سیستان و بلوچستان قلب تپنده ترانزیتی ایران است

زاهدان- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر حمل و نقل ترانزیتی ظرفیت‌های خوبی در حمل و نقل پیدا کرده و با توجه به نگاه تجار کشورهای همسایه به ظرفیت‌های آبی و خاکی از این منطقه می‌توان به عنوان قلب تپنده ترانزیت کشور نام برد.

به گزارش ایرنا ماندانا زنگنه شامگاه یکشنبه در نشستی مشترک با مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری‌ها و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهارداشت: هم مرزی خاکی با ۲ کشور از جمله مزیت‌هایی است که سبب شده ترانزیت در جاده‌های سیستان و بلوچستان فعالیت قابل توجهی داشته باشد، علاوه بر آن وجود مرز آبی و فعالیت بنادر و در نتیجه آن پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر تجاری هم حجم زیادی خودروی ترانزیتی را به جاده‌های این استان تزریق می‌کند.
وی افزود: وجود مرز خاکی و پایانه‌های مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان به همراه وجود مرز آبی بین المللی با امکان اتصال به دریای عمان و اقیانوس هند سبب شده تا بسیاری از تجار داخلی و کشورهای هم مرز غربی کشور برای سهولت در صادرات محموله‌های ترانزیتی خود به این منطقه نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل خط ریلی چابهار به زاهدان یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که در راستانی افزایش حجم ترانزیت کالا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل برای تجار در حال انجام است و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته اما به دلیل وجود رودخانه‌های منطقه‌ای و اهمیت حفظ اکوسیستم طبیعی محیط زیست مسیر این خط ریلی به تعدادی تونل و پل نیازمند شد که سرعت پیشرفت طرح را مقداری کاهش داده اما خوشبختانه می توان گفت پیشرفت ملموسی داشته است.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره برداری سازمان راهداری‌ها و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در این نشست اظهارداشت:در قیاس با سایر استان‌ها، سیستان و بلوچستان به دلیل بهره بردن از چهار امتیاز حمل و نقل هوایی، آبی، ریلی و جاده‌ای و داشتن مرزهای مشترک آبی و ساحلی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و وجود چنین امکاناتی سبب شده تا این منطقه بهترین ظرفیت‌های حمل و نقل کشور را داشته باشد.
حمیدرضا شهرکی افزود: برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور ایجاد هشت پارک لوجستیک کشاورزی در مناطق مختلف هدف گذاری شده که از این بین ایجاد دو پارک لوجستیک کشاورزی مرزی هم برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های اولیه چابهار و میلک برای ساخت پارک لوجستیک انتخاب شد و هم‌اینک در مراحل جایگزینی هستند.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره برداری سازمان راهداری‌ها و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: با توجه به حجم حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ترانزیتی در جاده‌های استان ایجاد پل‌های عابر پیاده در مناطق مسکونی به شدت حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا بررسی آخرین وضعیت و مشکلات جاده‌های سیستان و بلوچستان و اتخاذ راهکارهای مناسب برای برطرف کردن آن‌ها از جمله مباحثی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =