۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبرنگار: 2987
کد خبر: 84057100
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی در آمریکا از تبعات توافق سودان با رژیم صهیونیستی

نیویورک – ایرنا – در پس هیاهوی تبلیغاتی در واشنگتن بر سر عادی سازی روابط برخی اعراب با رژیم صهیونیستی، تحلیلگران در گوشه و کنار هشدار می دهند که عجله ترامپ برای بهره برداری تبلیغاتی از این موضوع که با فشار دیپلماتیک سنگین به سودان همراه شده، می تواند نتیجه عکس دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، موضوع روابط سودان و رژیم اشغالگر البته با بحث خارج کردن سودان از لیست سیاه تروریسم آمریکا گره خورده است که ترامپ امروز از توافق بر سر آن و دریافت باجی هنگفت از این کشور فقر زده خبر داده است. 

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا دوشنبه‌شب در پیامی توییتری نوشت: دولت جدید سودان که پیشرفتی عالی دارد، توافق کرد که ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان تروریسم در آمریکا و خانواده‌های آنان پرداخت کند. وقتی پرداخت شد، من سودان را از فهرست دولت‌های حامی تروریسم خارج می‌کنم.

یکی از مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته است که این توافق که احتمالا در روزهای آینده اعلام می‌شود، شامل گام‌هایی برای ایجاد روابط دیپلماتیک میان سودان و رژیم صهیونیستی است اما هنوز کار بر روی جزئیات آن ادامه دارد.

بنا به گزارش روزنامه واشنگتن پست، وزارت خارجه دولت ترامپ بشدت در حال فشار به دولت سودان برای اعلام عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است تا ترامپ بتواند از آن بهره برداری انتخاباتی کند.

این در حالیست که خارطوم اصرار دارد که خروج این کشور از فهرست دولت‌های حامی تروریسم آشکارا به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ربط داده نشود. از سوی دیگر، گفته می شود که مقام‌های سیاسی و نظامی سودان در رابطه با سرعت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اختلاف نظر دارند.

به گفته ناظران، روند عادی سازی روابط رژیم های عربی با تل آویو بشدت به منافع سیاسی ترامپ و نتانیاهو گره خورده هست که هر کدام به دلیل دردسرهای سیاسی نیازمند یک مانور دیپلماتیک برای مصرف داخلی بوده اند.

از این رو فشار بر روی حکومت سودان برای اعلام هر چه زودتر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی رژیم ترامپ شدید بوده است.

این در حالی است که سودان در وضعیت شکننده سیاسی به سر برده و نه تنها برخی جریان های سیاسی در خارطوم با شناسایی رژیم صهیونیستی مخالف هستند، بلکه افکار عمومی این کشور نیز با چنین اقدامی مخالفت نشان داده است.

از جمله، عبدالله حمدوک ، نخست وزیر سودان ، مخالفت خود را با تلاش های آمریکا برای ربط دادن حذف سودان از لیست تروریسم با به رسمیت شناختن اسرائیل اعلام کرده است. با این حال به نظر می رسد که دستگاه دیپلماسی آمریکا به این حساسیت ها توجه نداشته و بنا به گزارش های مختلف فشار به خارطوم را برای تن دادن به شرایط مورد نظرش افزایش داده است.

در این خصوص نیویورک تایمز روز یکشنبه هشدار داد که یک معامله عجولانه و مورد حمایت آمریکا می تواند باعث بی ثبات در داخل سودان شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، "برخی هشدار می دهند که خصومت مردم با اسرائیل در داخل آن کشور همچنان زیاد است و یک معامله زود هنگام با اسرائیل می تواند به تجدید قوای نیروهای اسلامگرا کمک کند که پس از سرنگونی عمر البشیر به حاشیه رانده شده اند".

در این میان برخی مقام های سودان شرط کرده اند که آمریکا نام این کشور را از لیست " دولت های حامی تروریسم" پاک کند تا آنها بتوانند در داخل توجیهی برای اعلام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ارائه دهند.

دولت آمریکا با وجود سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین سودان که متهم به همکاری با القاعده شده بود، هنوز نپذیرفته است که نام سودان را از لیست به اصطلاح تروریسم خود پاک کند.

به نوشته "رانن برگمن" در نیویورک تایمز، مساله پاک کردن نام سودان از این لیست به پیچیدگی های سیاسی داخلی آمریکا گره خورده است.

از یکسو کنگره باید این موضوع را بپذیرد و به آن رای دهد. از سوی دیگر، آمریکا باج هنگفتی از حکومت سودان می خواهد که به نوشته نیویورک تایمز 335 میلیون دلار است. این پول به بهانه غرامت قربانیان بمب گذاری در سفارت های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 و حمله القاعده به ناوشکن آمریکایی کول در 2000 مطالبه شده است.

همچنین خانواده های قربانیان 11 سپتامبر گفته اند قصد دارند از سودان شکایت کنند، زیرا این کشور به اسامه بن لادن تا سال 1996 پناه داده بود.

به گفته ناظران، باج گیری آمریکا از سودان اوج سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در خصوص تروریسم را نشان می دهد. چراکه با وجود اینکه عناصر اصلی حملات یازده سپتامبر سعودی بوده و برخی مقام های رژیم عربستان در آن حملات دست داشته اند، هیچ اقدام تنبیهی علیه ریاض صورت نگرفته و حتی مدارک اف بی آی درباره نقش عربستان در حملات یازدهم سپتامبر پنهان نگه داشته شده است.

با وجود اینکه لابی اسرائیلی در واشنگتن و محافل صهیونیستی تلاش ترامپ برای اعلام عادی سازی روابط میان رژیم اشغالگر و حکومت های عرب را می ستایند، اما به نظر می رسد که اذعان دارند که این برقراری روابط از سطح رژیم ها  فراتر نرفته و عمق مردمی ندارد و نخواهد داشت.

در این خصوص، "دانیل سیرور" مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز تاکید دارد که "روابط مردمی و فرهنگی اعراب با اسرائیل هیچ‌گاه طبیعی نخواهد شد."

وی به ایرنا گفت: مصر و اردن روابط عادی دیپلماتیک با اسرائیل دارند، اما صلح میان آنها گرم و دوستانه نبوده است. همکاری‌های امنیتی میان آنها پذیرفته شده است، اما روابط اقتصادی و تجاری میان آنها هیچ‌گاه حداکثری نشد.

به این ترتیب به نظر می رسد که ضمانت توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی (همانگونه که در بحرین و امارات روی داد)، سرکوب داخلی و تداوم آن باشد؛ موضوعی که با توجه به انقلاب اخیر سودان و ترکیب متنوع نیروهای اجتماعی و سیاسی آن، به سادگی عملی نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha