۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 963
کد خبر: 84055090
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنر نمایش و تراژدی کمبود سالن در اهواز

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰
کد خبر: 84055090
هنر نمایش و تراژدی کمبود سالن در اهواز

اهواز - ایرنا - هنرمندان عرصه نمایش در اهواز معتقدند کمبود سالن استاندارد تئاتر در این کلانشهر ،هنر نمایش را تحت تاثیر قرار داده و به مانعی برای پیشرفت این هنر تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا تئاتر خوزستان با پیشینه‌ای دیرینه در سال‌های اخیر با کمبودهای بسیاری مواجه شده است که از مهمترین آنها کمبود سالن اختصاصی نمایش و پلاتو است. کمبودی که باعث تضعیف جایگاه این هنر شده و گروه‌های نمایش در اهواز با چالش نبود مکان مناسب برای تمرین روبرو شوند.

تعداد کم صندلی در سالن‌های نمایش بزرگترین مشکل اجرای برنامه‌های نمایشی در جشنواره‌های تئاتر استان خوزستان می‌باشد.مرکز استان خوزستان تنها دارای ۲ سالن نمایش است که این سالن ها از نظر تاسیسات با کمبود و مشکلاتی مواجه هستند.

سالن‌های نمایش در اهواز برای مخاطبان این هنر با کمبود امکانات رفاهی ازجمله محل پارک خودرو ، بوفه ، فضای کافی متناسب با تعداد مخاطب و سایر امکاناتی که یک سالن تئاتر استاندارد باید داشته باشد مواجه هستند.

گروه‌های نمایشی با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند

یک کارگردان تئاتر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نهادی برای پرورش استعداد هنرمندان در استان وجود ندارد اظهار داشت : هنرمند تئاتر نیاز به حمایت دارد تا بتواند رشد کند اما در خوزستان نهادی برای حمایت گروه‌های نمایشی وجود ندارد و این نهادها به جای حمایت به نهادی نظارتی تبدیل شده‌اند تا نظر خود را بر مبنای سانسور اعمال کنند.

محمد پرتوافکن با بیان اینکه نهادهای متولی حمایت از صحنه نمایش و بازیگران طی سال‌های اخیر وعده‌هایی برای آماده سازی سالن‌های نمایش داده‌اند گفت : نشست های متعددی از سال ۱۳۹۶ برگزار شد تا در اهواز پلاتوهای نمایش ساخته و در اختیار گروه‌های نمایش قرار گیرد ولی متاسفانه اجرایی نشد و این وعده هر سال به سال آینده موکول می‌شود.

وی تعدد سالن‌های نمایش در اهواز را زیاد دانست و گفت: در اهواز سالن‌های بسیاری متعلق به نهادها ، سازمان‌ها ، شرکت‌ها و بانک‌ها وجود دارد که به راحتی با پیگیری می‌توان این سالن‌های خالی و همایش گونه را در اختیار گروه‌های تئاتر قرار داد تا از آنها استفاده کنند ، این حرکت فرهنگی کمک بزرگی به پرورش استعداد هنرمند و گروه‌های نمایش  است.

پرتو افکن افزود : در خوزستان برخی مسئولان مانع  رشد این هنر می باشند ولی هنرمندان نمایش به خاطر عشق و علاقه به هنر تئاتر در هر شرایطی فعالیت هنری خود را ادامه می‌دهند .

این کارگردان تئاتر خوزستانی با اشاره به کمبود اعتبار برای اجرای هنر نمایش افزود : در برخی اجراها به دلیل هزینه بالای کرایه سالن تمرین ، ناچار به فروش دکور شدیم تا بتوانیم هزینه ۵۰۰ هزار ریالی هر بار اجرا در سالن را به انجمن هنرهای نمایشی استان پرداخت کنیم .

وی از سالن‌های ایده‌آل برای اجرای تئاتر سخن گفت و خاطر نشان کرد : سالن نمایش در کیفیت اجراهای نمایشی بسیار مهم است به این شکل که باید نور،صدا وموسیقی همزمان و لحظه ای در حین اجرا آماده باشد که چنین سالنی در کلانشهر اهواز وجود ندارد .

پرتو افکن به مشکل مالی گروه‌های نمایشی نیز اشاره کرد و گفت : گروه های نمایش در اهواز در مواقعی برای تهیه و چاپ پوستر نمایش خود با مشکل مالی روبرو می شوند و هیچ دستگاه و متولی نیست تا از آنها حمایت مالی کند.

سرپرست گروه تئاتر همسایه‌ها با اشاره به نوبتی کردن تمرین اعضای گروه و فروش دکور صحنه برای تامین هزینه‌های اجرا گفت : به دلیل مشکلات مالی برخی از بازیگران در نوبت‌های مختلف با فاصله یک یا ۲ روز برای تمرین دعوت می‌ شوند تا بازیگر از نظر هزینه و کرایه تردد صرفه جویی کرده باشد .

سالن تئاتر مطلوبی در اهواز وجود ندارد

کفایت جادری دیگر کارگردان تئاتر خوزستانی نیز با اشاره به اینکه خوزستان از گروه‌های تئاتر بسیار توانمندی برخوردار است گفت: گروه‌های تئاتر در خوزستان با کمبود امکانات ، تاسیسات و تجهیزات سخت افزاری برای تمرین روبرو هستند. اگر این امکانات در خوزستان فراهم شود قطعا در کشور جزو استان‌های برتر هنر نمایش خواهد بود.

وی ادامه داد : تئاتر نیاز به آرامش و تمرکز دارد تا بازیگر بتواند به خوبی و با لذت تمرین خود را انجام دهد ، متاسفانه در اهواز و خوزستان سالن نمایش استاندارد وجود ندارد. سالن نمایش باکیفیت باید از تمامی امکانات ازجمله اتاق گریم ، نور ، صدا و سن چوبی با عمق و ارتفاع مناسب برخوردار باشد که در هیچکدام از سالن‌های نمایش استان خوزستان این امکانات دیده نمی‌شود .

این کارگردان خوزستانی با اشاره به اینکه در اهواز تنها ۲ سالن نمایش وجود دارد خاطرنشان کرد : گروه‌های نمایش زیادی در اهواز فعال هستند که با داشتن ۲سالن زمان برای تمرین و اجراهای آنها گرفته می‌شود ، ضمن اینکه شاهد ناعدالتی  در تقسیم زمان تمرین هم هستیم به طوریکه به برخی گروه های نمایش بهترین زمان تمرین اختصاص داده می‌شود .

جادری تصریح کرد : سالن‌های بسیاری در اهواز وابسته به شرکت‌ها ، ارگان‌ها و سازمان‌ها وجود دارد که با هماهنگی در ساعات و ایام خاصی می توان آنها را در اختیار گروه های تئاتر قرار داد تا کمبود سالن و پلاتو را در اهواز جبران کرد .

اهواز آموزشگاه تئاتر ندارد

ندا عزیزیه کارگردان و بازیگر تئاتر خوزستانی نیز اظهار داشت : به دلیل حس رقابت در اهواز و خوزستان آموزشگاه تئاتر وجود ندارد و همین عامل باعث می شود بازیگر حرفه‌ای در این استان تربیت نشود .

این کارگردان با اشاره به اینکه همگرایی در گروه هایی تئاتر وجود ندارد ادامه داد : گروه‌های تئاتر در خوزستان با هم متحد نیستند لذا تاکنون نتوانسته اند یک اتحادیه صنفی برای دفاع از حقوق خود راه اندازی کنند ، داشتن یک صنف کمک شایانی به دفاع از حقوق گروه‌های تئاتر و بالا بردن کیفیت نمایش می کند.

وی با بیان اینکه رقابت در تئاتر باعث رشد هنر تئاتر خواهد شد افزود:حس رقابت در گروه های نمایش باعث می شود تئاتر باکیفیتی ارائه شود و همین عامل افزایش فروش گیشه و درآمدزایی بیشتر را به دنبال دارد..

عزیزیه گفت : سالن با کیفیت در اهواز وجود ندارد و داشتن یک سالن مناسب و مطلوب باداشتن فضای مناسب اجرا، نور ، صدا و سن مناسب کیفیت نمایش را بالا می برد و از طرفی مخاطبین از حضور برای دیدن نمایش راضی هستند و برای دیدن نمایش‌های دیگر باانگیزه بیشتر اقدام می‌کنند.

این بازیگر تئاتر با اشاره به داشتن پردیس تئاتر در اهواز خاطر نشان کرد : داشتن چند سالن مطلوب و باکیفیت در کنار هم به صورت پردیس باعث می‌شود گروه‌های بیشتری همزمان با هم تمرین و اجراهای خود را به نمایش بگذارند و  در مدت زمان بیشتری نمایش ارائه شود ، از طرفی مخاطبین با حق انتخاب بیشتر نمایش مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند .

تنها سالن نمایش اهواز رختکن و اتاق گریم ندارد

یک بازیگر تئاتر خوزستان با اشاره به اینکه تنها سالن نمایش اهواز هیچگونه امکاناتی برای نمایش ندارد اظهار داشت : تنها سالن نمایش اهواز اتاق تعویض لباس و گریم ندارد و گاها هنگام تعویض لباس با مشکل روبرو می شویم .

پری اسکندری با بیان اینکه سالن نمایش باید دارای امکانات نور و صدای مجهز باشد گفت : نورپردازی در کیفیت اجرا و به نمایش گذاشتن حالات صورت حین اجرا تاثیر دارد ، نورپردازی و صدا از امکانات اولیه یک سالن نمایش است که این امکانات در سالن های نمایش اهواز وجود ندارد .

وی خاطر نشان کرد : سالن های پلاتو در اهواز با صندلی نامناسب برای بازیگر و تماشاچی بسیار خسته کننده است ، اگر این صندلی ها نشیمن مناسبی داشته باشند علاقه مندان به تئاتر با لذت بیشتری اجراها را تماشا می کنند.

این بازیگر تئاتر از سیستم تهویه سالن‌های نمایش اهاز انتقاد کرد و گفت : باتوجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان و داشتن چندین ماه گرم سالن‌های نمایش باید از سیستم خنک کننده مناسبی برخوردار باشند تا تماشاچی و بازیگران در سالن دچار مشکل نشوند.

 بهره برداری از خانه هنرمندان در اهواز تا بهمن ماه امسال

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به احداث خانه هنرمندان خوزستان گفت : خانه هنرمندان اهواز با ۶ هزار مترمربع زیر بنا در پنج طبقه و ۶ سالن در کنار تالار آفتاب اهواز در حال احداث است که با راه اندازی این مکان دغدغه بسیاری از هنرمندان برای داشتن اماکن فرهنگی و هنری مناسب برطرف خواهد شد.

محمد جوروند ادامه داد:با وجود وقفه در روند ساخت خانه هنرمندان خوزستان از سال گذشته با همکاری و حمایت استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه ۵۰ میلیارد ریال برای آن تامین  شد و در حال حاضر این طرح با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله نماکاری و گچ کاری است ،همچنین پروژه خانه هنرمندان دارای ۶ سالن پلاتو سینما و تتاتر است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به محل قرارگیری انجمن‌های هنری و فرهنگی در خانه هنرمندان گفت: با احداث خانه هنرمندان خوزستان ، فعالیت‌ رشته ‌های مختلف هنری متمرکز و ساماندهی می شود و مشکلات هنرمندان این عرصه از لحاظ مکان رفع می شود.

اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی تالار آفتاب اهواز

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان نیز با اشاره به حمایت‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برای جلوگیری از واگذاری تالار آفتاب اهواز  به بخش خصوصی و دراختیار گذاشتن این تالار به انجمن هنرهای نمایشی این شهرستان گفت: با پیگیری صورت گرفته با مرکز هنرهای نمایشی کشور درصورت تبدیل تالار آفتاب به تئاتر شهر اهواز  همانند سایر استان‌ها می‌توان تا یک میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و تجهیز این واحد هنری اعتبار جذب کرد .

محمد یاقوت پور ادامه داد : تالار آفتاب کلان شهر اهواز  با داشتن ۲ سالن پلاتو و یک سالن اصلی نمایش قابلیت تبدیل شدن به تاتر شهر برای کلان شهر اهواز را دارد.

وی افزود : خوزستان با داشتن حدود ۷۰ گروه نمایش ثبت شده و شهرستان اهواز با حدود ۱۵گروه نمایشی فعال و مطرح از شهرهای مهم تئاتر در کشور است که بیشترین گروه‌های نمایش را به خود اختصاص داده‌ است .

یاقوت پور تصریح کرد :  تعداد بالای گروه‌های نمایش باعث می‌شود تولیدات نمایشی استان نسبت به سایر استان‌ها نیز بیشتر باشد و به همین منظور احتیاج به سالن‌ها و پلاتوهای بیشتری برایتمرین گروه‌های نمایشی می‌باشد ، به طور متوسط یک گروه نمایشی در یک بازه زمانی نیاز به سه ماهه تمرین برای آماده سازی یک اثر دارد .

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان خاطر نشان کرد : ازجمله چشم اندازهای خوبی که هنرهای نمایشی اهواز و همچنین کل هنرمندان استان دارند ، احداث و بهره برداری از خانه هنرمندان در مجاورت تالار آفتاب اهواز تا بهمن ماه امسال است که با احداث این مجموعه و بهره برداری همزمان از چهار سالن نمایش فوق تخصصی ظرفیت مجموعه تالارهای نمایشی شهرستان اهواز در غرب کشور منحصر به فرد خواهد بود.

یاقوت پور  اظهار کرد : به دلیل کمبود سالن تمرین برای گروه‌های نمایش باید از ظرفیت سالن‌های سازمان‌ها و ادارات دیگر اهواز که در خارج از زمان اداری بدون استفاده هستند بهره برد و این حرکت نیاز به حمایت‌ فرماندار اهواز و همکاری سایر ارگان‌ها دارد.

وی با اشاره به تعطیلی هشت ماه اخیر تالارهای نمایشی کشور و همچنین تالار آفتاب اهواز بدلیل شرایط کرونایی گفت :  بدلیل عدم درآمد از محل فروش گیشه در این هشت ماهه اخیر، مدیریت تالار آفتاب در پرداخت هزینه های جاری از جمله پرداخت قبض برق و آب ، همچنین حقوق نگهبان و هزینه های تعمیر و نگهداری سیستم های خنک کننده با مشکل مالی مواجه شده ا ست که درخواست حمایت ویژه مالی از مجموعه استانداری و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داریم.  

وی همچنین به شروع تمرین گروه‌های نمایش در تالار آفتاب از ۱۸ مهر ماه امسال اشاره کرد و افزود : با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تالار آفتاب اهواز همچنان در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استان باقی خواهد ماند و امیدواریم پس از تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا طراوت و پویایی به تالار آفتاب با حضور حداکثری  تماشاگران بازگردد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان افزود : در حال حاضر ۶ گروه نمایشی از اهواز  در تالار آفتاب برای حضور در  جشنواره تئاتر استان که اوایل آذر ماه برگزار خواهد شد با حفظ پروتکل های بهداشتی در حال  تمرین هستند.

داشتن سالن تئاتر برای گروه‌های نمایش در اهواز نقش حیاتی برای ادامه فعالیت دارد. گروه‌های نمایش در اهواز که سالانه در جشنواره‌های ملی و استانی موفق به کسب مقام می شوند به ندرت در تنها سالن نمایش اهواز در تالار آفتاب تمرین می‌کنند. این مکان دارای کمبودهایی چون کمبود فضای گریم و رختکن است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha