۱۲ شهریور ۱۳۹۹،‏ ۲۱:۱۷
کد خبرنگار: 1795
کد خبر: 84025011
۰ نفر

برچسب‌ها

معلمان در دوران کرونا جهاد علمی کردند

کرج - ایرنا - مدیران آموزش و پرورش استان البرز در دومین روز نشست سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار داشتند: معلمان در دوران کرونا جهاد علمی کردند و این روند برای سال تحصیلی جدید همچنان ادامه دارد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج دراین نشست گفت: معلمان با نگاهی جهادی توانستند بسترلازم را برای تداوم فرآیند تعلیم و تربیت درشرایطی غافلگیرکننده به دلیل شیوع بیماری کرونا بوجودآورند.

مراد مالمیرخاطرنشان کرد: فرهنگیان استان از جمله درآموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج با تولید محتواهای آموزشی و تربیتی و همچنین بیش از ۵۰ هزارماسک توانستند درتداوم امور تحصیلی – پرورشی و پیشکیری از بیماری کرونا دربین جامعه هدف و شهروندان انجام وظیفه کنند.

وی بیان داشت: دراین ناحیه طرح بوم نیزبرای افزایش مهارت دانش آموزان با هدف تمرکززدایی از آموزش و پرورش اجرایی شد تا دانش‌آموزان درکنار آموزش، مهارت‌های زندگی را بیاموزند و بعد از فارغ‌التحصیلی، صاحب مهارتی که در زندگی آن‌ها کاربرد داشته باشد، شوند.

مالمیرادامه داد: برای اجرای این طرح در مدارس ناحیه، ضمن ارسال دستورالعمل به مدارس و صدور ابلاغ برای عوامل اجرایی، نشست ها و کارگاه های آموزشی برای عوامل برگزار و نمایشگاه های کارآفرینی، تولید و دست ساخته های دانش آموزان در مدارس دایرشد.

وی در خصوص آغاز سال جدید تحصیلی و آموزش های مجازی نیز گفت: شبکه شاد تا به امروز امکان و بستر مناسبی برای تداوم جریان آموزش به شیوه نوین فراهم کرده که لازم است برای ارتقا کیفیت آموزش های مجازی بر بستر این شبکه ضمن برگزاری دوره های آموزشی و افزایش سواد رسانه ای، برخی مشکلات زیرساختی و فنی آن چون  سرعت پایین اینترنت یا تعاملی نبودن مرتفع شود.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج به چالش های این ناحیه پرداخت و افزود: تراکم بالای دانش آموزی که ناشی از نرخ بالای مهاجرت به این شهر می باشد وهمچنین  کمبود و فرسودگی  فضاها ی آموزشی مهم ترین چالش هایی است که با آن روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد مدارس به صورت دو شیفت فعالیت می کنند که آمار بسیار بالایی است و تاثیرات منفی بر کیفیت آموزش دارد.

مالمیرتاکید کرد: برای رفع این چالش ها نیاز به نگاه دلسوزانه مسئولان ملی ،استانی و حتی خیرین مدرسه ساز و افزایش سطح مشارکت های مردمی  داریم.

نگاه خلاقانه معلمان

مدیر آموزش و پرورش شهرستان اشتهارد گفت : معلمان دردوران کرونا با تولید محتواهای آموزشی و تربیتی با نگاه خلاقانه ثابت کردند که دردوران بحران توانایی ادامه فرآیند تغلیم و تربیت را دارند.

سید حسن شفیعی افزود: سیاست های وزارت آموزش و پرورش طی سال های گذشته به ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی و مدرسه محوری کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی و مدرسه محوری، اهتمام لازم را برای اجرایی کردن اهداف سند تحول بنیادین، تعیین اولویت های اصلی آموزش و پرورش ازجمله آموزش و ساماندهی منابع انسانی، بودجه ریزی عملیاتی، ارتقاکیفیت مدیریت آموزشگاهی را بوجود آورد.

وی ازتوسعه مشارکت ها برنامه محوری-برون سپاری، ایجاد اهتمام ملی برای تحصیل اسناد املاک و مستقلات و توسعه دولت الکترونیک و فضای مجازی را ازاقدامات و رویکردهای خوب وزارت آموزش و پرورش دردولت تدبیر و امید دانست.

شفیعی تصریح کرد: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه دراجرای سیاست های  اصلی وزارت آموزش و پرورش به ویژه در شرایط کرونایی، همسو کردن مدیران آموزش و پرورش برای تحقق رسالت های آموزش و پرورش به ویژه سند تحول بنیادین و تبادل نظر و ببان تجربیات موفق دربین مدیران اجرایی وزارت آموزش و پرورش را از اهداف برگزاری این اجلاس ذکر کرد که می تواند درسال تحصیلی جدید کاربرد اجرایی داشته باشد.

افزایش سواد رسانه ای

مدیرآموزش و پرورش البرزهم دراین نشست بیان داشت: شیوع بیماری کرونا نشان داد که تولید و تدوین محتواهای تولیدی آموزشی و تربیتی درجامعه هدف آموزش و پرورش نیاز به گسترش سواد رسانه ای است.

محمود پایکاری اظهارداشت: باید به افزایش سواد رسانه ای دربین معلمان و اولیا برای ارتقا کیفیت آموزش های مجازی مورد توجه قرارگیرد.

وی با بیان اینکه شرایطی که شیوع ویروس کرونا درحوزه آموزش و فرایند تعلیم و تربیت پدید آورد و در دوران پساکرونا نیز این شرایط قابل بازگشت نخواهد بود، یادآورشد: لازم است توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش و اولیا دانش آموزان در حوزه آموزش های مجازی و از راه دوربه عنوان یک اولویت و ماموریت دردستورکاری قرارگیرد.

پایکاری ادامه داد: توجه به افزایش سواد رسانه ای موجب ارتقاء سطح بهره وری و کیفیت این آموزش ها دربین جامعه هدف آموزش و پرورش می شود.

کمبود نیروی انسانی

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج عنوان کرد:کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی مهم ترین چالش آموزش و پرورش در استان البرزاست.

ابراهیم فلاح نژاد کمبود نیروی انسانی، عدم انگیزه درنیروهای اداری، ضعیف شدن بدنه کارشناسی به دلیل عدم وجود انگیزه برای ورود کارکنان به حوزه اداری، نبود خدمات رفاهی و معیشتی برای کارکنان، فرسودگی فضاهای آموزشی و تراکم بالای دانش آموزی ازمهم ترین چالش ها و موانع پیش روی آموزش و پرورش است.

وی بیان داشت: توسعه مشارکت های مردمی و گسترش مدارس غیردولتی می تواند بار زیادی را از روی دوش آموزش و پرورش دراستان البرزبردارد.

وی تصریح کرد: برای تبدیل آموزش وپرورش به یک گفت و گوی اجتماعی باید به عنوان اولویت اول حاکمیت مطرح و به شان و جایگاه معلم به عنوان سفیراصلی گفت و گوی اجتماعی توجه شود.

 فلاح نژاد تاکید کرد: صداوسیما و رسانه ها نیز باید در تبدیل شدن آموزش و پرورش به دغدغه اصلی جامعه نقش خود را ایفا کنند.

دومین روز از سی و چهارمین اجلاس سالیانه مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشوربا برگزاری پنل های تخصصی و کارشناسی پیرامون بررسی تجارب و رویکردهای جهانی در بازگشایی مدارس، دستورالعمل بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید، سند تحول بنیادین، مسائل آموزشی، پرورشی، حوزه مالی و پشتیبانی، مدارس خاص برگزارشد.

این نشست با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و قرائت بیانیه پایان یافت.

استان البرز ۵۰۰ هزاردانش آموز و ۲۴ هزار فرهنگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =