تعزیه «امام رضا(ع)» با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا می‌شود

تهران - ایرنا - تعزیه «امام رضا(ع)» چهارمین مجلسی است که در قالب «دفتر دوم رویداد شبیه‌خوانی در پهنه»، شامگاه پنجشنبه (۱۳ شهریورماه) بعد از اذان مغرب و عشا در پهنه فرهنگی رودکی برگزار می‌شود.

«دفتر دوم رویداد شبیه‌خوانی در پهنه»، شامگاه گذشته (چهارشنبه؛ ۱۲ شهریورماه) توسط «گروه تعزیه فتح خیبر» به سرپرستی جمال قاسمی با مجلس «فضل و فتاح» برگزار شد و امشب، پنجشنبه (۱۳ شهریورماه  با مجلس «امام رضا(ع)» ادامه پیدا می‌کند.

«دفتر دوم رویداد شبیه‌خوانی در پهنه» که از دوشنبه دهم شهریورماه به مدت پنج شب توسط «گروه تعزیه فتح خیبر» برپا می‌شود، ادامه‌ای بر اجرای «گروه تعزیه سیدالشهدا(ع)» به سرپرستی احمد عزیزی است که در دهه اول ماه محرم هر شب بعد از اذان مغرب و عشا در پهنه فرهنگی رودکی برگزار شد. 

در این تعزیه‌ها که تاکنون مجالس «عبدالله‌بن‌عفیف»، «حضرت امیر(ع)» و «فضل و فتاح» آن برگزار شده است جمال قاسمی (سرپرست)، اصغر مینایی، روح‌الله حشمدار، محمد میرزایی، حسین حجتی، امیر زهرایی و نوید مقدم حضور دارند و نوازندگی اجرا برعهده فرهاد شیخی و حمیدرضا گرگانی است.

داستان تعزیه

 امام رضا(ع) به دستور مامون از مدینه عازم طوس می‌شود. در این سفر که با همراهی اباصلت انجام می‌شود امام در محل‌های مختلف با اشخاص متفاوتی برخورد می‌کند و هر کدام از آنها را با کرامات و معجزاتش دچار تحول می‌کند. برخی از آنها دوستداران امام و برخی با شخصیت او بیگانه هستند که هر کدام به نوبه خود باعث به وجود آمدن ماجرایی می‌شوند. سرانجام امام به طوس رسیده و با انگور زهر آلود مامون به شهادت می‌رسد.

خط اصلی داستان این مجلس، سفر امام به ایران و شهادت او است اما در این بین، داستان‌های فرعی به جذابیت و کشمکش داستان اصلی کمک می‌کنند. داستان معجزات امام رضا (ع) از ویژگی‌های مشترک تمامی مجالس تعزیه مربوط به ایشان است. این قصه‌ها که در تعزیه شهادت امام چون شاخ و برگ از داستان اصلی منشعب شده‌اند عبارتند از: شفا دادن کور، دیدار با مرد سلمانی و ملاقات او هنگام مرگ، خشک شدن باغ با نفرین امام و ضمانت آهو و شرمساری صیاد، مکر پیرزن برای ضربه زدن به شخصیت امام و رسوا شدن او با مرگ پسرش.

این داستان‌ها علی رغم ارتباط با یکدیگر، ساختمان و قصه‌ای مستقل دارند و هر یک دارای آغاز، میانه و پایان هستند. در مجلس شهادت امام رضا(ع) داستان‌های فرعی در بستر داستان اصلی قرار گرفته اند به‌طوری که هیچ‌گاه پراکندگی در خط داستانی احساس نمی‌شود. این تکنیک داستان پردازی به زیبایی توانسته بدون انقطاع ذهنی مخاطب از داستان اصلی، توجه او را به خرده داستان‌های نمایش نیز جلب کند.

رویداد «شبیه خوانی در پهنه» و همچنین دفتر دوم آن، با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران اتفاق می‌افتاد.

این اجراها هر شب پس از اذان مغرب و عشا در پهنه فرهنگی رودکی، خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت، با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =