مسیر جدید "کتای" کندی ترانزیت بین‌المللی کالا را روان می‌کند

مشهد- ایرنا- نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی توقف اجباری و معطلی‌ کامیونها را در مرز ایران و افغانستان و همچنین گذرگاههای مرزی افغانستان با تاجیکستان از مشکلات جدی ترانزیت ذکر و بیان کرد: رفع فوری این معضل بازرگانی خارجی که مسیر جدید "کتای" یکی از راه‌حلهای آن است باید مورد توجه مسوولان و متولیان این حوزه قرار گیرد.

کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیا است که توافق بر تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و افغانستان نیز قرار گرفته است. این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.

محمود امتی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مقامات مسوول هفته پیش در چارچوب نشست "کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای ایران و افغانستان" که هشتمین نشست آن بود بر عزم جدی خود برای تقویت مسیر ترانزیتی کتای و بهره‌برداری بهینه از آن اعلام کردند.

وی که به نمایندگی از انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی در هشتمین نشست کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای ایران و افغانستان حضور داشت، ادامه داد: علاوه بر موضوع معطلی کامیونهای باری در مرز، موضوعات دیگری مانند "مباحث امنیتی، هزینه‌ها و زمان سیر کالا در افغانستان" نیز در این نشست  مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. 

نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی "قرار گرفتن کشورها در مسیرهای تجارت و ترانزیت بین‌المللی" را امری مطلوب برای همه دولتها توصیف و بیان کرد: این مهم با عطف توجه به مسیر کتای بخاطر ناوگان باری پرشمار افغانستان، از سوی مقامات کشور دوست و همسایه بطور جدی دنبال می‌شود.

وی گفت: برخی از عملیات حمل و نقل برای ترانزیت کالا از مسیر شمال افغانستان شامل دوغارون در ایران - هرات - قلعه‌نو، میسان، میمنه و مزارشریف در افغانستان و بندر شیرخان ‌قلعه در مرز تاجیکستان صورت گرفته است.

امتی افزود: این مسیر علاوه بر برخی مخاطرات امنیتی حدود ۲۰۰ کیلومتر جاده ناهموار و غیرآسفالت دارد لذا بازرگانان رغبت چندانی نسبت به حمل کالاهای خود از آن مسیر ندارند. 

وی ادامه داد: دیگر مسیر حمل و نقل ترانزیت "بندرعباس - مرز میلک در ایران - نیمروز - قندهار - کابل - مزارشریف افغانستان - مرز تاجیکستان" است که بازرگانان از آن بیشتر استقبال می‌کنند.

این فعال حمل و نقل بین‌المللی گفت: احیا این مسیر ترانزیتی جدید که اخیرا محل چند سفر ترانزیتی بوده، برای ایران نیز بسیار مطلوب است زیرا بازرگانان ایرانی از مدتها پیش تاکنون در حوزه ترانزیت کالا با کشور ترکمنستان مشکلات زیادی داشته و هنوز هم این تنگناها را دارند.

توقف پذیرش کامیونهای حامل کالاهای صادراتی و ترانزیت در مرزهای ترکمنستان از سوی دولت آن کشور، فعالیت حمل و نقل تجاری را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده است. 

وی افزود: به همین خاطر اگر بتوان روی مسیر جدید سرمایه‌گذاری کرده و آن را تقویت نمود تا مسیری به موازات مسیر ترکمنستان برای دسترسی بازرگانان ایرانی به کشورهای آسیای مرکزی ایجاد شود رخداد بسیار مطلوبی خواهد بود. 

امتی ادامه داد: همچنین در جریان هشتمین نشست کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای ایران و افغانستان مسائل و مشکلات به صورت مصداقی مطرح شد تا برای هر یک از آنها تصمیم‌گیری شود. 

وی گفت: بر این اساس مقرر شد میزان ورود کامیونها از طریق مرز دوغارون تایباد واقع در شرق خراسان رضوی به داخل افغانستان افزایش یافته تا حداقل به روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون برسد.

نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی افزود: هم‌اینک سه هزار دستگاه کامیون در گذرگاه دوغارون پشت مرز افغانستان معطل هستند لذا اگر موافقتنامه ورود روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون به افغانستان عملی شود منطقه مرزی دوغارون ظرف یک هفته به حالت عادی خود بازگشته و خلوت می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی امنتر و کوتاهتر به آبهای آزاد، اقتصادیترین مسیر برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه (CIS) است لذا توسعه مسیرهای جدید از جمله "کریدور کتای" با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه‌ها منجر به توسعه تجارت و رشد اقتصادی منطقه می‌شود.

همچنین توسعه ترانزیت بین‌المللی ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال، سبب‌ساز گسترش مناسبات منطقه‌ای کشورها است. 

خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز با جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد. ۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

جمهوری اسلامی ایران شش هزار کیلومتر مرز زمینی با کشورهای "ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکمنستان، جمهوری اسلامی پاکستان، عراق و جمهوری اسلامی افغانستان" و دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد.

طولانی‌ترین نوار مرزی کشورمان با عراق و کوتاهترین آن با کشور ارمنستان همجوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =