۸ مهر ۱۳۹۹،‏ ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 84058267
۴ نفر

برچسب‌ها

روزهای تلخ قصرشیرین

اهواز - ایرنا - مسافرخانه تاریخی قصرشیرین اهواز که روزگاری محل اسکان مسافران ایرانی و خارجی بود این روزها در گوشه بازار روزگار تلخی را می‌گذراند.

به گزارش ایرنا قدمت مسافرخانه قصر شیرین به  اوایل دوره پهلوی می‌رسد، در آن زمان به خاطر موقعیت مکانی این مسافرخانه و حضور تجار و بازرگانان، مسافران زیادی را به خود دید اما با گذر زمان، تغییر در نوع زندگی و تجارت مردم رفته رفته این مسافر خانه تعطیل و به تاریخ پیوست.

مسافرخانه  قصر شیرین در خیابان امام خمینی (ره)  یکی از پرترددترین نقاط اهواز واقع شده است، در کنار آن سینما قدس اهواز قرار دارد، بنا به گفته دوستداران میراث فرهنگی بخش‌هایی زیادی از مسافرخانه قصر شیرین  قبلا تخریب شده است.

 این مسافرخانه قدیمی دارای ۱۰ اتاق سالم است و در حال حاضر هیچ گونه کاربری خاصی ندارد.

بنای یاد شده در اثر بی توجهی سال‌های متوالی دچار آسیب‌های جدی در سقف، دیوارها و در و پنجره شده است.

فضای داخلی آن مملو از زباله‌هایی است که سال‌ها در آنجا بوده و تل انبار شده اند و همین امر منظره بسیار زشت و ناخوشایندی را به وجود آورده است.

کارشناسان گردشگری معتقدند این بنا  با توجه به موقعیت مکانی می‌تواند تاثیر به سزای در توسعه فرهنگ و گردشگری شهر اهواز داشته باشد اما همچنان به حال خود رها شده است و تا این لحظه نیز  به ثبت ملی نرسیده است.

شلوغی بازار، بهانه‌ای برای تخریب

یک فعال و دوستدار میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به آسیب‌های وارده به این بنا گفت: برخی نبود پارکینگ و شلوغی منطقه را بهانه‌ای برای تخریب این اثر می‌دانند اما این مساله اصلا بهانه خوبی نیست چراکه بناهای زیادی در سراسر دنیا در دل شهر واقع شده است که نه تنها شلوغی برای آن بد نیست بلکه بسیار خوب و درآمدزا است.

مجتبی گهستونی با بیان این که با فعال کردن  این مسافرخانه امکان جذب گردشگر افزایش می‌یابد توضیح داد: با احیای مسافرخانه قصر شیرین امکان احیای تاریخی که در گذشته در این مکان بوده فراهم  می‌شود  و از این طریق به دیگران نیز انگیزه‌ای برای حفظ دیگر بناهای تاریخی داده می‌شود.

وی یادآور شد: ساختمان مسافر خانه قصر شیرین با  سینما قدس اهواز در هم تنیده هستند و بخش‌های جدایی ناپذیر از یکدیگرند، این ۲ اثر تاریخی فرهنگی می‌توانند در مسیر گردشگری شهری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرند و ضرورت دارد که در حال حاضر مرمت، حفاظت و احیای شوند و به بهره‌برداری متناسب با شان بنا قرار گیرند.

این دوستدار میراث فرهنگی افزود: متولیان امر از جمله اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری،  راه و شهرسازی مکلفند در راستای زیباسازی، توسعه فرهنگی شهر و بازآفرینی شهری این بنا را مورد توجه در مقوله گردشگری  قرار دهند.

وی با بیان این که موقعیت مکانی مسافرخانه قصر شیرین موقعیتی منحصر به فرد است توضیح داد:  این مسافرخانه در قلب بازار واقع  شده و توجه به این مقوله می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز فرهنگی کسبه و افرادی که برای خرید به شهر می‌آیند را برطرف سازد قطعا حذف سینما قدس و مسافرخانه قصر شیرین ضربه جبران ناپذیری به  توسعه فرهنگی شهر است.

گهستونی ادامه داد: حذف پی در پی بناهای فرهنگی که در خیابان امام خمینی(ره) فعلی اهواز از گذشته تاکنون بوده است نشان می‌دهد که تعدد مراکز فرهنگی رو به کاهش است و جای خود را به برخی مکان‌هایی داده که امروز  شاهد خلا در حوزه فرهنگی شهر هستیم.

ایجاد گذر فرهنگی با احیای قصر شیرین

وی با تاکید بر نیاز مردم ساکن در شهر و کسانی که در بازار در رفت‌ و آمد هستند گفت: موقعیت مکانی سینما قدس و مسافرخانه قصر شیرین با توجه به  اینکه  در کوچه پشتی آن نیز چند بنای تاریخی واقع شده می‌تواند تبدیل به یک گذر فرهنگی  در خیابان امام خمینی(ره) اهواز باشد لازم است نگاه مسئولان  به این مقوله جامع‌تر  و متمرکزتر باشد.

این فعال میراث فرهنگی گفت: منطقه‌ای که ساختمان مسافر خانه قصر شیرین در آن واقع شده از تحرک‌پذیری بالایی برخوردار است و روزانه ده‌های هزار نفر از آنجا تردد می‌کنند.

وی تاکید کرد: ساختمان مسافر خانه قصر دارای ارزش‌های معماری و دارای یک الگوی ایرانی است و متناسب با بافت گذشته شهری اهواز است و مرمت آن می تواند الگویی برای دیگر بناهای سطح منطقه  به ویژه در مرکز شهر که دچار نوعی پریشانی در معماری بناها  است و از هیچ الگوی متناسبی  تبعیت نمی‌کند باشد، ۱۰ اتاق مسافرخانه قصر شیرین می‌تواند تبدیل به یک مکان فرهنگی مثل فرهنگسرا، تالار، گالری، کافی‌شاپ، مرکز آموزش و... شود.

گهستونی گفت: در مرکز شهر اهواز از یک خلاهای فرهنگی برخودار هستیم و مردم فکر می‌کنند آنجا صرفا یک مرکز خرید و فروش  محصولات غیر فرهنگی است، در حال حاضر جز چند کتابفروشی در مرکز شهر، دیگر مراکز فرهنگی بسیار اندک هستند و نیازهای منطقه را برآورده نمی‌کنند و هنوز متناسب با نیاز مردم مراکز فرهنگی به روز نشده اند

وی گفت: پس بنایی مثل قصر شیرین باید  مرمت و در راستای گردشگری شهری مورد مطالعه  و بررسی قرار گیرد و انگیزه ای شود تا و از این طریق رفت و آمدهای غیرهدفمند در پاساژها می تواند به مکان های فرهنگی بروند.

این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: یکی از دلایلی که مسافر خانه قصر شیرین در شهر اهواز وضعیت نابسامانی پیدا کرده است  از یک طرف نبود یک نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌گذاری مناسب  برای آن است و از طرف دیگر اندک بودم تعامل میراث فرهنگی  و شهرداری است.

وی افزود: متاسفانه میراث فرهنگی بودجه لازم برای جلوگیری از تخریب و مرمت  بناها را ندارد  و از سوی دیگر اولویت برخی ارگان‌ها مانند شهرداری مسایل دیگری است.

گهستونی توضیح داد: با راه اندازی یا  تشکیل اداره دفتر بافت تاریخی می‌توان برای بناهایی همچون مسافرخانه قصر شیرین سرمایه‌گذار پیدا کرد و از این طریق ضمن حفاظت از بنا از آن بهره برداری لازم را داشت.

  قصر شیرین در شرف ثبت ملی

 معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: پرونده ثبت سینما قدس و کاروانسرای قصر شیرین برای ثبت این ۲ اثر در فهرست آثار ملی  آماده شده است، به شهرداری و مالک نیز اعلام شده  هر گونه دخل و تصرف یا تخریب بنا به علت اینکه در شرف ثبت است ممنوع می‌باشد.

احمدرضا حسینی‌بروجنی  با اشاره به خطراتی که این بنا را تهدید می کنند گفت: آسیب‌هایی در حال حاضر بنا را تهدید می‌کند که باید فکری به حال این آسیب‌ها و برطرف کردن آن‌ها بشود، یکی از برنامه‌های ما این است که رفع خطر از بنای قصر شیرین را در اعتبارات امسال پیش‌بینی‌ کنیم.

وی تاکید کرد: هرگونه  فعالیت عمرانی، مرمتی یا تعمیراتی  که در سطح شهر به ویژه در محدوده بافت تاریخی انجام شود  باید از میراث فرهنگی استعلام صورت گیرد و تا زمانی که مالک اقدامی نکند برای بنا مشکلی  ایجاد نمی‌شود اما  به طور کلی حتی برای انجام‌ تعمییرات هم باید استعلام ‌ازمیراث گرفته شود تا ما مجوز لازم را صادر کنیم.

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: مالک بنا و شهرداری با اطلاع کامل در جریان  این موضوع هستند که اثر قصر شیرین یک اثر فرهنگی تاریخی است   حتی خرید و فروش  بدون مجوز میراث مجاز نیست.

وی توضیح داد: حال اگر مالک قصد بهره‌برداری یا انجام مرمت در بنا را داشته باشد  می‌تواند از طریق فرم‌های مشارکت استفاده کند و از این طریق وام‌های بلاعوض یا کم بهره به او تعلق می‌گیرد.

حسینی‌بروجنی ادامه داد: اعتبارات میراث فرهنگی برای بناهایی که مالک خصوص دارند بیشتر به مرمت و رفع خطر اضطراری بناها تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =