برگزاری مجازی اختتامیه و معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره مد و لباس فجر

تهران- ایرنا- اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مدولباس فجر بعد از بیش از شش ماه به صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان این رویداد طی آن معرفی شدند.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، سال گذشته از ۲۴ تا ۲۹ بهمن‌ در بوستان گفتگو برگزار شد و در روز پایانی این رویداد، بخش‌های صنعت، مؤسسات، فرهنگی و هنری و علمی دانشگاهی برگزیدگان خود را شناختند. قرار بود مراسم اختتامیه یکشنبه ۴ اسفند ساعت ۱۴ برگزار شود؛ اما با آغاز شیوع کرونا در ایران از روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، این مراسم به تعویق افتاد. 

مسئولان برگزاری قصد داشتند با پایان همه‌گیری کرونا، در زمانی دیگر این آئین را به شکلی باشکوه و با حضور برگزیدگان و همراهان این رویداد در تمام بخش‌ها برگزار کنند اما به دلیل مشخص نبودن وضعیت، سرانجام به این نتیجه رسیدند که به شکل مجازی، برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر را معرفی کنند.

پرونده نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پس از شش ماه انتظار به دلیل شیوع ویروس کرونا و تلاش برای مساعد شدن شرایط برگزاری آئین اختتامیه با حضور جمع فعالان این عرصه، سرانجام شامگاه (چهارشنبه ۲۶ شهریور) بسته شد و این رویداد برگزیدگان خود را در بخش‌های مهم شناخت.

اختصاص ۴۶۰ میلیارد دلار به حوزه بازارهای صادراتی پوشاک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با اشاره به اینکه لباس، صرفاً یک نیاز اولیه نیست، اظهار داشت: این جریان با ابعاد مختلفی از زندگی انسانی، اجتماعی و هویتی در ارتباط بوده و در این راستا، هویت‌های ملی، قومی، اقلیمی و دینی با بحث لباس ارتباط برقرار می‌کنند.

سیدعباس صالحی در ادامه به موضوعات اقتصادی در عرصه مد و لباس اشاره کرد و افزود: ۴۶۰ میلیارد دلار به حوزه بازارهای صادراتی پوشاک اختصاص دارد پس، این حوزه از منظر اقتصاد ملی سهم قابل توجهی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رابطه لباس و زیبایی نیز بسیار حائز اهمیت است و بارها در مفاهیم دینی نیز به آن توجه شده و قرآن کریم در سوره اعراب به این مسئله با تکیه بر شأن پوشانندگی اندام و مایه آرایش و زیبایی بودن انسان اشاره کرده است.

صالحی تصریح کرد: بعد دیگر ارتباط لباس با حوزه عفاف است که این مهم، نیاز فطری انسان در طول حیات انسانی بوده و از آنجا که مرد و زن یک انسان هستند و نباید به آن‌ها به‌عنوان کالای جنسی نگاه کرد، لباس می‌تواند حافظ حریم انسانیت انسان‌ها نیز باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه گفت: امید است این رویداد و سایر جریانات عرصه مد و لباس کشور کمک کند تا مسئله پوشاک در تمام ابعاد مذکور حرکتی روبه‌پیشرفت داشته و جریان اقتصادی عرصه پوشاک در سال جهش تولید، مورد توجه ویژه واقع شود.

برگزیدگان هشت بخش جشنواره

در بخش لباس بانوان و در رسته لباس مجلسی، مهنوش تیموزاده با طرح ایران‌زمین، در رسته لباس اجتماع، زهره افشار با طرح دسیاناری، در رسته لباس کاربردی، جعفر معینی با طرح کارمد، در رسته پوشش سر (طراحی دستی)، طلیعه عابدزاده با طرح آسلیوکرم، در رسته پوشش سر (طراحی دیجیتال)، رضوانه علیپور با طرح آرکانا به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

در بخش مجموعه‌سازی، سمانه سمتی با طرح مجموعه سیاه دوزی بر روی گنبدکاووس برگزیده شد.

در بخش لباس آقایان و در دو رسته لباس اجتماع و مجلسی، به دلیل نرسیدن به حدنصاب آثار برگزیده در جشنواره، اثری حائز رتبه نخست نشد.

در بخش مسابقه زنده، در حوزه عفاف و حجاب، گروه (ساناز نوروزی چنارانی، مینا عرب نژاد، مبینا عرب نژاد) با طرح شمال و جنوب، در حوزه لباس اجتماع بانوان، گروه (مریم شیرزادیان، لیلا پری‌زاد، نعیمه خاکپور) با طرح رزهای رنگی در حوزه بالاپوش مردانه، گروه (عباس آذری، معصومه مسعودی، معصومه بازیاری با طرح سارنگ رتبه نخست را دریافت کردند.

در بخش عفاف و حجاب، در رسته لباس مجلسی اسلامی ایرانی، فاطمه آمارلو با طرح آی شن، در رسته پوشش چادر اجتماع صفیه نباتی نژاد با طرح مروارید و در رسته پوشش کالکشن سازی، سحر تلقانی با طرح سونال به مقام نخست در این بخش دست یافتند.

در بخش زیورآلات، رسته طراحی جواهرات و زیورآلات برگزیده‌ نداشت. در رسته مدل‌سازی رایانه‌ای جواهرات و زیورآلات، مقدی میکائیلی با طرح معراج و در رسته ساخت جواهرات و زیورآلات، فاطمه صفر طلب و آذین خرمی با طرح‌های سپیدوش و گره به مقام نخست رسیدند.

در بخش طراحی پارچه و حوزه پارچه دستی کامپیوتری، زهرا رستمی بالان به‌عنوان برگزیده معرفی شد و حوزه پارچه سازی و تکنیک چاپ به دلیل به حدنصاب نرسیدن آثار برگزیده در جشنواره، برگزیده‌ای نداشت.

در بخش پای‌پوش، برند بلوچ چرم به مقام نخست رسید.

در بخش کیف، حمید محمدیان از تولیدی چین‌چین به‌عنوان برگزیده انتخاب شد.

در بخش مقالات تخصصی، مقاله اثرگذاری و اثرپذیری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مد و لباس بر مخاطبان با بهره‌گیری از تکنیک دنپ اثر فراست قسمتی رتبه نخست را کسب کرد.

در بخش پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی، پایان‌نامه بررسی فرهنگ و پوشش زرتشتیان با تأکید بر نقوش سوزن‌دوزی و کاربرد آن در طراحی ملزومات لباس اثر آزاده عظیمی و امینه عباسعلی زاده به‌عنوان برگزیده انتخاب شد.

در بخش پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد، پایان‌نامه عوامل تأثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف‌کننده کت و شلوار مردانه اثر معصومه پوراحمد جکتاجی به‌عنوان اثر برتر معرفی شد.

در بخش تصویرسازی کاغذی (طرح اولی‌ها)، اثر غزاله لباف برگزیده شد.

در بخش مؤسسات برتر، مؤسسه هنری حجاب زهرا شهرری، مؤسسه هنری مد و لباس خلاقان پارچه و لباس روحی و مؤسسه هنری مد و لباس خوش پوشان رادین به‌عنوان مؤسسات برتر معرفی شدند.

در بخش رادیو نیز، رادیو نمایشگاه با مدیریت موسسه مد و لباس آروا و رادیو فرهنگ تجلیل شدند.

همراهی ۱۲ استان با جشنواره مد و لباس فجر

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اظهار داشت: این دوره برای دومین بار به شکل موضوعی و با تکیه بر ویژگی‌ها و شاخصه‌های لباس اقوام ایران از دو استان گلستان و خراسان شمالی برگزار شد و بالغ بر هفت هزار و ۷۳۴ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسید که نزدیک به ۱۲ استان نیز به شکل غیرمتمرکز با این رویداد همراه شدند.

سیده مرضیه شفاپور به افزایش غنای فعالیت‌های جاری در جشنواره اشاره و با مروری بر بخش‌های مختلف جشنواره ابراز امیدواری کرد در ادوار بعدی این رویداد، شاهد دستاوردهای بزرگ‌تری در جریان فرهنگی، هنری و صنعتی عرصه مد و لباس کشور باشیم.

این دوره از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همچون سنوات گذشته در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار شد، بر این ‌اساس آثار منتخبان بخش رقابتی از میان ۷ هزار و ۷۳۴ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، در طول مدت برپایی جشنواره در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفتند.

در بخش غیررقابتی نیز جشنواره امسال شاهد حضور مؤسسات، برندهای حوزه مد و لباس کشور در قالب برپایی غرفه بود که هر یک به فراخور آخرین دستاورد و محصولات خود را در حوزه مد و لباس به نمایش درآمدند.

برپایی کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی و گفت‌وگوی کارشناسی در حوزه مد و لباس کشور ازجمله دیگر بخش‌های این جشنواره بود که از سوی ستاد برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی شد.

همچنین بخش بین‌الملل جشنواره پذیرای طراحان و فعالان این عرصه از کشورهای مختلف جهان همچون بنگلادش، افغانستان، اسلوونی، ترکیه، عراق، عمان، ایتالیا، هندوستان و اندونزی بود که با رویکرد پژوهش‌محور و به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌الملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا به‌ویژه کشورهای مسلمان،  نمایندگان آن‌ها در این دوره از جشنواره حضور به هم رساندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =