خدمات درمانی به متاثرین از خشکسالی مهم‌ترین هدف طرح نذر آب ۳ است

تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر مهمترین هدف از اجرای طرح ملی نذر آب ۳ در چهار استان متاثر از خشکسالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان را خدمات درمانی عنوان کرد و گفت: در این طرح ۱۶۰ پزشک متخصص، فوق تخصص و پیراپزشک داوطلب به مردم مناطق محروم این استان ها خدمات درمانی ارائه خواهند کرد.

کریم همتی که برای بازدید از اجرای طرح نذر آب ۳ در مناطق محروم به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده روز شنبه در گفت و گویی تلفنی با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال که مهم ترین هدف هلال احمر از اجرای طرح ملی نذر آب ۳ در نبرد با تبعات بی‌آبی در ۴ استان متاثر از خشکسالی چیست، این مطلب را عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این طرح به طور کلی در سه حوزه خدمت رسانی می کند، گفت: در حوزه اول در این طرح به دنبال ایجاد بستر مناسب برای دسترسی افراد به آب آشامیدنی سالم در قالب تامین تانکرهای آب، دستگاه تسویه آب و یا آبرسانی در قالب لوله کشی و سایر مباحثی که ممکن است بنا به موقعیت منطقه انجام شود، هستیم.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: موضوع دوم در اجرا و برگزاری این طرح ملی، توزیع بسته های معیشتی و لوازم تحریر با عنایت به شروع فصل تحصیلی میان جامعه هدف در این مناطق محروم است.  

همتی توضیح داد: در اجرای این پروژه ۱۰۰۰ نیروی داوطلب مشارکت دارند و ۹۵ درصد اعتبارات اجرای این پروژه توسط خیرین تامین شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: اجرای این طرح در خطه سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان و خراسان جنوبی، مانند سال‌های گذشته با رضایت مردم این منطقه همراه باشد.

سومین مرحله «طرح نذر آب» در ۶ شهرستان نیکشهر، چابهار، هامون، نیمروز، ایرانشهر و خاش استان سیستان و بلوچستان، سه شهرستان نهبندان، سربیشه و خسوف استان خراسان جنوبی، یک شهرستان ریگان استان کرمان و ۲ شهرستان بندرلنگه و حاجی آباد استان هرمزگان که تنش های آبی دارند، اجرا خواهد شد.

 در اجرای این طرح ملی داوطلبانه و بشردوستانه از توان استان های برخوردار از جمله زنجان، مرکزی، قزوین، گلستان، قم، تهران، یزد، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، بوشهر و فارس به عنوان استان های معین شهرستان های یادشده و استان های همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان، البرز، سمنان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، مازندران و کیش نیز به عنوان استان های پشتیبان استفاده می شود.

در طرح «نذر آب ۳»، سه محور حمایت‌های معیشتی، خدمات درمانی (با پیوست ویروس کرونا) و برخورد با تنش‌های آبی به شکل استقرار تانکر، تصفیه آب و لوله کشی برای دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی دو دهه و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان و مونسون (بادهایی که شبیه به نسیم دریا بوده، اما سرعت وزش در آنها شدیدتر و هماهنگ تر است و در زمان های خاصی از سال در دریای عمان و سواحل چابهار جریان دارند) همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبه رو است که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می شود.

این استان به سبب گستردگی زیاد (۱۱.۵ درصد گستره کشور) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استان هایی است که احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی به طور همزمان در آن وجود دارد، در شمال این استان تندبادها و گرد و غبار شدید و خشکسالی، در مرکز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی و دمای زیاد هوا معمولا تا بیش از ۵۰ درجه و ریزش باران های فصلی و جاری شدن سیل های مقطعی وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha