کلانتری‌ها و دغدغه جلب رضایت مردم

تهران - ایرنا - کلانتری و پاسگاه‌ها ویترین نیروی انتظامی هستند به گونه‌ای که همه عملکرد ناجا با نوع رفتار و منش ماموران کلانتری محک زده می‌شود، بعد از پلیس راهور یکی از یگان‌های تخصصی که بیشتر در معرض مردم قرار دارد، پلیس پیشگیری و به تبع آن کلانتری‌هاست، آیا مردم به راستی از عملکرد این پلیس راضی هستند؟

اگر سری به کلانتری یا پاسگاه ها زده باشید یا برحسب تقدیر گذرتان به آن جا افتاده باشد، خواهید دید که برای لحظه ای کلانتری ها خالی از جمعیت نیست حتی شب هنگام که ماموران به صورت شیفتی خدمت می کنند.

نکته حائز اهمیت در مورد کلانتر های میزان رضایت مردم است، مساله ای که همواره مورد تاکید و دغدغه فرمانده نیروی انتظامی است.

هر یک از شهروندان تهرانی در مورد عملکرد نیروی انتظامی تجربه و نظری دارد، یکی از عملکرد کلانتری راضی است و دیگری ناراضی. مریم زنی ۴۰ ساله است که در یکی از مناطق جنوب شهر زندگی می کند، در مورد کلانتری نزدیک محله شان می گوید: یکی از خواهر های من به اکسیزوفرنی مبتلا بود،  یک روز خانه را به قصد تغییر آب و هوا ترک کرد اما تا دو روز از او خبر نداشتیم بماند که چقدر اعضای خانواده از نبود او و اینکه چه اتفاقی برایش افتاده است؛ آشفته و نگران بودند در آن شرایط هیچ پناهی نداشتیم جز اینکه به کلانتری محل برویم، تا حدود ساعت ۲ بامداد منتظر بودیم تا خواهر از در برسد، چون از او خبری نشد به کلانتری محل رفتیم.

بسیار آشفته و نگران بودیم، یادم هست شب پنجشنبه بود، یکی از ماموران کلانتری نزد من و مادرم آمد، علت مراجعه ما را پرسید، در عین اینکه ما را آرام می کرد، گفت، نگران نباشید یک فرمی را پر کرده و به همه نهادهای مرتبط مانند بهزیستی و پزشکی قانونی ارسال می کنم، خودتان هم به بیمارستان ها سری بزنید شاید تصادف کرده باشد، جای نگرانی نیست حتما فردا اول وقت پرونده شما را به دادسرا می فرستم. مادرم وقتی صحبت های این مامور را می شنید کمی آرام می شد اما باز نگران بودیم، آن مامور من و مادرم را با خودروی پلیس به درب منزل رساند، شماره تماس ما را نیز گرفت و تا روزی که خواهر پیدا شد، جویای احوال ما بود.

این شهروند تهرانی ادامه داد: تقریبا ۴۸ ساعت از رفتن خواهرم از خانه گذشته بود، حدود ساعت سه بامداد روز شنبه بود که ناگهان تلفن خانه زنگ زد، یک مامور پلیس از پشت خط تلفن اعلام کرد که آیا خانم جوانی به این نام و نشانی را می شناسید؟ گفتیم بله، او گفت از دو روز گذشته او را در حرم امام خمینی(ره) دیده اند و ماموران ما از آن جایی که او را زیر نظر داشته و متوجه شدند وی در حرم خوابیده برای اینکه برای او اتفاقی رخ ندهد، او را به کلانتری برده و حدود ۴۸ ساعت با یک مامور خانم بوده تا نشان و شماره ای از خانواده اش به دست آورد، تا اینکه این دختر جوان در نهایت شماره تماس خانه را در اختیار ماموران قرار داده و چون می دانستیم اکنون خانواده ای نگران است، این ساعت از شب تماس گرفتیم.

با شنیدن صدای این مامور ضربان قلبمان تند تند می زد، مادرم گوشی را از دستم گرفت و فقط آن ها را دعا می کرد که با اقدام به موقع آن ها اتفاق بدی برای خواهرم نیفتاده است، آدرس را گرفتیم و به سمت کلانتری مورد نظر که در اطراف حرم امام خمینی (ره) بود، رفتیم و خواهرم را سالم و سلامت از آن ها تحویل گرفتیم از آن روزهای تلخ حدود ۱۰ سالی می گذرد. هنوزم هم مادر و خواهرم ماموران نیروی انتظامی را دعا می کنند، مامور کلانتری که فرم مفقودی خواهرم را پر کرد بار دیگر با ما تماس گرفت و وقتی متوجه شد که خواهرم پیدا شده، بسیار بسیار خوشحال شد.  

  رضا یکی دیگر از شهروندانی است که در مورد تجربه اش از برخورد نیروی انتظامی می گوید: یک شب که میهمان داشتیم، همسایه ما که اعتیاد به شیشه داشت ناگهان به طبقه بالا آمد و شروع به فحاشی و چاقوکشی کرد، پسر ۱۱ ساله ام به شدت ترسیده بود و میهمان ها میخکوب شده بودند، پسر شیشه ای با ضربات چاقو تاندوم دست من و دامادمان را قطع کرد، همسرم با ۱۱۰ تماس گرفت اما متاسفانه ماموران با سه بار تماس با ۱۱۰ و گذشت یک ربع و در حالی که آن پسر شیشه ای همراه با والدینش در راه پله ها و خانه ما حضور داشته و فحاشی می کردند، هیچ ماموری اعزام نشد، بعد از چهارمین زنگ یک مامور به در منزل ما آمد و از صحنه موجود گزارش تهیه کرد حتی در گزارش خود اشاره کرد که پسر شیشه ای ورود به منزل داشته و راه پله ها و در و دیوار و فرش منزل ما پر از خون شده است.

مامور کلانتری اعلام کرد که باید هر چه سریع تر به کلانتری بیاییم و تشکیل پرونده داده و از پسر شیشه ای شکایت کنیم. به کلانتری رفتیم و سریع تشکیل پرونده انجام شد و مامور کلانتری تاکید کرد حتما بعد از بیمارستان به پزشکی قانونی برویم، راهنمایی ماموران بسیار راهگشا بود، بعد از مدتی هم آن پسر شیشه ای و خانواده اش به سزای عملشان رسیدند. یکی از مسائلی که در ارتباط با کلانتری ها بسیار اهمیت دارد، تماس با ۱۱۰ است، اگر ماموران کلانتری به سرعت به منزل ما می آمدند، در ساعتی که اصلا خبری از ترافیک نبود، شاید تاندوم دست من و دامادمان قطع نمی شد و شاید اگر کمی دیرتر رسیده یا هرگز نمی آمدند، قتلی اتفاق می افتاد.

وی ادامه می دهد: یکی از مشکلات کلانتری ها ازدحام است، به نظر می رسد تعداد ماموران کلانتری جوابگوی جمعیت نیست، از برخی دوستان شنیده ام که به دلیل خستگی، گاهی اوقات ماموران با پرخاشگری با مردم صحبت می کنند، البته بنده به آن ها حق می دهم در طول روز با جرم و جنایت، سارق و جانی در ارتباط هستند و از نظر روانی کم می آورند، باید به ماموران کلانتری بیشتر از سایر بخش ها رسیدگی شود، چون کار آن ها حساس و سنگین است.  

امین از دیگر شهروندان تهرانی از برخورد ماموران کلانتری راضی نیست، می گوید: برای کاری به کلانتری رفتم، رفتار آن ها آن چنان تند و عصبانی بود که بسیار ناراحت شدم و فراموش کردم برای چه کاری آمده ام، اغلب مردم وقتی به کلانتری می روند، گرفتار هستند، برای خوشی که به کلانتری نرفته اند، آن ها نیز برای خودشان هزار درد و غصه دارند، به کلانتری برای حل مشکلشان می روند و به در بسته می خورند، به نظرم تکریم ارباب رجوع اصلا معنا ندارد و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

به سراغ یکی از کلانتر ها رفتیم تا از زبان ماموران نیروی انتظامی از کمبود و ناراحتی و همچنین نارضایتی برایمان بگویند. یکی از ماموران که درجه اش سرگردی بود و دوست نداشت نامش فاش شود، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، می گوید: مشکلات ما بسیار است و متاسفانه برخی از بیرون به ما و عملکرد ما نگاه می کنند، در حالی که هر یک از پرسنل در حد توان خودشان کار کرده و از کار تفره نمی روند. حقوق و مزایای ما پایین است البته فرمانده نیروی انتظامی در این زمینه بسیار حساس بوده و بارها و بارها شنیده ایم که تلاش کرده حقوق و مزایای ماموران نیروی انتظامی افزایش یابد اما افزایش هر ساله حقوق چندان محسوس نیست.

وی ادامه می دهد: روزهایی هست که به دلیل شلوغی توان رسیدگی به تمام مراجعان را نداریم، چون تعداد ماموران فعال در کلانتری انگشت شمار است و لازم است نیروهای بیشتری به کلانتری ها تزریق شود تا از فشار کار سایر همکاران کاسته شود. عده ای ماموران در بیرون از کلانتری هستند و تعدادی در داخل،  می دانم که برخی از مردم از رفتار پرسنل نارحت می شوند، اما آن ها هم جزئی از مردم هستند و گرفتاری و مشکلات خاص خودشان را دارند. در این جا از فرماندهان نیروی انتظامی می خواهم بیشتر به ماموران نیروی انتظامی توجه کنند چرا که بسیاری از پرسنل خسته هستند به ویژه در مناسبت ها ماموران ما به ویژه ماموران عملیاتی خسته و ناتوان می شوند در عین حال که نمی توانند به خانواده خود آن طور که باید و شاید رسیدگی کنند. خانواده های ما نیز به نوعی درگیر شغل ما شده اند.

وی اضافه می کند: هر یک از ماموران کلانتری جانشان را در کف دست دارند تا امنیت منطقه و محلات را برقرار کنند همین هفته گذشته بود که در عملیات تعقیب و گریز پیلس فاتب و راننده مظنون یک دستگاه خودروی پراید، یک مأمور نیروی انتظامی شهید و همکار وی را مصدوم کردند.  واحد گشت موتوری کلانتری ۱۴۴ جوادیه تهرانپارس به یک دستگاه خودروی پراید مشکوک و به  آن دستور ایست می دهند که راننده پراید بی توجه به دستور مأموران پلیس از محل متواری می شود.

در ادامه تعقیب و گریز صورت گرفته راننده پراید در اقدامی ناگهانی با دنده عقب به  سمت موتورسیکلت حرکت می کند که در پی این اقدام موتورسیکلت با پراید برخورد کرده و در پی این حادثه راکب و سرنشین موتورسیکلت گروهبان یکم "حامد ضابط" و ستوانیکم "محسن حسینی" مصدوم و به بیمارستان انتقال داده شدند.  گروهبان یکم حامد ضابط در این حادثه به شهادت رسید و ستوان یکم محسن حسینی در بیمارستان تحت درمان است و راننده پراید دستگیر می شود.

به گفته وی عده ای می گویند، ماموران نیروی انتظامی رشوه بگیر هستند، در هر شغلی برخی از افراد، کار مابقی را زیر سئوال برده اند در حالی که نیروی انتظامی با رشوه گران به جد برخورد می شود.  به گونه ای که خودم شاهد بودم که رشوه گیری برخی از ماموران به اخراج آن ها انجامیده است، ما در کلانتری با مردم و خانواده ها سرکار داریم باید پاک دست و پاک چشم باشیم و اگر فردی چنین رفتاری ندارد، جایش در نیروی انتظامی نیست. چه بسیار مامورانی که تشویق به رشوه گرفتن شدند اما آن ها نه تنها رشوه را نگرفتند بلکه در پرونده مجرمان و متخلفان، به جرم رشوه دادن به مامور نیروی انتظامی اشاره کرده اند.

 از سوی دیگر برقراری امنیت در شب هنگام بسیار سخت تر از روزها است، ماموران از اینکه در کنار خانواده خود باشند، گذشته اند و تا صبح یا گشت می زنند یا در مقر بیدار هستند تا اگر اتفاقی رخ دهد وارد عملیات شوند، شاید خیلی ها بگویند، حقوق می گیرید که این کار را انجام دهند اما حقوق و مزایای ما بیشتر از جانمان که نیست این در حالی است که پایه حقوقی پرسنل نیروی انتظامی پایین است.

رضایت مردم از عملکرد کلانتری‌ها ارتقا یافته است

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش در جمع معاونان و روسای پلیس های تخصصی با تاکید بر نظارت مستمر و توجه ویژه فرماندهان به کلانتری ها گفت‌: براساس تحلیل داده‌های سامانه مرکز نظارت همگانی ۱۹۷، میزان رضایتمندی هموطنان از عملکرد و رفتار کارکنان کلانتری ها ارتقا پیدا کرده است.  کارکنان کلانتری ها نباید تصور کنند که به آنها توجهی نداریم برهمین اساس باید نظارت ها قوی و مستمر انجام شود تا بتوانیم ماموریت های محوله را به نحو مطلوب انجام دهیم.

وی اظهار داشت: اثربخشی و افزایش بهره وری کلانتری ها در راستای کلانتری تراز انقلاب اسلامی همواره یکی از اولویت های ناجا بوده و هست. کلانتری ها به عنوان پیشانی و ویترین نیروهای مسلح و نظام هستند،  نظارت بر کلانتری ها و اصلاح فرایند انجام کار و توجه به تعالی و استاندارد سازی رفتار کارکنان موجب ارتقاء شاخص های رضایتمندی شده است. براساس تحلیل داده های سامانه مرکز نظارت همگانی ۱۹۷، میزان رضایتمندی هموطنان از عملکرد و رفتار کارکنان کلانتری ها ارتقاء پیدا کرده است.

وی بر نظارت فرماندهان، معاونان و مدیران بر عملکرد کارکنان، وضعیت محیطی، تجهیزات و امکانات کلانتری ها و پاسگاه ها تاکید کرد و گفت: البته خلاء هایی وجود دارد که باید مشکلات و نقاط ضعف احصاء و پس از آسیب شناسی صحیح در جهت رفع آن اقدام شود.  

فرمانده ناجا بر بکارگیری حرفه ای ترین، چابک ترین و بهترین نیروهای پلیس در کلانتری ها و پاسگاه ها اشاره کرد و افزود: معاضدت قضائی و حمایت کامل از کارکنان ناجا که در جریان ماموریت دچار مشکل می شوند، همواره مورد تاکید است و معاونت حقوقی ناجا بایستی با جدیت و حساسیت بیشتری این ماموریت مهم را دنبال کند تا نیروها دچار یاس و ناامیدی نشوند، البته برنامه ریزی مناسب برای اقدامات کوپ مستلزم نظارت و شناخت کافی است تا بدانیم برای اولویت و ضرورت ها چگونه تصمیم بگیریم.

سردار اشتری همچنین به بکارگیری تجهیزات نوین و فناوری در کلانتری ها، پاسگاه ها و مراکز انتظامی تاکید کرد و افزود:  بایداز ظرفیت های پژوهشی و دانشگاهی در راستای ارتقاء کیفیت تجهیزات در اختیار کلانتری ها بهره ببریم.

۵۰ درصد رضایت و نارضایتی مردم از ناجا در گرو رفتار پلیس است

رئیس پلیس پیشگیری گفت: بیش از ۵۰ درصد رضایتمندی مردم از پلیس منوط به رفتار شایسته کارکنان با ارباب رجوع است، برخورد اولیه و صحیح با مراجعان به مراکز انتظامی سرمایه اجتماعی پلیس محسوب می شود، مردم به دنبال «حسن سلوکانه» و «حسن خلق» هستند تا همیشه با خاطری خوب از پلیس یاد کنند و این به نوبه خود مشارکت جمعی و همکاری با پلیس را به ارمغان خواهد آورد، بنابراین برای این موضوع مهم نیز راهبردها و اولویت هایی پیش بینی شده است که پس از تصویب و تایید سردار فرمانده ناجا ابلاغ و اجرا خواهد شد.

سردار معصوم بیگی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده بین رفتار، منابع، تجهیزات، خروجی کار و تاثیر دیگران در ماموریت پلیس، بیش از ۵۰ درصد رضایت مندی مردم و نارضایتی مردم در گرو رفتار پلیس است.  حوزه های کلانتری و پاسگاه به میزانی که موفق باشند ماموریت نیروی انتظامی با موفقیت مواجه خواهد شد؛ به عبارتی موفقیت بخش عمده نیروی انتظامی در گرو عملکرد کوپ‌ها و بخش عمده موفقیت کوپ‌ها در گرو رفتار خوب است بنابراین مقوله رفتار صحیح با مردم جزء موضوعاتی است که حتماً در این دوره از کارگاه آموزشی بیش از دوره های دیگر مورد اهتمام و توجه است.

معصوم بیگی، خدمت در کلانتری ها و پاسگاه ها را فرصتی ذی قیمت ارزیابی کرد و گفت: این مراکز انتظامی به دلیل قرار داشتن در نقطه تماس با مردم و توانایی گره گشایی از مشکلات مردم می توانند غبار غم و اندوه را از چهره مردم بزدایند و با خیر و برکتی که خداوند متعال از بابت خدمت رسانی بی منت عنایت خواهد کرد، کارکنان در دنیا و آخرت رستگار و عاقبت به خیر شوند.  امیدواریم با ارائه آموزش های صحیح بتوانیم، موجبات صیانت از کارکنان را فراهم آوریم ومسیر خدمات رسانی را بیش از پیش برای مردم هموار کنیم.   

 قرارگاه تحول کلانتری‌ها راه‌اندازی شد

 فرمانده نیروی انتظامی با اشاره بر راه‌اندازی قرارگاه تحول کلانتری و پاسگاه ها(طرح کوپ) گفت: تحول در کلانتری‌ها و مراکز انتظامی نیازمند نظارت مستمر بازرسان از شیوه خدمات دهی به مردم است، بازرسان نیز باید به صورت مستمر در ساعات مختلف شبانه روز از کلانتری‌ها سرکشی کنند.

اشتری با اشاره به اهمیت فعالیت قرارگاه جهادی صیانت ادامه داد: علیرغم افزایش خدمات رسانی پلیس به مردم، شاهد کاهش تخلفات نیروها هستیم و این دستاورد مهم قرارگاه جهادی صیانت است؛ روند و روال ها به گونه ای پیش برود که کاهش تخلفات کارکنان را در میدان عمل شاهد باشیم.  ما باید پلیس پاسخگو و د ر عین حال پشت و پناه مردم باشیم و پیگیری و تحقق روند نظارت ها از کلانتری ها توسط بازرسان، می تواند به ارتقاء میزان پاسخگویی پلیس کمک کند.

سردار اشتری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فعالیت مرکز نظارت همگانی بازرسی کل (۱۹۷)، گفت: ۱۹۷ پل ارتباطی ما و مردم است؛ مردم از طریق این بستر می توانند موضوعات مدنظر خود را اعم از انتقادات، پیشنهادات و تقدیررا به ما منعکس کنند، به نظر می رسد که امروز (۱۹۷) نیز نیازمند ایجاد تحول برای ارتباط موثرتر پلیس با مردم است.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه بازرسی باید حافظ قوانین، دستورات و تدابیر ابلاغی باشد، تاکید کرد: معاونت بازرسی حتما بر اجرای درست قوانین و دستورالعمل های ابلاغی نظارت کند.

نظر مردم برای نیروی انتظامی مهم است

سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی نیز معتقد است، نظرات مردم برای نیروی انتظامی مهم است از طرفی مردم ذی نفع عملکرد پلیس هستند به همین خاطر همیشه به نظرات آنها اهمیت می‌دهیم و راهکارهای مستخرج از پیشنهادها را با قوت پیگیری و اجرا می‌کنیم.  مراکز نظارت همگانی نیز مجموعه‌ای منسجم در سازمان نیروی انتظامی است که به صورت مداوم میزان رضایتمندی مردم از پلیس را رصد کرده و دیدگاه اقشار مختلف در خصوص ماموریت‌های نیروی انتظامی را تحلیل و در راستای بهبود عملکردها نتیجه را به فرماندهان و مسئولان ارشد گزارش می کنند. این مراکز در سراسر کشور نظر مردم را بی واسطه در اختیار پلیس های تخصصی مربوطه قرار می دهند و از طرفی اقدامات رده‌ها را برای اطلاع شهروندان تشریح می کنند.  وی ارزیابی عملکرد پلیس توسط مردم را اقدامی ارزشمند دانست و افزود: از این طریق می‌توان افکار و دیدگاه آحاد مختلف مردم نسبت به ناجا را ارزیابی و در سایه این شناخت نسبت به اصلاح، پویایی و تعالی آن گام‌های موثری برداشت. وقتی مردم می‌بینند برای بهبود عملکرد و افزایش رضایتمندی گوش شنوایی وجود دارد و پاسخ هم داده می شود این امر قطعا منجر به افزایش سرمایه های اجتماعی پلیس خواهد شد.

سردار معصوم بیگی گفت: مراکز نظارت همگانی این ظرفیت را دارند تا در راستای افزایش بهره‌وری ماموریت های پلیس پیشنهادهای هموطنان را به مسئولان نیروی انتظامی منتقل کنند، از این رو از هموطنان درخواست می‌کنیم به منظور ایجاد شرایط مطلوب از طریق این سامانه خدمتگزاران خود در پلیس را در جریان نظرات خود قرار دهند.  پلیس، سازمانی مردمی، از مردم، در کنار مردم و برای مردم است از این رو نظرات مردم برای نیروی انتظامی مهم است از طرفی مردم ذینفع عملکرد پلیس هستند به همین خاطر همیشه به نظرات مردم اهمیت می‌دهیم و راهکارهای مستخرج از پیشنهاد مردم را با قوت پیگیری و اجرا می کنیم.  رسیدگی به مشکلات مردم هدف پلیس پاسخگو و بیانگر رویکرد اجتماعی پلیس است. مراکز نظارت همگانی با انتقال نظرات مردم به پلیس نقش موثری در بهبود عملکرد پلیس ایفا می کنند.
 

شورای معتمد پلیس، ابتکار نیروی انتظامی در راستای امنیت محله محور

سردار معصوم بیگی شورای معتمد پلیس را که یکی از ابتکارهای نیروی انتظامی در تامین امنیت محله محور است همانند مراکز نظارت همگانی محلی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم دانست و گفت: شورای معتمد پلیس پس از بررسی‌های لازم و کارشناسی به عنوان یکی از طرح‌های تاثیرگذار پلیس در حوزه مشارکت عمومی و با هدف پیشگیری از رشد جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی و ارتقاء احساس امنیت شهروندان در سراسر کشور راه اندازی شده است.  

وی شورای معتمد پلیس را که متشکل از انسان های خیرخواه، معتمد محل و روسای کلانتری است محلی برای تشریک مساعی به منظور حل مشکلات و بهره‌گیری از خرد جمعی و ظرفیت محلات برای نظم بخشی به امنیت عمومی دانست و گفت: کارآمدتر شدن این شورا ها در گرو مشارکت بیشتر مردم و سازمان‌های ذیربط است تا برکات حاصل از این شوراهای محلی عاید همگان شود.  مردم مشکلات خود را از طریق این شورا به پلیس منتقل و پلیس با پیگیری لازم نسبت به مرتفع شدن این مشکلات اقدام می‌کنند و هرچه این تعامل  بیشتر و بهتر باشد فواید حاصل از آن ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

این مقام ارشد انتظامی افزود: فعال بودن شورای معتمد پلیس در محلات مختلف باعث می شود دیدگاه‌ها و تجارب پلیس در پیشگیری از وقوع جرایم به مردم منتقل شود و فرصت‌های ارتکاب جرم برای افراد سود جو و تبهکاران گرفته شود.  معتمدین محلات می توانند نقش آگاه‌سازی ایفا کنند و مطالب و طرح های مد نظر پلیس را به سایر اهالی منتقل و از این طریق نقش محوری خود را در حل مشکلات ایفا نمایند.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت فعال مردم در شوراهای معتمد پلیس افزود: نظم و امنیت بیشتر و بهتر محلات در گرو تعامل و همکاری مردم و پلیس است، این شوراها حلقه واسط بین مردم و پلیس محسوب می شوند لذا ضروری است تا در راستای توسعه و رونق شورای معتمد پلیس یاری‌رسان همدیگر باشیم.   

لزوم تشکیل شورای عالی پیشگیری از جرم

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه پلیس پیشگیری خط مقدم ماموریت و ستون فقرات نیروی انتظامی است بر لزوم تشکیل شورای عالی پیشگیری از جرم تاکید کرد و گفت: این پلیس خط مقدم ماموریت ها و ستون فقرات نیروی انتظامی است، این خط مقدم و ستون فقرات بایستی از استحکام لازم و از شایستگی حداکثری برخوردار باشد چراکه مجموعه‌ای که در خط اول و نقطه مماس با مردم قرار دارد، موفقیت هایش نشانگر سربلندی نیروی انتظامی خواهد بود و اگر در آن اشکال و خطایی وجود داشته باشد به کل نظام اسلامی و نیروی انتظامی تعمیم داده خواهد شد.

وی به ضرورت ادامه و توسعه تحول در ماموریت های تخصصی پلیس پیشگیری اشاره کرد و افزود: پیرو تلاش‌های بسیار گسترده ای که در حوزه تحول در ماموریت‌های مرتبط با این پلیس و ساختار سازمانی مربوط به کارکنان صورت گرفته در صدد هستیم راهبرد ها و اولویت‌های جدید برای پلیس پیشگیری را که برگرفته از راهبردهای کلان نیروی انتظامی است به مرحله اجرا درآوریم.

سردار معصوم‌بیگی اضافه کرد: ضرورت دارد ساختار پلیس پیشگیری با ماموریت آن متناسب شود، اگر ماموریت پلیس پیشگیری تناسب لازم با ساختار مربوط به خودش را نداشته باشد طبیعی است که ادامه ماموریت و انتظاری که وجود دارد دچار ایراد و اشکال خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع مهم مدیریت پیشگیری از وقوع جرم گفت: در حوزه پیشگیری از جرم، هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان اقدامات گسترده اما جزیره ای و پراکنده در حال انجام است لکن ضرورت انسجام بخشی و برخورداری از وحدت رویه ایجاب می کند اقدامات پیشگیری در همه مولفه‌ها در تولیت یک مجموعه واحد قرار بگیرد، به عبارت دیگر سیاست گذاری ها و تعیین خط مشی ها بایستی برگرفته از یک تولیت مشخص باشد، بنابراین تشکیل و راه اندازی "شورای عالی پیشگیری از جرم" را در نیروی انتظامی با جدیت دنبال خواهیم کرد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا تحقق پلیس هوشمند و هوشمند سازی را که یکی از اولویت های اساسی فرمانده نیروی انتظامی و از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در دستور کار قرار داده است. وی به نقش محوری و اساسی کارکنان کلانتری در کشفیات، دستگیری مجرمان و پیشگیری از وقوع جرم پرداخت و افزود: درصد قابل توجهی از دستاوردهای نیروی انتظامی در این حوزه ها توسط پلیس پیشگیری محقق می شود، به بیان دیگر حجم وسیعی از کشفیات مواد مخدر، سلاح و مهمات، برخورد با اراذل و اوباش، دستگیری سارقان و اغلب ماموریت ها به واسطه تلاش کارکنان پلیس پیشگیری به سرانجام می رسد بنابراین تلاش خواهیم کرد به سهم و نقش کارکنان پلیس پیشگیری در تولید امنیت هویت بیشتری ببخشیم تا کارکنان همیشه این حس خوب را داشته باشند که دستاوردهای حوزه امنیت در نتیجه تلاش و مجاهدت شبانه روزی آن ها به دست آمده است،  چرا که این موضوع در ارتقاء روحیه کارکنان و ایجاد انگیزه مضاعف برای خدمتگزاری به مردم مهم است.

برخورد با مجرمان باید سریع، قاطع و به هنگام باشد

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: رفتار همکاران در کلانتری و پاسگاه ها باید به گونه ای باشد که موجب رضایت مردم شود، ضمن اینکه برخورد با مجرمان باید سریع، قاطع و به هنگام باشد.

سردار  معصوم بیگی افزود: کلانتری ها و پاسگاه ها خانه امن مردم و پناهگاه مظلومان هستند، مردم پلیس را یار مهربان و مقتدر خود می دانند و از طرفی کلانتری ها و پاسگاه ها پناهگاه و محل امن برای دادخواهی مراجعان است.

وی ادامه داد: برابر آمارها و بررسی های به عمل آمده در کلانتری ها و پاسگاه ها، بیش از نیمی از رضایتمندی مردم به رفتار ماموران مرتبط است لذا این حوزه از نظر ما قابل برنامه ریزی و بهبود است.

وی افزود: برای ارتقاء کیفی رفتار ماموران برنامه های پلیس پیشگیری بر دو موضوع "نظارت" و "آموزش" تمرکز داده شده است، بنابراین برنامه های تدوین شده هم در حوزه آموزش به منظور ارتقاء مهارت کارکنان و هم در حوزه نظارت در راستای پایش عملکرد واحدهای انتظامی به طور موثر اجرا خواهد شد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: مردم از پلیس رفتار استاندارد مبتنی بر اخلاق حرفه ای می خواهند، رفتاری که متناسب اجرای ماموریت باشد و رضایتمندی مردم را افزایش دهد این در حالی است که عمده ماموریت های نیروی انتظامی بر دوش پلیس پیشگیری است و این پلیس تخصصی بیشترین حجم مواجهه و ارتباطات با مردم را دارد گفت: در واقع خط مقدم مواجهه نیروی انتظامی با اقشار مختلف، کلانتری و پاسگاه ها هستند، لذا با عنایت به ماهیت کاری این واحدهای انتظامی که هم به لحاظ ترتیب و توالی ورود به ماموریت و صحنه، اولین نیرو محسوب می شوند لذا نوع و نحوه برخورد ماموران در این حوزه ها در آرامش بخشی به مردم و حفظ نظم و امنیت بسیار حیاتی است.

وی ادامه داد: وظیفه و ماموریت پیشگیری از وقوع جرایم توسط کلانتری و پاسگاه ها از این جهت که تقدم بر دیگر ماموریت های آن‌ها دارد و از جهتی اولین رده ای هستند که با امداد خواه در تعامل هستند و امداد رسانی را در حوزه انتظامی انجام می دهند دارای ویژگی منحصر بفردی می باشند، بنابراین ماموران کوپ ها باید دلسوزانه و با سرعت مناسب ماموریت را انجام دهند، حرکت به هنگام و به موقع انجام دادن ماموریت همراه با دلسوزی در حفظ نظم و امنیت و تسکین امداد خواهان بسیار موثر است.

گزارش از معصومه نیکنام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha