اتاق بازرگانی برای رفع موانع تجارت با عراق اقدام کند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اهمیت اعتمادسازی برای شرکت‌های ایرانی در بازارهای صادراتی همچون عراق گفت: ضرورت آسیب‌شناسی لازم درخصوص بازارهای هدف صادراتی ایران از جمله عراق از سوی اتاق‌ بازرگانی و سازمان‌های متولی دیده می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه سازمان توسعه تجارت ایران، «فرزاد پیلتن» با اشاره به برخی مشکلات موجود در بازارهای صادراتی همچون عراق و موانع اعتماد به کالای صادراتی ایرانی اظهار داشت: لازم است جلوی فروش کالا درب کارخانه در ایران، بدون در نظر گرفتن شرایط صادرات کالا در کشور  از جمله مجوزهای مربوطه، شرایط حمل و نقل، عوارض صادراتی، استاندارد کالا، گواهی شرکت بازرسی کالا گرفته شود.

وی افزود: توافقات شفاهی ثبت نشده فروش کالا و نقض تعهدات از طرف تاجر یا واحد تولیدی ایرانی نبود قرارداد ثبت‌شده در اتاق بازرگانی یا ثبت در دفاتر رسمی، فروش ریالی به تاجر عراقی و تغییر قیمت به واسطه نوسانات نرخ ارز که منجر به افزایش قیمت اولیه خواهد شد، وجود دلال‌ها و واسطه‌ها که بدون توجه به حیثیت تجاری دو کشور اقدام به فروش کالاهای با کیفیت پایین می‌کنند، رعایت نکردن درج مشخصات کامل به زبان عربی و انگلیسی و تاریخ میلادی بر کالا که منجر به برگشت محصول می‌شود، تطابق نداشتن مشخصات و آنالیز کالای سفارش شده توسط تاجر عراقی با کالای ارسال شده توسط تاجر ایرانی و در نهایت مشکلات انتقال وجوه ارزی از طریق صرافی‌های غیررسمی در عراق از جمله مواردی است که باعث می‌شود اعتماد به کالاهای ایرانی در بازار عراق کاهش پیدا کند و لازم است به این موارد توجه شده و جهت رفع آن اقدام شود.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی با پیشنهاد آسیب‌شناسی این موضوع از طریق اتاق بازرگانی و اقدام در جهت اختلافات موجود و ارائه آموزش به تجار و بازرگانان خاطرنشان کرد: فعال کردن مرکز داوری اتاق بازرگانی در استان‌های مرزی جهت رسیدگی به شکایت و اطلاع‌رسانی به تجار دو کشور و تأکید به رسیدگی به شکایات فقط در قالب ارائه قراردادهای معتبر تجاری می‌تواند راهگشا باشد.

وی با تأکید بر اینکه جلوگیری از فروش کالا به تجار خارجی از در کارخانه با راهکارهای عملی و جلوگیری از فروش ریالی به تجار عراقی با توجه به نوسانات ارزی در کشور و نظارت توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی الزامی است، ادامه داد: در این زمینه اتاق بازرگانی ایران به اتاق بازرگانی عراق برای همکاری در رسیدگی به اختلافات بین تجار دو کشور و امضای یک دستورالعمل ها در این خصوص و معرفی نماینده رسمی به اتاق بازرگانی عراق جهت پیگیری این امور اعلام آمادگی کند.

پیلتن افزود: برگزاری جلسات ماهانه بین رایزن بازرگانی ایران در عراق با اتاق بازرگانی یا اتاق مشترک ایران و عراق جهت بررسی مشکلات و مسائل و همکاری در حل اختلافات موجود با دعوت از تجار طرفین نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد و همچنین شرکت‌های مدیریت صادرات جهت همکاری با تجار و شرکت‌های تولیدی با توجه به تخصص در امر صادرات معرفی شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =