کرونا نباید سبک زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد

بوشهر- ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی بوشهر گفت: در این شرایط و روزگار کرونایی حرکت به سمت زندگی فعال از جمله ضرورت‌هایی است که نباید از آن غافل شد.

محسن صحرانورد روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: سبک زندگی در این روزهای کرونایی بیشتر از هر زمان دیگری تحت تاثیر قرار گرفته است و با استرس بیشتر به واسطه ابهام از آینده پیش رو و تغییر ناشی از ویروس و خطرات بالقوه آن، گرایش به دریافت کالری بالاتر و کاهش سطح فعالیت فیزیکی و تعامل اجتماعی حقیقی، صرف وقت زمان بیشتر در فضای مجازی، بهم خوردن سیکل خواب و بیداری و دیگر تغییرات از این نوع آمیخته شده است.

وی بیان کرد: همه این تغییرات در سبک زندگی می‌تواند در کوتاه مدت و مهم‌تر از آن در بلند مدت سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه را به شکل جدی مورد تهدید قرار دهد و جامعه را به سمت جامعه ناسالم پیش ببرد.

این فیزیوتراپیست بوشهری گفت: بی تحرکی یکی از مهمترین عوامل برای شروع و بدتر شدن بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار خون و چاقی است و همه این موارد به عنوان عوامل خطر جدی برای ابتلا و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از کرونا مطرح است.

صحرانورد اضافه کرد: براین اساس ضمن مدیریت صحیح دارویی و تغذیه‌ای مربوط به بیماری‌های زمینه‌ای سطح فعالیت فیزیکی خود را باید بالا برد، بی شک هر اقدامی برای حفظ سبک زندگی سالم در این دوران بحرانی به شرایط بهتر سلامتی ما در حال و آینده کمک می‌کند.

وی گفت: تمرین‌های ورزشی را باید از زمان کم و شدت پایین شروع و به مرور زمان برآن باید افزود.

صحرانورد ادامه داد: برای شروع این تمرین‌ها از برنامه‌های آنلاین و فضاهای مجازی متناسب با نوع تمرین‌های ورزشی مورد علاقه خود باید کمک گرفت وبا فراهم کردن پیش نیاز مربوط به آن، خود را ملزم به شرکت در کلاس‌های مجازی در زمان مقرر کنید.

این فیزوتراپیست گفت: یک نفر فرد همراه برای پیگیری تمرین‌های ورزشی خود در نظر بگیرید و می‌توانید در این راه مشوق یکدیگر برای ادامه مسیر باشید.

صحرانورد اضافه کرد: از پتانسیل بالقوه در فضاهای باز مربوط به منزل خود نظیر حیاط، پشت بام حفاظت شده و ایمن برای انجام تمرین‌های ورزشی غافل نشوید چون همواره انجام تمرین‌ها در هوای تازه و مطلوب بر ورزش در فضای بسته اولویت دارد.

وی افزود:  اگر در شهری زندگی می‌کنید که مناطق ساحلی، پارک، فضای سبز و یا جاده‌های سلامت برای پیاده روی دارد، در زمان‌های خلوت و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی از این فضاها برای انجام تمرین‌های هوازی نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری بهره‌مند شوید.

صحرانورد یادآور شد: باتوجه به اختلال در تنفس استفاده از ماسک در حین ورزش توصیه نمی‌شود در این شرایط می‌توانید شیلد را جایگزین ماسک کنید.

ویگفت: اگر در گذشته تمرین‌های سالنی به صورت انفرادی و غیر گروهی نظیر تنیس روی میز، بدمینتون، دارت، بدنسازی، دومیدانی، فریزبی، اسیکت، بولینگ و تیراندازی انجام می‌دادید، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله حداقل ۲ متری، ضدعفونی کردن وسایل ورزشی، شستن دستها قبل  و بعد از ورزش، استفاده از شیلد به انجام این تمرین‌ها ادامه دهید.

این کارشناس ارشد علوم ورزشی اضافه کرد: از سالن‌های ورزشی استفاده شود که مجهز به تهویه مناسب بوده و یا امکان باز گذاشتن پنجره‌ها در آن وجود داشته باشد و مدیریت آن باشگاه ورزشی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت کافی داشته باشد.

وی گفت: با توجه به استفاده طولانی مدت از ماسک، از انجام تمرین‌های تنفسی و یو گا در محیط منزل غافل نشوید زیرا انجام تمرین‌های مرتبط به یوگای تنفسی و ریلکسیشن می‌تواند در بهبود ظرفیت قلبی – تنفسی ، کاهش استرس و فشار روانی و بهبود روحیه بسیار مفید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ط.قادری IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    1 0
    بسیار عالی و کاربردی.
  • بانو IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    1 0
    کاملا موافقم