تحریم و کرونا طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی بنادر را متوقف نکرد

تهران- ایرنا- روند توسعه و فعالیت‌های عمرانی در بنادر کشور با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا، متوقف نشده است، گزارش‌ها حکایت از تداوم روند جذب سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای دارد.

از ابتدای سال طرح‌های توسعه‌ای در بنادر شهید رجایی و چابهار ادامه داشته و هیچ کارگاهی به دلیل فشار تحریم یا موضوع کووید ۱۹ تعطیل نشده است.

سازمان بنادر و دریانوردی با وجود مواجه‌شدن با تهدیدات جدید که منجر به بروز مشکلاتی همچون کمبود شدید منابع مالی برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های پیشرفته و روزآمد و همچنین طرح‌های سرمایه گذاری در حمل‌و نقل دریایی بود، موفق شد ضمن اجرای تعداد قابل توجهی از پروژه‌های توسعه و بهبود فرآیندهای کاری، نسبت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و متوقف شده طرح‌های توسعه بنادر و ادامه اجرای طرح‌های زیربنایی و پروژه‌های مهم و اساسی در بنادر از جمله بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور اقدام کند.

پروژه تامین و بهره برداری از تجهیزات فاز دوم طرح توسعه بندر، آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ بندر شهید رجایی با هدف افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بندر از ۶ به ۸ میلیون TEU ( شامل پروژه‌های «احداث سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر» و «لایروبی حوضچه شماره ۳ به حجم تقریبی ۴ میلیون متر مکعب »، «توسعه اسکله‌های نفتی بندر شهید رجایی به تعداد سه پست» و «افتتاح طرح نوسازی خطوط ۲ و ۷ ریلی مجتمع بندری شهید رجایی به طول ۳.۶ کیلومتر» از مهم ترین طرح‌های زیرساختی در بندر شهید رجایی محسوب می‌شود.

رییس جمهوری در ۵ سال گذشته تاکنون بارها در جریان سفر به استان هرمزگان از روند تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی بازدید و در جریان روند احداث و تجهیز این پایانه کانتینری و چگونگی احداث فاز سوم آن قرار گرفته است.

افزایش ظرفیت فاز دوم و آغاز عملیات اجرایی فاز سوم بندر شهید رجایی، این بندر استراتژیک را به مرکز بزرگ حمل و نقل و ترانزیت کالا به کشورهای شمالی و شرقی ایران تبدیل می‌کند.

اکنون و همزمان با اجرای فاز ۳ توسعه در این بندر، ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به هشت میلیون TEU افزایش خواهد یافت و با ۱۴۰۰ متر اسکله می‌تواند بزرگترین کشتی‌های غول پیکر کانتینری جهان را پذیرش کند.

در همین مدت در بندر چابهار نیز پروژه تامین تجهیزات فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی (شامل تحویل قطعی و بهره برداری از تعداد ۹ دستگاه انواع جرثقیل موبایل ساحلی و محوطه‌ای، ۸ دستگاه صفافی کانتینر خالی، ۴ دستگاه ریچ استاکر، تحویل و بهره برداری از هشت دستگاه مکنده غلات و یک دستگاه لیفتراک سنگین) عملیاتی شده است.

امسال چندین دستگاه جرثقیل متحرک ساحلی با همکاری هندی‌ها وارد بندر چابهار خواهد شد اما برنامه سازمان بنادر این است که با تاکید بر استفاده از تولید داخل برای تأمین تجهیزات دریایی و بندری تلاش کند.سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز در حوزه ساخت ‌تجهیزات دریایی گام‌های بلندی را برداشته است.

بر پایه این گزارش، «تدوین شیوه نامه حمل یکسره کالا از بنادر شهید بهشتی چابهار و امیرآباد با همکاری گمرک و تصویب ستاد تنظیم بازار»، «طراحی سامانه پیش بینی امواج دریاهای ایران (۹۰ درصد) و تهیه اپلیکیشن گوشی همراه هوشمند سامانه مزبور»، «الحاق پایانه کالاهای عمومی به کانتینری بندر خرمشهر »، « تصویب اعطای۲۰۴۷ میلیارد ریال تسهیلات وجوه اداره شده به بخش غیر دولتی برای اجرای تعداد یک طرح مصوب شامل تجهیزات بندری و آموزشی به ارزش ۳۱۵۰ میلیارد ریال»، «پرداخت ۱۰ میلیارد ریال یارانه از محل وجوه اداره شده به بخش غیر دولتی برای اجرای طرح های مصوب شامل شناورهای تجاری وخدماتی، مسافربری و تجهیزات بندری» و «بهره‌برداری از یک طرح شناورهای مسافربری با ظرفیت ۱۲۰ صندلی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال از محل وجوه اداره شده» از دیگر دستاوردها و اقدامات سازمان بنادر در سه ماهه اول سال ۹۹ قلمداد می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =