متحول سازی علوم انسانی از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین است 

یاسوج- ایرنا- رییس واحد تکنولوژی و گروه های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: متحول‌ سازی و ارتقای کمی و کیفی علوم انسانی از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. 

داوود نیکبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از رویکردهای اصلی سند تحول بنیادین در این زمینه تدوین منابع  علوم انسانی مبتنی بر جهان ‌بینی اسلامی و با هدف هدایت، تعالی و مدیریت فرد و جامعه است. 

وی افزود: یکی دیگر از این رویکردها جذب و تربیت معلمان مستعد، آگاه و متعهد برای تدریس درس‌ های علوم انسانی، دانش‌ افزایی  مستمر معلمان حین خدمت و ارتقای شأن و منزلت فرهنگی و اجتماعی آنان است. 

رییس واحد تکنولوژی و گروه های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تدوین برنامه به منظور فرهنگ‌ سازی  برای تبیین و تقویت منزلت علوم انسانی و پرهیز از غلبه رویکرد تجربی و فنی بر دوره های آموزشی رسمی عمومی از دیگر رویکردها به شمار  می رود. 

نیکبخت عنوان کرد: دیگر رویکردها نیز شامل اصلاح ضوابط و ایجاد انگیزه برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر به رشته علوم انسانی، گسترش مدارس علوم انسانی، اصلاح و غنی ‌سازی محتواهای رشته علوم انسانی مبتنی بر آموزه‌ های دینی و معارف اسلامی با مشارکت حوزه‌ های علمیه، دانشگاه ‌ها و مراکز علمی ‌و پژوهشی، تقویت جنبه های کاربردی در آموزش علوم انسانی متناسب با نیازهای فردی و  اجتماعی برای تغییر نگرش‏ هاست.   

وی ابراز داشت: در بندهای هفت و هشت سند نقشه جامع علمی کشور بر بازیبنی علوم انسانی در چارچوب جهان بینی اسلامی و ارتقای  سطح مطلوب تولید علم در علوم انسانی مطابق با نیازهای بومی توصیه شده به طوری که سازنده و مفید باشد.   

رییس واحد تکنولوژی و گروه های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس برنامه درس ملی حوزه علوم انسانی یکی از ۱۱ حوزه یادگیری است که قلمرو آن شامل درک موقعیت و ابعاد آن در بُعد زمان (گذشته، حال و آینده)، مکان (خانه، محله،  شهر و کشور)، عوامل طبیعی، عوامل اجتماعی، هنجارها، رفتارها و روابط انسانی، آمایش سرزمینی و کسب مهارت‌ های اجتماعی و اقتصادی است. 

نیکبخت اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه های سند تحول بنیادین به منظور ارتقای شایستگی حرفه ای معلمان و تولید محتوای آموزشی در شرایط کرونایی دستورالعمل برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی ارتقای کیفیت آموزش علوم انسانی با مشارکت مرکز ترویج علوم انسانی کشور  به مدارس کهگیلویه و بویراحمد ارسال شد و تمامی اطلاعات در این زمینه نیز در لینک https://bit.ly/۳۹y۴d۷m  موجود و در دسترس است. 

سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ تعداد دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم ۱۶۶ هزار و ۸۹۵ نفر است که ۵۲ درصد آنها پسر، ۴۸ درصد دختر، ۶۶ درصد ساکن شهرها و ۳۴ درصد نیز ساکن روستاها هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =