۱۲ گام تولیدی و جهش دوباره البرز

کرج - ایرنا - استان البرز با برخورداری سه هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی یکی از قطب های مهم و اثر گذار تولیدی در کشور است که افتتاح چندین واحد تولیدی و صنعتی در آن از جمله راه اندازی ۱۲ کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی پیام نوید بخش حرکت جهشی و رو به جلو این استان تازه تاسیس است.

ایران اسلامی سال های زیادی است از سوی کسانی که چشم دیدن توسعه این مرز و بوم را ندارند به بهانه های واهی مختلف مورد تهدیدهایی از جمله تحریم قرار گرفته، یک زمانی جنگ را بر ما تحمیل و زمانی که به این باور رسیدند که نبرد با مردان و زنانی از جنس ایثار و عشق جوابگو نیست، تحریم های مختلف را اعمال کردند، تحریم‌هایی کمرشکن که بیش از ۴۰ سال است هر روز رنگ‌شان عوض می شود.

تا دیروز جنگ بود و تحریم هسته ای، دشمنان وقتی به خوبی دانستند که در این بخش ها آب به هاون می کوبند، به خصوص طی سال های اخیر اقتصاد و تولید ما را نشانه گرفته و سعی بر این داشته و دارند تا با صدمه زدن به این بخش حیانی به هرآنچه که می خواهند دست یابند، البته نمی توان منکر شد که تحریم هایشان بی نتیجه بوده بلکه توانسته اند تا حدودی به اقتصاد ما آسیب وارد کنند.

اما با این وجود ضرب المثل "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" عجیب در این روزهای کرونایی و تحریمی بیش از هر زمان دیگری در حال خودنمایی است، چرا که آنان که خیال زمین گیر کردن این دیار را سالهاست که در مغزهایشان می‌پرورانند گویی هنوز به این باور نرسیدند که فرزندان امروز ایران بزرگ تربیت شدگان کسانی هستند که در حماسه هشت سال دفاع مقدس با دستان خالی در برابر دشمنی تا بن دندان مسلح ایستادند و اجازه ندادند که ذره ای از خاک این کشور به تاراج برود.

تربیت شدگان این مکتب به خوبی می دانند که جنگ امروز دیگر نبرد تن به تن نبوده و با پا گذاشتن در این جنگ اقتصادی درتلاش اند تا بار دیگر به دنیا شعار ما می توانیم را ثابت کنند، رزمندگانی با لباس تولید و صنعت  این بار با سلاح تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت متخصصان کشورمان به میدان آمده اند تا بتوانند حجم زیادی از تحریم ها را خنثی کنند.

موفقیت ها و دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران در تمام استان های کشورمان به خوبی طی سال های اخیر گویای این واقعیت بوده که با گوش چشمی به توان داخلی می توانیم علاوه بر شکستن سد بسیاری از این تحریم ها، اقتصاد کشورمان را نیز هر چه بیشتر شکوفا و بالنده تر کنیم.

سرزمین ایران کوچک و ظرفیت های بی شمار

هر یک از استان های کشورمان با توجه به ظرفیت و پتانسیل هایی که دارند به این میدان آمده و تلاش می کنند تا سهم خود را در بالندگی ایران اسلامی هر چه بیشتر ایفا کنند در این میان البرز، سرزمین ایران کوچک با داشتن ظرفیت های بی شمار در بخش های مختلف اقتصادی به عنوان قطب صنعت کشور توانسته گام‌های بی شماری برای توسعه تولید و رونق اشتغال بردارد، گام هایی که نه تنها موجب توسعه هر چه بیشتر این استان شده بلکه به دیگر استان های کشور نیز در حال خدمات رسانی است.

در این میان منطقه ویژه اقتصادی پیام  با وسعت سه هزار و ۶۰۰ هکتار در حوزه صنعت و بازرگانی در مجاورت پایتخت دارای فرودگاه اختصاصی با ظرفیت هوانوردی، آموزشی، مسافری و کارگو دارای اهمیت ویژه  است.

استقرار بیش از ۷۰ شرکت تولیدی فعال از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز است.

مستقر بودن کارخانه ها و خدمات خاص از جمله تولید کیسه های خون، مرکز پت اسکن، فارم های تولید رمز در منطقه از جمله مزایایی است که پیام را منحصر به فرد کرده است.

۱۲ گام به سمت جهش تولید

در میان تمام ظرفیت هایی که در پیام وجود دارد، در سال جهش تولید و به همت دولت تدبیر و امید ۱۲ گام اساسی برای تحقق هر چه بیشتر این شعار و شکوفایی دوباره تولید و صنعت در این منطقه برداشته شد ، بیستم شهریورماه و توسط رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس ۱۲ طرح تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریالی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به بهره برداری رسید، طرح های که موجب شد تا همگان به این باور برسند که پیام نقطه عطفی در رشد و اشتغال استان خواهد بود.

با بهره برداری از این واحدهای تولیدی که بخشی از آنها قابلیت های منحصر به فرد و توانایی تامین بخش زیادی از نیاز کشور و با توسعه زیر ساخت ها قادر به صادرات به دیگر کشورها نیز هستند، ۷۷۲ نفر اشتغال زایی در منطقه ویژه ایجاد شد.

استارت پیام برای تسخیر یک چهارم لوازم خانگی کشور

از شاخص ترین واحدهایی که توسط رییس جمهوری در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام  به بهره برداری رسید، شرکت صنایع ماشین های اداری( مادیران) تولید کننده لوازم خانگی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۳۷۰ نفر است که تا پایان سال به ۸۰۰ نفر خواهد رسید.

به گفته نادر ثناگو مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام، این واحد در افق فعالیت خود به دنبال این است که ۲۵ درصد بازار لوازم خانگی کشور را به دست بگیرد.

وی اضافه کرد: این شرکت در فاز اول موجب اشتغال زایی ۳۵۰ نفر شده که پیش بینی می شود میزان اشتغال زایی آن در فاز دوم توسعه و تا پایان سال به بیش از ۸۰۰ نفر برسد.

پروژه هایی که بار دیگر بارقه امید را زنده کردند

ایجاد مرکز داده و آزمایشگاه تحقیق و توسعه ارزهای دیجیتال، تولید تجهیزات اندازه گیری الکترونیکی، مونتاژ دوربین های مداربسته و سیستم های هوشمند اماکن و خودرو و مو نتاژ توربو شارژهای موتورهای بنزینی و دیزلی از دیگر پروژه هایی که پنجشنبه بیستم شهریور به بهره برداری رسید.

همچنین تولید لوازم یک بار مصرف پلاستیکی و مواد ضدعفونی و بهداشتی و آرایشی و مونتاژ دستگاه های تهویه و هواساز توسط رییس جمهوری در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام افتتاح شد.

اشتغال، تولید و صادرات از عمده ترین اهداف و محورهایی بودند که موجب شد تا بخش خصوصی در کنار ظرفیت هایی که در این منطقه وجود دارد به پیام آمده تا نه تنها نیاز داخلی کشور بلکه بتوانند با صادرات به دیگر کشورهای منطقه و دنیا از سد تحریم بگذرند که در ادامه این گزارش به گوشه ای از فعالیت و مزایای این واحدهای تولیدی پرداخته می شود.

واحدی که ۸۰ درصد نیاز کشور را در بخش تجهیزات اندازه گیری الکترونیکی تامین می کند

طیب سلگی مدیر عامل یکی از این واحدها اظهار داشت: این شرکت در بخش تولید تجهیزات اندازه گیری الکترونیکی فعالیت می کند و به گفته وی ۸۰ درصد نیاز کشور به خصوص در بخش صنعت توسط این شرکت تامین می شود.

وی افزود: همچنین به صورت جدی در حال رایزنی برای توسعه فعالیت هایمان در کشور ترکیه و هندوستان هستیم تا بتوانیم بخشی از بازار این کشورها را نیز در دست بگیریم.

طراحی دزدگیرهای فوق پیشرفته خودرو دنیا توسط یک  شرکت مستقر در پیام

فرزاد ایرانشاهی نیز مدیرعامل شرکتی است که در زمینه مونتاژ سیستم های هوشمند محافظت روشنایی اماکن و خودرو در منطقه ویژه اقتصادی پیام کار خود را آغاز کرده است.

وی در گفت وگویی باخبرنگار ایرنا می گوید: دزدگیرهای فوق پیشرفته خودرو برای نخستین بار در دنیا توسط شرکت ما طراحی شده و طراحی و مهندسی چشمی های دیجیتال درهای ضد سرقت نیز توسط این شرکت صورت گرفته است.

ایرانشاهی با بیان اینکه با هدف صادرات فعالیت خود را در پیام ایجاد کردیم اظهار داشت: در داخل کشور رقیب خاصی در این بخش نداریم و به دنبال این هستیم تا بتوانیم در کشورهایی از جمله سوریه، عراق و حوزه خلیج فارس نیز بازارهایی را مطابق با نیاز و تقاضای آن کشورها در دست بگیریم.

صرفه جویی ۲ میلیون دلاری با تعمیر قطعه فولاد سازی در پیام 

رمضانعلی افشاری مدیر عامل شرکت دیگری است که در زمینه مونتاژ پکیج هواساز روز پنجشنبه بیستم شهریور ماه با حضور رییس جمهوری فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی تحت لیسانس یک شرکت آلمانی است می گوید: یکی از مهم ترین برنامه ها در آینده این است که به کشورهای منطقه و اروپا صادرات داشته باشیم.

افشاری با اشاره به اینکه تعمیرات یک نوع از هواساز مورد نیاز در کارخانجات فولاد سازی نیز توسط این شرکت صورت می گیرد افزود: باتعمیر این قطعه اساسی در صنعت فولاد سازی سالانه ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

صرفه جویی سالانه ۱۰ میلیون یوان با ساخت و مونتاژ موتورهای دیزلی 

 حمید دباغیان مدیر عامل شرکتی است که در زمینه ساخت و مونتاژ، توربوشارژر موتورهای دیزلی و بنزینی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی آغاز به کار کرده، وی در گفت وگویی با ایرنا عنوان کرد که با راه اندازی این شرکت سالانه حدود ۱۰ میلیون یوان صرفه جویی ارزی خواهند داشت.

وی ظرفیت اسمی سالانه این شرکت را ۴۵هزار عدد عنوان و افزود: صادرات به خارج از کشور و استفاده از صنعت و تولید داخل از مهم ترین اهداف پیش روی این شرکت است.

در کنار همتی که بخش خصوصی برای راه اندازی این واحدهای تولیدی با هدف توسعه اشتغال و تولید به خرج داده، در استان البرز نیز این عزم از سوی مسوولان وجود دارد تا در کنار بخش خصوصی بتوانند در این راستا گام های بزرگ و اساسی بردارند، به نحوی که اشتغال در این استان و منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان کلیدی ترین واژگان در سال جهش تولید مطرح و تلاش ها نیز بر این سمت و سو است تا بتوانند این واژگان را هر چه بیشتر محقق کنند.

گام های موثر البرز در رونق تولید 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت های این استان در بخش اقتصادی گفت: با توجه به گام های موثری که در حوزه رونق تولید با همراهی دولت برداشته شده امید آن می رود که بتوانیم به نتایج قابل قبولی در حوزه صادرات نیز برسیم.

جهانگیر شاهمرادی با بیان اینکه راه اندازی این ۱۲ واحد تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی پیام نقش موثری در تولیدات کشور خواهند داشت افزود: از مهم ترین طرح هایی که با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید، واحد تولیدی لوازم خانگی بود که ۲۵ درصد از نیاز کشور را تامین  و با توجه به گران شدن لوازم خانگی خلاء قیمتی را در این بخش پر خواهد کرد.

پیش بینی ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید در منطقه ویژه اقتصادی پیام 

نادر ثناگومطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام نیز در گفت وگویی با ایرنا اظهار داشت که ظرفیت های منطقه موجب شده تا شاهد تمایل هر چه بیشتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در منطقه ویژه باشیم.

وی اشتغال زایی را از مهم ترین برنامه های در دستور کار منطقه عنوان و افزود: این منطقه آماده استقبال از حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی با هدف توسعه اشتغال و تولید را دارد و در این راستا آماده هر نوع همکاری است.

ثناگو مطلق گفت: با هدف ارائه هر چه بیشتر خدمات به سرمایه گذاران، فاز چهارم به عنوان بزرگ ترین فاز منطقه ویژه اقتصادی پیام به مساحت ۱۶۵ هکتار در هفت پهنه در حال آماده سازی که از این میزان تاکنون سه پهنه به صورت کامل آماده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، با توسعه فاز چهارم در سال جاری، ۲ هزار شغل و تا پنج سال آینده ۱۰ هزار شغل جدید در این منطقه ایجاد می شود.

سخن پایانی

در شرایطی که ترکش تحریم های اقتصادی روزی نیست که بر کالبد این مرز و بوم اصابت نکند، بهره برداری از چنین پروژه هایی  نوید بخش  رونق  تولید و حرکت شتابان روبه جلو است.

تولیدکنندگان و صنعتگران با همتی عظیم و با هدایت دولت در مسیر اعتلای ایران اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری با شعار ما می توانیم قدم برداشته و این باور را بار دیگر زنده کردند که توسعه این کشور تنها با دستان ایران و ایرانی امکان پذیر است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha