازه ساخت فضاهای آموزشی در فضاهای باز آن ها را به میزان مورد نیاز بدهد.

تشکیل میز خیرین مدرسه ساز در شورای تهران
سالاری از تشکیل میز خیرین مدرسه ساز شهر تهران نیز خبر داد و گفت: با پیشنهاد آموزش و پرورش شهر تهران و خیرین مدرسه ساز، میز خیرین مدرسه ساز جهت توسعه فضاهای آموزشی شهر تهران در شورای شهر ایجاد شد که قرار است.و

وی افزود: قرار است این میز با محوریت و راهبری کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و عضویت روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی، نماینده شهردار تهران، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدیرکل نوسازی آموزش و پرورش استان تهران و رییس هیات مدیره و مدیرعامل خیرین مدرسه ساز تشکیل شود؛ البته با توجه به اینکه مسائلی که در این کارگروه مطرح می شود مربوط به چه منطقه ای باشد، شهردار آن منطقه هم عضو این کارگروه می شود.

وی اضافه کرد: قرار شد جلسات بصورت مستمر در راستای عملیاتی شدن مجموعه تصمیمات اتخاذ شده برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =