معلمان با درک شرایط کشور در کرونا حماسه‌ بزرگ خلق کردند

تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان با موقعیت‌شناسی و درک شرایط کشور در کرونا با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود و خلق حماسه‌های بزرگ، موجب تداوم آموزش و یادگیری شدند.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی امروز - سه شنبه - در  سی و چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور در حضور رهبر معظم انقلاب با بیان این که ایام کرونا در تاریخ و تقویم آموزش و پرورش کشور، منحصر به فرد است، اظهار داشت: سرعت، کیفیت، تنوع و گستره پاسخ ها به تبعات این ویروس منحوس بیانی افتخار آمیز از میزان تاب آوری جامعه است که اجازه نداد تعطیلی مدرسه منجر به تعطیلی آموزش شود.

وی افزود: معلمان با موقعیت‌شناسی و درک اهمیت شرایط با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود و خلق حماسه های بزرگ، موجب تداوم آموزش و یادگیری شدند. همچنین خانواده ها، با وجود همه محدودیت ها و مشکلات به عنوان همکار و همیار معلم، مداخله موثرتری در جریان آموزش کردند.

وی ادامه داد: مدرسه تلویزیونی ایران با تلاش معلمان و کارشناسان آموزشی و مشارکت و همکاری صدا و سیما، یک هفته پس از تعطیلات، بی‌وقفه به ارایه برنامه‌های آموزشی پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) در سال تحصیلی جدید با خدمات متفاوت و ظاهری متمایز عرضه می شود.

حاجی میرزایی عنوان کرد: به عنوان یک اصل کلی مدرسه باید باز باشد ولی اصل مهم‌تر این است که مدرسه باید ایمن باشد و سلامت دانش‌آموزان را هم از حیث شیوع بیماری هم از حیث استاندارد بودن فضای فیزیکی به خطر نیافتد.

وی همچنین گفت: هدف اصلی ما در سال تحصیلی پیش‌رو، تضمین دسترسی همه دانش‌آموزان به فرصت‌ برابر آموزش و برخوردار از کیفیت و تلاش برای تداوم آن در طول سال صرف نظر از موقعیت و دسترسی های هریک به ابزارها، در هر کدام از وضعیت های سفید، زرد  و قرمز و از طریق آموزش حضوری و مجازی، در چهار چوب اسناد تحولی و برنامه درسی ملی است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تحقق این هدف مهم  نقش مدرسه، معلمان، دانش آموزان و خانواده تغییر می کند و هماهنگی در اجرای نقش ها بسیار مهم است.

حاجی میرزایی افزود: معلم مسوول اصلی ارایه آموزش و هدایت جریان یادگیری دانش‌آموزان در تمام طول سال تحصیلی است. رابطه معلم و دانش‌آموز نباید قطع شود و نباید محدود به فضای مجازی و محیط‌های غیرتعاملی باشد. هر دانش‌آموزی، با هر شرایطی، باید تحت پوشش و حمایت یک معلم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده، همکار و همیار معلم و نظام آموزشی است. نقش و مسوولیت تربیتی او بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.

گام های بلندی در توسعه دسترسی به آموزش و توزیع عادلانه تر فرصت‌های آموزشی برداشته شد

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بدون تردید در طی چهار دهه حیات مبارک انقلاب اسلامی، گام های بلندی در توسعه دسترسی به آموزش و توزیع عادلانه تر فرصت‌های آموزشی در میان همه اقشار و کاستن از فاصله های قومیتی، جنسیتی و منطقه ای در دسترسی به این فرصت ها، رشد میزان باسوادی، انتقال ارزش ها و باورهای دینی و انقلابی به نسل نو و توجه و تکریم مناسک و شعائر اسلامی برداشته شده است.

حاجی میرزایی افزود: همچنین اقدامات بسیاری برای کسب رتبه های بالا در مدارج علمی در سطح منطقه ای و بین المللی، آشنایی بیشتر با قرآن کریم، عترت و اهتمام به فریضه نماز، حضور مسوولانه و همدلانه در همه صحنه های مهم و تاریخ ساز انقلاب اسلامی، بهبود سلامت جسمی و مراقبت از سلامت روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شناسایی استعدادها و پرورش نخبگان حاصل شده است.

وی با بیان این که سند تحول بنیادین بر پنج پایه استوار است، خاطرنشان کرد: تحول در برنامه های درسی و محتوای یادگیری و نوسازی روش‌ها، تحول در دانش، نگرش و مهارت های معلم، تحول در دانش آموزان به عنوان هدف تحول و پرورش آنان به دانش آموزانی خلاق، نوآور، تحول در مدرسه به عنوان جایگاه تحول و ارائه مدرسه ای ایمن، زیبا و با نشاط و تحول در نظام سنجش و ارزشیابی آموزشی  به گونه ای که توانایی سنجش و پایش اهداف بلند سند تحول را دارا باشد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ۶ زیر نظام سند تحول بنیادین ابلاغ شده و در حال اجراست، عناوین درسی جدیدی به مجموعه کتاب‌های درسی با موضوعات مرتبط با برخی اهداف سند افزوده شده و در چرخه آموزشی قرار گرفته است. همچنین برای آشنایی دست اندرکاران و گفتمان سازی پیرامون محتوای سند دوره های آموزشی متنوعی در همه سطوح ستاد و صف برگزارشده است.

حاجی میرزایی یادآور شد: تولید بسته های یادگیری با رویکرد انطباق کامل با اسناد تحولی، مهم ترین گامی است که در دستور قرار گرفت. به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ماموریت داده شد که تا پایان سال جاری راهنمای تولید این بسته ها را تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.

وی تصریح کرد: فرآیند واگذاری مدارس به بخش غیردولتی متوقف شد و با ابلاغ دو بخشنامه تعارض منافع و نحوه خرید خدمت آموزشی از بخش غیر دولتی، در روند مشارکت بخش غیردولتی دارای صلاحیت و شایستگی در آموزش و پرورش، نظم بیشتری ایجاد شد.

طرح‌های تحولی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح‌های تحولی معاونت‌های آموزش و پرورش توضیح داد: برای اینکه بتوان جلوه های قابل لمس تری از اجرای سند تحول در اختیار مردم و مسوولان قرار داد، تعدادی بسته تحولی از محتوای زیر نظام ها استخراج کرده و در صدد خلق نتایج امید بخش تری هستیم تا بتوان پیرامون آن گفتمان اجتماعی ایجاد کرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: تلاش شد این بسته ها  شوق انگیز، تحقق پذیر، مشارکت پذیر، فراگیر، و برخوردار از تقاضای اجتماعی با امکان جلب مشارکت اجتماعی باشد، هر دانش آموز یک مهارت، طرح خوانا و طرح آجر به آجر از نمونه های راهبردهای مصوب سند تحول است.

حمایت از معلمان

وی همچنین درباره عملکرد آموزش و پرورش در موضوع حمایت از معلمان اظهار داشت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا  ۹۹حقوق معلمان نزدیک به پنج برابر و از مهر ۹۸ تا خرداد۹۹، میانگین حقوق معلمان با بیش از ۶۰ درصد افزایش از ۳۷ میلیون ریال به ۶۰ میلیون ریال رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تفاهم نامه ای هم برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای معلمان بدون مسکن با وزارت راه و شهر سازی به امضا رسیده است که عملیات احداث حدود ۴۴ هزار واحد در ۱۸ استان آغاز شده است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین حداقل حقوق و برقرار عیدی برای دانشجومعلمان برای اولین بار اعمال شد و پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان به گونه ای بود که سال را با کمترین میزان بدهی در مقایسه با ۱۵ سال اخیر پشت سر گذاشتیم.

اعمال مدیریت دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان

وی افزود: با اعمال مدیریت صحیح در فرایندها و دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان سود خالص قابل توزیع با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی به هزار و صد میلیارد تومان رسیده است که بین معلمان عضو صندوق توزیع خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تصمیمات لازم به منظور شفاف سازی عملیات مالی و سهیم کردن معلمان عضو در ارزش افزوده ناشی از فعالیت های اقتصادی و وصول مطالبات از دولت نیز گرفته شده است.

جذب ۸ هزار نیروی پرورشی

حاجی میرزایی همچنین درباره حمایت آموزش و پرورش از فعالیت های پرورشی و فرهنگی گفت: در سال ۱۳۹۹ مجوز جذب ۸ هزار نیروی پرورشی جدید ابلاغ شد.  دو رشته مستقل برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره را در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروهای مورد نیاز ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با هدف توانمند سازی مربیان شاغل ۱۷۷عنوان جدید آموزش ضمن خدمت در سه سطح مقدماتی تکمیلی و پیشرفته ایجاد کردیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اجرای طرح نماد را در 6 هزار و 500 مدرسه پیگیری کرده و در پیشگیری از اعتیاد گام‌های بلندی برداشتیم که به کنترل و توقف روند اعتیاد منجر شد.

 حمایت از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

حاجی میرزایی همچنین اعلام کرد:ظرفیت دانشگاه شهید رجایی که ماموریت تربیت دبیران فنی و حرفه ای را به عهده دارد، در فاصله سال های ۹۲ تا کنون به بیش از پنج برابر افزایش داده شده است.

وی گفت: در دانشگاه فرهنگیان نیز در سال جاری با جذب ۲۰ هزار نفر دانشجو معلم پیوسته و ۵۷ هزار مهارت آموز گام بلندی در جهت تامین کسری نیروی انسانی برداشتیم. این میزان جذب در سال ۹۹ این سال را به درخشان ترین سالها در جذب معلم تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =