۲۵۰ دانش آموز کردستانی دارای آسیب شنوایی هستند

سنندج - ایرنا - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۲۵۰ دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و مدارس عادی ااین ستان مشغول به تحصیل هستند.

خلیل رنجبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، ۵۲ دانش‌آموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی در دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس با نیازهای ویژه استان تحصیل می‌کنند.

وی افزود: همچنین با توجه به سیاست یکپارچه سازی آموزش و تلاش در راستای نزدیک شدن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه عادی، ۱۹۸ دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا شدید در کنار همسالان خود و در دوره‌های مختلف تحصیلی مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی بیشترین آمار معلولیت دانش آموزان را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد ولی مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه رو هستند.

وی یادآور شد: با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می‌توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، از این رو غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعک‌ استخوانی و نامریی و کاشت حلزون قبل از شش سالگی باید انجام شود.

رنجبر تاکید کرد: یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است و خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری‌رسان باشند.

وی گفت: شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.

رنجبر کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی، تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلاتی اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر ناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجه است.

نهم مهر برابر با برابر سی ام سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =