رفتن یا نرفتن، مساله این است

زنجان - ایرنا - هنوز مدت زیادی از بازگشایی مدارس در روزهای کرونایی کشور سپری نمی‌شود و در این میان بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد هر چند کلاس‌های حضوری در تمامی مقاطع تحصیلی در حال برگزاری است اما خانواده‌های زنجانی همچنان با دلهره موضوع مهم رفتن و یا نرفتن را پیگیری می‌کنند.

اوایل اسفند سال گذشته که با ورود میهمان ناخوانده ای به نام کرونا همه زندگی روزمره، فعالیت های مختلف به ویژه امر تعلیم و تربیت تحت الشعاع قرار گرفت و سبک جدیدی به روی عموم مردم به ویژه دانش آموزانی که پیش از این فراز و فرود گسترده ای را تجربه نکرده بودند، گشوده شد.

شیوع کرونا به تعطیلی گسترده نظام و تعلیم و تربیت کشور و حتی دانشگاه‌ها منجر شد و در این میان آموزش مجازی و تلویزیونی جای گچ و تخته را برای کادر آموزشی مدارس گرفت از طرفی  راه اندازی شبکه شاد، اختصاص ساعات آموزشی در تلویزیون به دانش آموزان و شبکه‌های مجازی در چهار ماه پایانی سال تحصیلی گذشته به کمک فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده ها آمد.

البته نباید از این موضوع گذشت که همین آموزش های مجازی دردسرهایی را برای خانواده ها و فراگیران به دنبال داشت، چرا که مشکلات پهنای باند اینترنت، عدم دسترسی همه خانواده ها به این فناوری مهم و از طرفی معضلات اقتصادی و هزاران مسائل ریز و درشت دیگر در تحقق نیافتن این مهم تاثیرگذار بود.

با تداوم بیماری کووید - ۱۹ در شهرهای ایران و احتمال شیوع موج سوم این بیماری در فصول سرد سال، متولیان آموزش کشور بر آن شدند تا برنامه ریزی دقیق تری برای سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ با سناریوهای مختلفی اتخاذ کنند که در نهایت برگزاری حضوری کلاس ها نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.
هر چند پیش از این ادارات استانی آموزش و پرورش قرار بود بر اساس تصمیم ستادهای استانی مقابله با کرونا و بسته به شرایط کرونایی هر استان (قرمز، زرد، سفید) نسبت به برگزاری کلاس ها به شکل حضوری و مجازی اقدام کنند اما در نهایت دستورالعمل نهایی در واپسین روزهای تعطیلات تابستانی دانش آموزان و در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی، با روش جدیدی برای بازگشایی مدارس به سراسر کشور ابلاغ و اصل اساسی آن حضور در کلاس های درس اعلام شد.

شناور بودن ساعت ورود و خروج و زنگ تفریح دانش‌آموزان، کاهش زمان حضور در کلاس و تلفیق آموزش مجازی و حضوری از جمله راهکارهای پیش بینی شده برای آغاز سال تحصیلی جدید است.

وزیر آموزش و پرورش نیز در رسانه ها اعلام کرد، وقتی تجربیات کشورهای مختلف را بررسی می‌کنیم، چند اصل مشترک است و اینکه آموزش حضوری، آموزش‌های مجازی و غیرحضوری در این تجربیات وجود دارد. مدارس در سال‌های گذشته دایر می‌شدند اما ما اکنون مدرسه تلویزیونی هم داریم که محتوا را ارائه می‌دهد، شبکه شاد را داریم که دوسوم دانش‌آموزان به آن دسترسی دارند.  
محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه به اشکال متنوعی خدمات خود را ارائه می‌دهیم ولی فکر می‌کنیم مدارس باید شکل بگیرند، خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم آموزش حضوری بدهیم،  اینکه اولویت با آموزش حضوری است، قطعی است ولی الزام داریم پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم.  
وی تاکید کرد: حضور در مدارس مصوبه ستاد نیست ولی مغایر با مصوبه ستاد هم نیست.  

اما در این میان والدین دانش آموزان زنجانی از حضور فرزندان خود به ویژه کلاس اولی ها در روزهای کرونایی به شدت نگران هستند و در بازید میدانی خبرنگار ایرنا نیز این مساله نمود داشت.

لیلا ۴۳ ساله که با فرند  دانش آموزخود در حال رفتن به یکی از مدارس شهر زنجان است، در خصوص وضعیت بازگشایی مدارس طی ۲ روز گفت: ۲ فرزند دانش آموز در پایه های هفتم و سوم دارم که کلاس های پایه هفتم از روز گذشته تشکیل شده اما پایه سوم از فردا آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: با برنامه اعلام شده فرزند پسرم طبق گروه بندی سه روز در هفته در کلاس های درس حضور خواهد داشت که تا کنون وضعیت و اجرای پروتکل های بهداشتی در مدرسه محل تحصیل خوب بوده اما عمده مشکل در مدارس ابتدایی است.

این شهروند زنجانی ادامه داد: دخترم قرار است در سه گروه ۱۰ نفره هفته ای یک روز در کلاس های درس حضور داشته باشد که احتمال افزایش روزها طی هفته های آینده وجود دارد اما دلواپسی کنونی رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در مدارس ابتدایی و بروز تجمعات در زنگ های تفریح است.

وی اظهار داشت: هر چند شبکه شاد به عنوان آموزش های مکمل در نظر گرفته شده، اما به دلیل آنکه امکان استفاده ۲ فرزند دانش آموزم از یک خط تلفن وجود ندارد و  باید برای احراز هویت آنان، هر کدام خط مجزایی داشته باشند که این مشکل آفرین است.

او خاطرنشان کرد: بهتر است آموزش در مقاطع بالاتر در برخی دروس خاص بصورت حضوری و در مابقی به شکل غیرحضوری ارائه شود که در مجموع با وضعیت کرونایی حضور دانش آموزان در مدارس به خصوص در سنین پایین خطرات خاص خود را دارد.

 دیگر شهروند زنجانی که به فاصله کمتری در مجتمع آموزشی مقطع متوسطه دوم  غیرانتفاعی پسرانه حضور دارد، در خصوص وضعیت فعلی بازگشایی مدارس ادامه می دهد: در این مجتمع به دلیل وسعت کلاس های درسی، پروتکل های بهداشتی با دقت بیشتری اجرا می شود و در واقع امنیت خاطر بیشتری وجود دارد.

وی اضافه کرد: دانش آموزان در مقاطع بالاتر می توانند در برابر بیماری از خود حفاظت بیشتری داشته باشند که تا کنون این مهم به صورت بازدیدهای عینی در این مدرسه ملموس بوده، اما با این حال همچنان نگران حضور فرزندم هستم.

یکی از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم یکی از مدارس زنجان هم با اشاره به اینکه کلاس های درس از روز گذشته آغاز شده است، گفت: تعدادی از دانش آموزان در مدرسه حضور  یافتند که البته این مهم با رعایت پروتکل های  بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

بهرام معینی افز ود: امروز از ساعت ۷:۴۵ تا حدود ۱۱ در کلاس های درس حضور داشتم و تاکنون مشکلی وجود نداشته است.

اما از مدارس مقاطع اول و دوم شهر زنجان که بگذریم مدارس ابتدایی وضعیت متفاوت تری دارند و والدین این دانش آموزان به ویژه مادران با اضطراب بیشتری وضعیت فرزندان خود را نظارگر هستند.

اینجا یکی از مدارس مقطع ابتدایی شهر زنجان است که صدای تعلیم و تربیت با بازگشایی مدارس به گوش می رسد اما آن طرف تعدادی از والدین در محوطه مدرسه و بیرون درب آن، وضعیت کنونی را با دلواپسی، استرس و اضطراب  بیشتری دنبال می کند.

لیدا از جمله شهروند زنجانی است که فرزند خود را در مقطع اول ابتدایی در مدرسه همراهی کرده است در این خصوص گفت: طبق برنامه اعلام شده فرزندم ۲ روز در هفته و بصورت گردشی حضور خواهد داشت اما کودکان در این سنین قادر به رعایت دستورالعمل های بهداشتی سختگیرانه را ندارند.

وی با بیان اینکه نباید از اولیای مدارس نیز انتظار داشت که علاوه بر تعلیم و تربیت، مراقب تک تک دانش آموزان باشند اظهار داشت: نظارت جدی بر روند تردد دانش آموزان، پروتکل های بهداشتی به ویژه در سرویس های بهداشتی و تب سنجی در هنگام ورود به مدرسه از جمله دغدغه های والدین است.

این مادر یادآورشد: از سوی دیگر والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی بر لزوم حضوری بودن آموزش ها تاکید دارند و آموزش مجازی را غیرموثر می دانند.

وی همراهی والدین با کودکان در مدارس را راهکار رفع دغدغه آنان دانست و گفت: در این صورت معلمان و مسوولان مدارس نیز نگرانی در خصوص سلامت دانش آموزان نخواهند داشت.  

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در این خصوص گفت: سال تحصیلی جدید در شرایط ویژه و خاصی آغاز شده و امسال آموزش و کلاس‌های حضوری ما قابلیت چرخش و تغییر خواهند داشت.

ابراهیم رفیعی اضافه کرد: امسال روش های آموزش سالیان قبل تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته و در مدارسی که امکان رعایت پروتکل های سختگیرانه بهداشتی باشد، کلاس های درس با گروه بندی ها و فاصله گذاری برگزار می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: امروز در یک زیست بوم جدید قرار گرفته ایم و ضرورت دارد به اقتضای شرایط حال حاضر، انعطاف از خود نشان دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: اولویت اول ما سلامت دانش آموزان خواهد بود سعی می شود سلامتی دانش آموزان را تضمین کرده و بعد در درجه دوم به تحصیل و آموزش دانش آموزان عزیز استان پرداخته شود.

رفیعی افزود: معلمان زحمتکش شرایط سختی را طی کرده و پیش رو دارند که باید از زحمات و مجاهدت‌های این عزیزان نهایت تقدیر و تشکر را داشت.
وی اضافه کرد: رویکردمان تدوین برنامه های علمی و نظارت دقیق و مستمر بوده که با توجه به شرایط کرونایی سال گذشته با برنامه ریزی های دقیق و منسجم، فعالیت‌های مجازی توسعه یافت و امسال نیز تمامی فعالیت ها انجام گرفته؛ مانور بازگشایی مدارس برگزار و چندین بار بازدید میدانی توسط ناظرین انجام گرفته است.

رفیعی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی پیش رو برای بازگشایی مطلوب مدارس تلاش مضاعف می کنیم و در مواجهه با بحران ها، مسائل و مشکلات، رویکرد ما رویکرد استقبال است و منفعل بودن برای قوه محرکه دستگاه تعلیم و تربیت استان شایسته نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =