۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۹
کد خبرنگار: 1823
کد خبر: 83910782
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو هیات عزاخانه کرمان: عزاداری مستحب و حفظ جان مردم واجب است

ایرنا - کرمان- عضو هیات امنای صفه عزاخانه کرمان با اشاره به لزوم اهمیت سلامت مردم جامعه و اینکه سلامت جان عزاداران برایمان بسیار مهم است و معتقدیم عزاداری مستحب و حفظ جان مردم واجب است تاکید کرد: بیاییم اولویت محرم امسال را دستگیری از نیازمندان قرار دهیم .

اکبر رشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با  خبرنگار ایرنا افزود: در محرم امسال علاوه بر اینکه رنگ عزا به خود خواهیم  گرفت و خیمه عزای سید الشهدا را برپا  و  بازار را سیاه پوش می کنیم وظیفه اصلی  خود را دستگیری از خانواده های نیازمند می دانیم.

وی بیان داشت: البته مراسمات کوچک و کنترل شده ای نیز به صورت نمادین با نظر ستاد کرونا و رعایت دستوالعمل های بهداشتی نه در ساختمان بلکه در فضای باز پس از بررسی های لازم اگر امکانش بود برگزار خواهیم کرد.

رشیدی افزود: کرونا برخی از مشاغل و کسب و کار ها را با چالش جدی مواجه کرده و میب ینیم که برخی ها همانند کارگران روزمزد دیگر شرمنده خانواده شده اند و امسال واجب تر از عزاداری دستگیری از قشر نیازمند است بنابراین به این نتیجه رسیدیم که سفره مواد نذری را به صورت خام یا پخته با توجه به نظر ستاد کرونا در بین خانواده های نیازمند پهن کنیم.

عضو هیات امنا صفه عزاخانه  کرمان خاطرنشان کرد: برخی از هیات ها با مشورت های انجام گرفته تصمیم بر این گرفتند مراسمی برگزار نکنند  و کمک به نیازمندان را در اولویت قرار داده اند و ازآنجا که ما نیرو و امکانات وآشپزخانه مجهز داریم می توانیم کار های پخت و یا بسته بندی  را به اسانی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام دهیم.

این عضو هیات امنا با اشاره به اینکه صفه عزاخانه یکی از مراکز عزاداری است و همواره و از قدیم الایام مورد توجه مردم کرمان بوده است افزود:  طی این سال ها خدمات فراگیری داشته اند که امروزه مورد اعتماد مردم است.

وی افزود: هرساله صفه عزاخانه در ماه محرم میزبان جمعیت زیادی قریب ۱۰ تا ۲۰ هزار نفردر مراسم تاسوعا و عاشورا و همچنین ۴۰ منبر بوده است.

رشیدی در ادامه با توجه به مساله جهانی کرونا تصریح کرد: متاسفانه اخیرا استان کرمان دچار وضعیت قرمز شده است و اگر مراسم امسال را بخواهیم همانند سال های قبل برگزار کنیم مطمئن باشیم که با مشکل جدی و غیر قابل جبران مواجهه خواهیم شد.

وی با اشاره به همیشه در صحنه بودن صفه عزاخانه در طول تاریخ گفت: صفه عزاخانه در زلزله بم بررسی کرد که چه قدمی می تواند بردارد که ما سریعا غذای گرم را در بین زلزله زدگان توزیع کردیم و پس از آن نیز غذا برای همراهان بیماران درست کردیم و بین بیمارستان ها به همراهان بیمار غذا دادیم و اولین گروهی بودیم که در آن منطقه غذای گرم توزیع کرد .

رشیدی  گفت :تاکنون در هر کاری که شروع کرده ایم خداوند یاری داده و موفق عمل کرده ایم و امیدواریم با کمک مردم این بار نیز بتوانیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم. 

وی با اشاره به اینکه به نیات بانی توجه زیادی می کنیم گفت: ما دقیقا عین آن کاری که بانی گفته انجام خواهیم داد، تحقق بخشیدن به نیت افراد از اولیت های ماست.

رشیدی با بیان اینکه صفه عزاخانه مورد دیگر توجه اقلیت های مذهبی کرمان است گفت: زرتشتیان کرمان عصر تاسوعا به صفه عزاخانه می آیند و شمع روشن می کنند این در به روی همه باز است و هر کس با هر نیتی که بخواهد خیری را برساند ما استقبال می کنیم.

 صفه عزاخانه در سال ۷۴۱ هجری قمری همزمان با ساخت بازار مظفری احداث شد، ورودی صفه از سردر باشکوه و عظیم همچون مسجد جامع از کاشی کاری و تزئینات نیکو و در خوری برخوردار است.

صفه عزاخانه کرمان در کنار مسجد جامع مظفری که همان مسجد بزرگ کرمان است در ایام محرم و صفر محلی است برای جمع شدن شیفتگان حسینی که در آنجا به عزاداری می پردازند.

 طاق های داخلی صفه کاملا نشان از دوره مظفری دارند و آجرها به گونه ای ضربی در هم رفته اند. نمای خارجی هم جلوه زیبایی دارد که با اشعار محتشم کاشانی، شاعر برجسته نهضت عاشورا نگارین شده است.

 از دیگر زیبایی های این صفه نقاشی هایی از روز عاشورا است که بر روی سنگ ها حکاکی شده و جلوه خاصی به آن بخشیده است.

 چادر عزاداری صفه عزاخانه از بزرگترین چادرهای عزاداری کرمان محسوب می شود که مساحت آن به هزار مترمربع می رسد و دیرینگی چادر بیش از ۵۰ سال است به طوری که به خوبی در یاد افراد مسن مانده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha