دانش آموزان ابتدایی ۶۰۱ میلیون بار از شاد بازدید کردند

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد بازدید محتواهای تولیدشده در شبکه شاد برای مقطع ابتدایی، تاکنون به ۶۰۰ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶ بازدید رسیده است.

رضوان حکیم زاده روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره وضعیت عضویت در شبکه دانش‌آموزی شاد توضیح داد: تا کنون ۹۹ درصد مدیران یعنی تعداد ۱۱۲ هزار و ۹۶۶ نفر از مدیران مدارس در این سامانه عضو هستند.

وی افزود: ۸۶ درصد معلمان کشور یعنی حدود ۳ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۳۸۱ نفر برای تدریس به دانش آموزان در سامانه شاد عضو شدند.

حکیم زاده ادامه داد: ۹میلیون و ۵۸۴ هزار و ۵  دانش‌آموز نیز در سامانه شاد عضو هستند، این تعداد در واقع ۶۷ درصد جامعه دانش‌آموزان را دربرمی‌گیرد.

وی به آمار مراجعه و استفاده از محتوای شبکه شاد اشاره کرد و گفت: یکصد هزار و ۹۴۶ نفر از محتوای پایه اول، ۶۰۰ هزار و ۹۸۶ نفر از محتوای پایه دوم و ۴۹۷ نفر از محتوای پایه سوم در شبکه دانش‌آموزی شاد بهره‌مند شده اند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: ۶۰۰ میلیون و ۹۶۲ هزار دانش‌آموز از محتوای پایه چهارم، ۸۰۰ میلیون و ۲۳۶ هزار و یک دانش آموز از محتوای پایه پنجم و ۵۰۰ میلیون ۳۰۹ هزار و یک دانش‌آموز از محتوای تولید شده برای پایه ششم بهره‌مند شده‌اند که در کل تعداد بازدید محتواهای مقطع ابتدایی به ۶۰۰ میلیون و ۹۵۶ هزار و شش می‌رسد.

حکیم زاده همچنین درباره تعداد مرجعات دروس ابتدایی در شبکه شاد اظهار داشت: تعداد بازدیدهای درس فارسی یک میلیون و ۹۲ هزار، درس نگارش ۴۴۷ هزار ۲۰۰، درس ریاضی ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۰۰ و  درس قرآن ۴۸۶ هزاربوده است.

شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی ایران و کشورهای جهان را به تعطیلی کشاند، آموزش و پرورش برای تداوم برنامه‌های آموزشی دانش آموزان از همان روزهای ابتدایی تعطیلی مدارس از ظرفیت مدرسه تلویزیونی در شبکه آموزشی بهره مند شد.

وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی تعطیلی با شعار "آموزش تعطیل نیست" آموزش از راه دور را دستور کار قرار داد. بنابراین این وزارتخانه با کمک نهادهایی مانند صدا و سیما و وزارت ارتباطات و همچنین فعالیت معلمان شروع به آزمودن روش‌های مختلف کرد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با توجه به خلاءهای آموزش از راه دور برای دانش آموزان، از همان هفته های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که این وعده تقریبا یک ماه بعد در فروردین ۹۹ با راه‌اندازی شبکه شاد محقق شد.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در واقع راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی و به دنبال آن شبکه شاد توانست با سنت شکنی آموزش حضوری، کمک‌های بسیاری به تداوم آموزش در کشور کند.

رضوان حکیم زاده درباره اقدامات آموزش و پرورش در بحران کرونا اظهار داشت: راه اندازی آموزش از طریق تلویزیون، استفاده ازظرفیت رادیو و راه اندازی شبکه شاد از مهم‌ترین و سریع ترین اقدامات در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی  افزود:  همچنین ارسال درسنامه و حضور راهبران در مناطق دور دست، مناطق روستایی و عشایری و اقدامات آموزش حضوری و مجازی مدارس و معلمان به صورت خودجوش از دیگر اقدامات برای تداوم آموزش بود.

برنامه‌های تلویزیونی در دوران کرونا

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: در مجموع ۲ هزار و ۵۶۱ برنامه در تلویزیون برای مقاطع ابتدایی و متوسطه در زمان های مختلف در دوران شیوع ویروس کرونا تولید شده است.

حکیم‌زاده درباره آمار برنامه‌های تلویزیونی دوره ابتدایی عنوان کرد: ۱۱۲ جلسه برنامه آموزشی برای پایه اول ابتدایی، ۱۰۹ برنامه برای پایه دوم ابتدایی، ۱۰۹ برنامه برای پایه سوم ابتدایی، ۱۰۸ برنامه برای پایه چهارم ابتدایی، ۱۱۰ جلسه برای پایه پنجم و ۱۱۰ برنامه هم برای پایه ششم ابتدایی تولید و پخش شده است.

 آمار مراجعه و استفاده از محتوای شبکه شاد

وی افزود: همچنین یک میلیون و ۵۱ هزار و ۳۰۰ نفر از محتوای درس علوم، ۳۵۸ هزار و ۹۰۰ نفر از درس هدیه‌های آسمانی، ۲۷۰ هزار و ۵۰۰ نفر از درس مطالعات اجتماعی، ۶۷ هزار و ۸۰۰ نفر از درس تفکر و پژوهش و ۶۰ هزار و ۲۰۰ نفر از محتوای درس کار و فناوری بهره‌مند شده‌اند.

 امکان سنجی برای ارائه خدمات آموزشی به مناطق محروم

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در ادامه درباره اقدامات آموزش و پرورش برای آموزش غیرحضوری دانش آموزان مناطق محروم و دورافتاده اظهار داشت: آموزش و پرورش علاوه بر امکان سنجی برای ارائه خدمات آموزشی و تولید و توزیع بسته های مکتوب و الکترونیکی آموزشی، راهبران و معلمان داوطلب را نیز به مناطق عشایری و محروم اعزام کرده است.

حکیم زاده افزود: آموزش و پرورش در زمان شیوع ویروس کرونا شناسایی مناطق بدون پوشش تلویزیون و  شناسایی مناطق بدون پوشش اینترنت را در اولویت قرار داد و همچنین ظرفیت صدا و سیمای استان به منظور پخش مجدد دروس را نیز بکار گرفت.

کوچ اجباری آموزش به فضای مجازی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد: فضای مجازی فارغ از عصر کرونا،  ابعاد مختلف زیست انسانی را دگرگون کرده بود. کرونا این تغییرات را همه گیر و تثبیت کرد.

حکیم زاده گفت: شکل و گستره ی ارتباطات انسانی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در فضای مجازی تغییر کرده بود. ارتباطات سریع تر، بیشتر، گسترده تر اما کم عمق تر، سطحی تر و فاصله دار تر از کنش‌های انسانی از پیامد های ورود فضای مجازی به زندگی انسان ها بود.

وی خاطرنشان کرد: ظهور کرونا در سراسر دنیا، استفاده از فضای مجازی را برای آموزش ازحالت انتخابی به یک اجبار تبدیل کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =