۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83902045
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جدال مخالفان و حامیان سونامی کاشت نهال در پاکستان

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83902045
جدال مخالفان و حامیان سونامی کاشت نهال در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - طرح کاشت سه و نیم میلیون نهال در یک روز در پاکستان به ابتکار «عمران‌خان» نخست وزیر این کشور درحالی به اجرا درآمد که مخالفان این طرح برعکس حامیان آن اقدام به تخریب نهال‌ها و مراتع سرسبز کردند.

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه خبری دولتی پاکستان، شهرهای مختلف این کشور روز گذشته (یکشنبه) شاهد پیوستن مقامات و اقشار مختلف مردم به طرح کاشت ۳.۵ میلیون نهال در یک روز بود که این برنامه با کاشت یک اصله درخت توسط «عمران خان» در شهر اسلام آباد کلید خورد.

اما این طرح در شمال غرب پاکستان به جنجال کشانده شد. تعداد زیادی از مردم که مخالف طرح سونامی کاشت درخت به نظر می‌رسیدند اقدام به تخریب نهال‌ها تازه کاشته شده کردند.

برخی از شخصیت‌های سیاسی در پاکستان گروه‌های سیاسی مخالف دولت عمران‌خان را به دست داشتن در تخریب طرح کاشت نهال متهم کردند.

مقامات ایالتی در شمال غرب پاکستان با تاکید بر جلوگیری از اقدامات خرابکارانه علیه طرح درخت‌کاری و مراتع، گفتند: تمامی افرادی که در آسیب رساندن به نهال‌هایی که فقط چند ساعت از کاشتن آنان می‌گذشت، شناسایی، محاکمه و به سزای اعمالشان خواهند رسید.

با این حال نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: طرح کاشت سه و نیم میلیون نهال با هدف پیشبرد اقدامات این کشور برای غلبه بر چالش تغییرات اقلیمی، از شمال تا جنوب پاکستان به اجرا درآمد.

عمران‌خان در نظر دارد طرح درختکاری و جنگل‌کاری را تا سال ۲۰۲۳ به پایان برساند و تا آن زمان ۱۰ میلیارد نهال درخت را در سراسر پاکستان بکارد و هدف از این کار، اشتغالزایی برای جوانان اعلام شده است.

طی سال‌های اخیر در نتیجه ده‌ها حادثه طبیعی نظیر سیل و زمین لرزه و همچنین تغییرات اقلیمی، میلیون‌ها هکتار جنگل و مناطق طبیعی پاکستان نابود شد و هم اکنون، تنها دو تا پنج درصد خاک پاکستان را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، پاکستان یکی از کشورهای جهان است که مساحت وسیعی از جنگل و مراتع آن یا به دست انسان در حال نابودی است و یا در نتیجه خشم طبیعت از بین رفته است.

کارشناسان حوزه سلامت و تغییرات اقلیمی در پاکستان معتقدند این کشور جایگاه پنجم جهان از لحاظ آسیب پذیر بودن در برابر تغییرات آب و هوایی را دارد و همچنین در میان پنج کشور دارای بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا است.

پژوهشگران پاکستانی با اشاره به ضرورت افزایش پوشش سبز برای مقابله با آلودگی در شهرهایی که پایین‌ترین کیفیت هوا را دارند، تاکید می‌کنند: کاهش آلودگی هوا نیز می‌تواند به مزایای مثبتی در کاهش بیماری‌های غیرواگیر اضافه کرده و همچنین کاهش تلفات جانی را درپی داشته باشد.

براساس این گزارش، طرح کاشت ۳ و نیم میلیون نهال بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین ابتکار درخت کاری در پاکستان محسوب می‌شود که روز گذشته با حضور مقامات دولتی، فعالان سیاسی، مدنی و اقشار مختلف مردم در شهرها و روستاهای پاکستان به اجرا گذاشته شد.

نخست‌وزیر پاکستان اواسط شهریور ۹۷ در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی حزب سیاسی خود (حزب تحریک انصاف) عملیات کاشت ۱۰ میلیارد اصله درخت در پاکستان را آغاز کرده بود و اکنون مسئولان این کشور طرح پذیرش کارگران و افراد روزمزدی را که این روزها از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، برای ادامه کاشت درخت‌ها در سراسر پاکستان آغاز کردند.

دولت عمران‌خان در تلاش است تا با بهره‌گیری از ظرفیت مردمی اتفاقات مثبتی را در پاکستان رقم بزند و در وضعیت کنونی رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان کرونا و تامین امرار معاش برای این افراد به تحقق این هدف کمک شایانی کرده است.

گزارش نهادهای ناظر بین‌المللی درخصوص تبعات تغییرات اقلیمی در پاکستان حاکی است که این کشور بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ شاهد ۱۵۲ مورد تغییر شدید هوا بود که باعث خسارت اقتصادی ۳.۸ میلیارد دلاری و جان باختن هزاران نفر شد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha