آسیب‌شناسی آموزش مجازی برای دانش‌آموزان

تهران-ایرنا- روزنامه همدلی به گفت وگو با کارشناسان آورد: آموزش مجازی چالش‌های زیادی می‌تواند داشته باشد، چرا که آموزش حضوری مبادله فکری و اصولی دارد و تبادل اطلاعات و دانش میان معلم و دانش‌آموز، استاد و دانشجو وجود دارد اما این موضوع در آموزش مجازی به حداقل می‌رسد. در هر صورت مجازی شدن همه چیز از جمله آموزش چندان موثر نیست.

روزنامه همدلی به گفت وگو با مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و سعید تقی‌آبادی کارشناس آموزش ‌و پرورش پرداخته در گزیده‌ای از این گفت و گو می خوانیم: توجه به فرهنگ در کشور ما بسیار ضعیف بوده و یک موضوع فراموش شده است. هرکاری هم که انجام می‌شود، اقتصادی و سیاسی است و موضوع فرهنگ و اخلاق مطرح نیست. نکته‌ای که مهدی گلشنی به آن اشاره می‌کند به نظر می‌رسد سوی دیگر آموزش در مدرسه را مورد توجه خود قرار داده است. چرا که به عقیده بسیاری مدرسه تنها محلی نیست که قرار باشد دانش‌آموزان در آن فارسی و املاء نوشتن، یا این‌که ریاضی و زبان خارجه بیاموزند، به عقیده آنها رسالت مدرسه چیزی فراتر از یک آموزش صرف است و تربیت همان بخش گمشده در مدارس است که حالا با توجه به شیوه جدید آموزش در استفاده از فضای مجازی و عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه دارد آسیب جدی‌تری می‌بیند.

در این خصوص سعید تقی‌آبادی، کارشناس آموزش‌وپرورش به روزنامه همدلی می‌گوید: «تعلیم و تربیت مقدس است، شاید به جای نام آموزش‌وپرورش بهتر بود ما نام این وزارتخانه را وزارت پرورش‌وآموزش می‌گذاشتیم. لذا اولین اصل تربیت است و بعد آموزش، بنابراین اگر ما در خصوص تربیت، مثلا اگر بخواهیم فضائل عالی انسانی مانند فداکاری، احترام به بزرگتر و احترام به قانون را به بچه‌ها آموزش دهیم، به‌صورت آموزش مجازی چندان نمی‌شود در این زمینه موفق بود.» نکته‌ای که سعید تقی‌آبادی، کارشناس آموزش‌وپرورش مطرح می‌کند همان دغدغه‌ای است که آموزش را فراتر از یاد گرفتن جمع و ضرب اعداد می‌داند که البته آن هم در جای خود دارای اهمیت است. او با اشاره به اهمیت آموزش حضوری عنوان می‌کند: «اگر ما در خصوص احترام به قانون صحبت می‌کنیم این را در فضای مجازی و پشت لپ‌تاپ و تلفن همراه چندان نمی‌شود به بچه‌ها آموزش داد. آموزش دادن چنین مواردی تحت عنوان آموزش شهروندی، نیاز به این دارد که بچه‌ها اصول اساسی آن را در یک جمع اجتماعی یاد بگیرند، بنابراین نیاز به آموزش حضوری دارد.»

وی با اشاره به شرایط پیش آمده در خصوص شیوع کرونا و ادامه‌دار بودن آموزش در چنین شرایطی عنوان می‌کند: «برای ادامه آموزش در سال جدید با توجه به تجربه‌های سالی که گذشت، آموزش مجازی می‌تواند یک آموزش مکمل در کنار آموزش حقیقی باشد، اما به تنهایی نمی‌تواند اهدافی را که ما دنبال می‌کنیم حاصل کند. از طرفی حفظ سلامت فرزندانمان برای ما اهمیت دارد بنابراین با توجه به نگرانی خانواده‌ها احتمالا سال آینده یا آموزش حضوری به شکل کامل وجود ندارد. یا این‌که ترکیبی است.» وی در خصوص آموزش ترکیبی، یعنی استفاده همزمان از آموزش مجازی و آموزش حضوری، چیزی شبیه به حضور زوج و فرد دانش‌آموزان در مدرسه و مشکلات آن عنوان می‌کند: «اگر بخواهیم آموزش مجازی را همراه با آموزش حضوری داشته باشیم احتمالاً معلم‌ها هم باید در کلاس حضور داشته باشند و هم باید وقتی کنار بگذارند که برای آموزش مجازی تولید محتوا کنند. بنابراین این شیوه هم به دلیل کمبود نیروی انسانی ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود. لذا آموزش‌وپرورش باید برای سال جدید تحصیلی برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =