اصول بنیادی تبلیغ در سیره امام رضا (ع) در مشهد بررسی شد

مشهد-ایرنا- اصول بنیادی ارتباطات و تبلیغ دینی در سیره علمی و عملی امام رضا(ع) با حضور استادان حوزه و دانشگاه و پژوهشگران در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی روز چهارشنبه در نخستین نشست وبیناری همایش ملی " امام رضا (ع) و علوم روز" با اشاره به وجود القاب مختلف برای معصومین(ع) گفت: این القاب هرکدام ناظر به یک جهت و برجستگی ویژه در آن معصوم (ع) است اما حضرت رضا(ع) در آن زمان با لقب عالم آل محمد(ص) به دنیا معرفی شدند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن مهدوی مهر افزود: امام رضا(ع) جامعیتی در ساحت‌های گوناگون علمی داشتند که در یک گستره جغرافیایی وسیع بروز و ظهور پیدا کرده بود و این جامعیت در شرایطی اتفاق افتاد که دانشمندان در علوم مختلف پیشرفت کرده بودند.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) با استدلال، زبان‌ها و علوم مختلف آشنایی داشتند و این استدلال‌ها عقلی و منطقی بود لذا باید امام رضا (ع) را با این ویژگی به مردم معرفی کرد.

تبیین مختصات دینی مبتنی بر روایات امام رضا(ع)

رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم و دبیر علمی همایش ملی "امام رضا(ع) و علوم روز" نیز در این نشست گفت:مبلغ، تذکر دهنده معارف است نه آموزش دهنده لذا در امر تبلیغ، نیاز نیست که مبلغ معارف را ایجاد کند بلکه باید آن را بیان کند تا در جان انسان آشکار شود.

حجت الاسلام سید رضا مودب افزود: معارف دین و راه حق و حقیقت در جان هر انسانی به ودیعه نهاده شده است، دستورات دین منطبق با فطرت انسان است و خداوند متعال در جان آدمی همه ارزشهای مورد نیاز را قرار داده لذا معلمان و مبلغان دینی باید بدانند که وظیفه اصلی آنان تذکر است.

وی با استناد به آیات شریفه قرآن کریم مبنی بر اینکه "اگر ابلاغ به خوبی انجام شود و معارف به خوبی یادآوری شود، قطعا اثرگذاری اتفاق خواهد افتاد" گفت: رهبران دینی جامعه باید ابتدا حق گرایی کامل خود را در شناخت معارف تثبت کرده و سپس به ارشاد دیگران بپردازند.

مخاطب شناسی از دیدگاه رضوی

مدیر گروه ارتباطات و تبلیغ دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) نیز با اشاره به روایتی از حضرت رضا(ع) مبنی بر اینکه "اگر مردم زیباییهای کلام ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کنند" گفت: مبلغان دینی باید بدانند که مخاطب نقش فعالی دارد، زیرا از فطرتی برخوردار است که اغلب بیدار و پیشینه خدادادی دارد.

دکتر ناصر باهنر افزود: اگر مبلغ و ارتباط‌ گر دینی به این امر توجه داشته باشد، نوع بیان و برنامه‌ سازی اش هم متفاوت می‌شود.

وی ادامه داد: جایگاه مخاطب در ارتباطات وتبلیغ سیاسی یا دینی متفاوت است، لذا شناخت این جایگاه اهمیت دارد.

عدم محدودیت تبلیغ به زمان و مکان خاص

مبلغ شاخص بین‌المللی از آرژانتین نیز در این نشست با انتقاد از برخی از دیدگاه‌ها که تبلیغ را محدود به زمانی خاص می‌دانند گفت: مبلغ باید در همه زمانها و اوقات دغدغه تبلیغ داشته و آن را محدود و منحصر به ایام ماه مبارک رمضان و یا ماه محرم و صفر نداند.

دکتر سهیل اسعد افزود: تبلیغ یک مساله اصلی، اساسی و دارای اولویت است و امری ثانوی نیست، نگاه ما به تبلیغ باید منطبق با الگوهای ارائه شده توسط اهل بیت (ع) باشد و از منظر آن بزرگواران تبلیغ، امری الهی و مقدس است.

وی اظهار داشت: نباید سیره اهل بیت(ع) را به عنوان تاریخ و اتفاقی محدود به زمان خاص مورد توجه قرار داد بلکه باید از سیره این بزرگواران به روش تبلیغی اهل بیت(ع) برسیم.

دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مطابق با رسالتها و رویکردهای علمی خود مبنی بر اولویتگذاری نسبت به موضوعات مرتبط با ترویج و تبیین معارف اهل بیت (ع) به ویژه اشاعه معارف عالم آل محمد (ص) و تبیین ارتباط مسائل علمی و اجرایی جامعه با معارف ایشان و ارائه راهبردهای علمی- دینی به آن، اقدام به طراحی کنفرانس ملی "معارف امام رضا (ع) و علوم روز" و هفت پیش نشست تخصصی آن در سال جاری با مشارکت و حضور نخبگان و پژوهشگران حوزوی- دانشگاهی و مدیران و متولیان اجرایی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =