متخصص پزشکی اجتماعی:  تعطیلی مدارس نابرابری‌ها را تشدید می‌کند

بوشهر- ایرنا- متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه در سطح جهانی، کودکان نسبت کمی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا را تشکیل می‌دهند و به مراتب کمتر از بزرگسالان دچار بیماری جدی می‌شوند، تعطیلی طولانی مدت مدرسه‌ها می‌تواند نابرابری‌های اجتماعی را تشدید کند.

دکتر بتول امیری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچند در بین کارشناسان بحث زیادی در زمینه برگزرای کلاس‌های حضوری دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ وجود دارد، اما تعطیلی مدرسه‌ها نابرابری‌های آموزشی موجود را تقویت و ناامنی غذایی، خشونت خانگی و اختلال‌های بهداشت روانی را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: در دوره همه‌گیری کووید ۱۹، آنچه باید در زمینه برگزاری حضوری کلاس‌های درس مورد توجه قرار گیرد این است که زمانی دانش‌آموزان می‌توانند در مدرسه حاضر شوند که حضور فیزیکی آنها در مدرسه ایمن باشد. 

این پزشک متخصص اضافه کرد: توجه به سطح انتشار ویروس در جامعه از جمله نکاتی است که باید در مورد حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس‌های درس مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر شهر یا منطقه‌ای در وضعیت قرمز قرار دارد آموزش تنها باید به صورت مجازی باشد.

امیری بیان کرد: اگر منطقه‌ای در وضعیت هشدار باشد باید مزایا و معایب آموزش مجازی را در برابر امکان پیروی دقیق قانون فاصله‌گذاری اجتماعی ماسک و شستن دست در آموزش حضوری ارزیابی کرد و در این ارزیابی به زیرساخت‌های تهویه‌ای‌، مساحت مدرسه، امکان استفاده از فضای باز، تراکم کلاس، محتوای درس و سن دانش آموز، بودجه مدرسه و تعداد کادر مدرسه نسبت به تعداد دانش آموزان توجه کرد.

وی تاکید کرد: اگر همه‌گیری ویروس در منطقه یا شهر فروکش کرده باشد و به وضعیت ثبات رسیده باشد آموزش ترکیبی حضوری و مجازی را می‌توان در نظر گرفت.

امیری گفت: تامین مواد ضدعفونی کننده دست برای دانش‌آموزان و کارکنان، ضدعفونی همه سطوح با لمس بالا و مکان‌های مشترک مداوم انجام شود.

وی یادآور شد: ماسک اعم از پارچه‌ای یا جراحی، محافظ صورت و موانع شفاف برای هر میز کار بسته به بودجه و تعداد دانش‌آموزان فراهم واطمینان حاصل شود خانواده‌هایی که توانایی پرداخت برای تهیه تجهیزات محافظتی پیشگیرانه ندارند، حمایت می‌شوند.

امیری ادامه داد: معلمانی که باید با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و دانش‌آموزانی که قادر به استفاده از ماسک نیستند کار کنند باید در صورت امکان از ماسک ۹۵N یا علاوه بر ماسک جراحی از محافظ صورت هم استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود مدیریت کووید ۱۹ گفت: تشریک مساعی همه دست اندرکاران کلیدی مدرسه از مدیر، معلم، والدین، انجمن اولیا و مربیان و متخصصان بهداشتی تا سیاست‌ها و فرآیندهای پیشگیرانه را اعمال کنند و اطلاع‌رسانی بموقع انجام دهند. 

امیری، بر ضرورت ارائه آموزش کارکنان مدرسه، دانش‌آموزان و والدین از سوی کارکنان بهداشت منطقه، غربالگری کارکنان مدرسه، وجود دماسنج و آموزش استفاده صحیح ازآن به کارکنان با توجه به اینکه تب و سرفه بیشترین علامت کرونا در کودکان گزارش شده‌است، حضور کودکان دارای بیماری زمینه‌ای مانند قند خون، آسم و فشار خون بیماری‌های قلبی، نقص ایمنی و سرطان با مشورت پزشک تاکید کرد.

وی باتاکید بر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی گفت: تمهیدات لازم برای رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در مدرسه، وسیله نقلیه عمومی و ورودی‌های مدرسه پیش بینی و با حضور متناوب و شیفت بندی دانش‌آموزان تعداد افراد حاضر در کلاس کم شود.

امیری گفت: به طور معمول تاکید بر ۶ فوت (دو متر) فاصله است اما شواهد نشان می‌دهد که ۳ فوت (۱/۵ متر) هم در صورت وجود پوشش صورت به همان اندازه موثر است.

وی بر ایجاد گروه‌های ثابت معلم و دانش آموز (همگروهی) و زمان‌بندی متناوب برای هر گروه، غربال‌گری چند سطحی دانش‌آموزان از نظر ابتلا به ویروس کووید-۱۹، خود گزارش دهی از سوی والدین دانش آموز از تب یا سایر علائم کووید ۱۹، غربال‌گری علائم و تب‌سنجی در لحظه‌ ورود دانش‌آموز به مدرسه، جمع آوری داده‌های غربالگری روزانه دانش آموزان مدرسه در شبکه بهداشتی برای شناسایی سریع افراد نیاز به نظارت، جداسازی سریع دانش آموزانی که در مدرسه دچار علائم می‌شوند، استخدام پرستار مدرسه یا پرسنل اضافی برای بازدید بهداشتی، کاهش بازدیدکنندگان مدرسه و رعایت احتیاطات بیماری در حیاط مدرسه تاکید کرد.

این متخصص پزشکی اجتماعی گفت: همه دانش‌آموزان علامت‌دار باید تست تشخیصی کووید ۱۹ بدهند ومدرسه باید یک برنامه مشخص برای انتخاب تصادفی درصدی از دانش‌آموزان و کارکنان برای تست کوید وجود داشته باشد تا افراد بیمار بدون علامت شناسایی شود.

وی تاکید کرد: به دانش آموزان خانوارهای پرخطرتر ( دانش آموزانی که در مناطق با سطح اقتصادی اجتماعی چالش دار زندگی می‌کنند) باید تست‌های ویروسی بیشتری تجویز کرد.

امیری با تاکید بر وجود استراتژی شناسایی و کنترل طغیان بیماری در مدرسه گفت: در صورت ابتلا چندین دانش آموزو یا کارکنان در مدرسه طغیان زود شناسایی و تعطیلی موقت صورت گیرد و مدرسه در این مورد به صورت انعطاف پذیر عمل کند وآموزش به صورت مجازی ارائه شود.

وی یادآور شد: از دریافت منصفانه آن توسط همه دانش آموزان اطمینان حاصل شود و در صورت لزوم خدمات آموزشی ویژه برای افراد ویژه حتی به صورت حضوری در صورت ضرورت انجام گیرد مناطق مدارس همچنین باید غیبت را کنترل کرده و مقامات بهداشت عمومی را از هرگونه افزایش زیاد غیبت آگاه کنند.

امیری اضافه کرد: برای حمایت روانی و رفع نگرانی دانش آموزان و کارمندان و کمک به مدیریت موارد تمهیداتی اندیشیده شود و  باید مشاوره پرستار، روانشناس یا مددکار اجتماعی از طریق مشارکت با مراکز بهداشت محلی تامین و اضافه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =