تشخیص سکته‌های خفیف با آزمایش خون

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه کیس وسترن آمریکا توانستند نشانگرهای زیستی را در خون شناسایی کنند که امکان تشخیص آسیب‌های وارد شده به بافت مغز در اثر سکته را فراهم می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه از نشریه ساینس، در این تحقیقات بیش از ۱۰ هزار ژن انسان که دارای کدهای مربوط به پروتئین‌ها بودند، مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا توانایی آن‌ها در تولید نشانگرهای زیستی مرتبط با آسیب‌های عصبی مغز مشخص شود.
پس از شناسایی نشانگرهایی که دارای ارتباط بالقوه با آسیب عصبی بودند، محققان از تعداد زیادی از بیماران مبتلا به انواع آسیب‌های عصبی از جمله آلزایمر، سکته ایسکمی و ام اس نمونه خون گرفتند. بدین ترتیب علاوه بر شناسایی نشانگرهایی که به طور عمومی با آسیب‌های مغزی ارتباط دارند، تعدادی از نشانگرهای زیستی مختص سکته نیز شناسایی شد.
به اعتقاد محققان پروتئین موسوم به MT-۳ قادر است به طور خاص وقوع سکته ایسکمی را شناسایی کند. در واقع افزایش این پروتئین در خون امکان شناسایی افراد مبتلا به سکته را با دقت ۹۵ درصد فراهم می‌کند.
با وجود این که وقوع سکته شدید را به سادگی می‌توان تشخیص داد، حدود یک سوم از موارد ابتلا به سکته توسط پزشکان تشخیص داده نمی‌شود و تنها راه تشخیص وقوع آن‌ها استفاده از تصویربرداری MRI یا اسکن CT است.
این تحقیقات هنوز مراحل اولیه را سپری می‌کند و راه درازی تا استفاده بالینی از نتایج آن برای تشخیص سکته باقی مانده، اما هدف محققان این است که با استفاده از نتایج به دست آمده، راهکاری را برای تشخیص سریع وقوع سکته‌ خفیف با استفاده از آزمایش خون توسعه دهند تا امکان ارائه مراقبت‌های لازم در زمان مناسب برای مبتلایان به این نوع سکته فراهم شود.
سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند. حدود ۸۵ درصد از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر انسداد یک شریان مغزی با یک لخته خون ایجاد می‌شود که به آن سکته مغزی ایسکمیک گفته می‌شود. گاهی نیز سکته مغزی هموراژیک (خونریزی) است که در اثر پارگی عروق مغزی ایجاد می‌شود.
اکنون سکته مغزی مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان و دومین علت مرگ و میر است. نکته حائز اهمیت این است که این عارضه به طور کامل قابل پیشگیری است. در سال جاری ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی جان سالم به در بردند؛ ولی بسیاری از این افراد با چالش‌های اساسی از قبیل ناتوانی جسمی، مشکلات ارتباطی، ‌تغییر در نحوه تفکر و احساسات، از دست دادن شغل و درآمد و روابط اجتماعی روبرو هستند.
فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و نداشتن فعالیت بدنی از مهم ترین دلایل سکته مغزی محسوب می‌شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha