۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۶:۴۵
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 83900645
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

موفقیت سادات گلستان برای شکست کرونا در عید غدیر

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۶:۴۵
کد خبر: 83900645
موفقیت سادات گلستان برای شکست کرونا در عید غدیر

گرگان ـ ایرنا ـ تکریم و بزرگداشت سادات در عید غدیر همراه با برپایی سفره‌های عیدانه در احادیث متعدد توصیه شده اما شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری موجب تغییر در اجرای برنامه‌های غدیر در گلستان شد و شادمانه‌های مرسوم مانند میزبانی از مهمان را به تبریک تلفنی و دید و بازدیدهای مجازی تغییر داد.

از جمله اقدامات مقابله‌ای با کرونا در مناطق مختلف شهری و روستایی گلستان؛ عزم جزم اهالی روستای سید میران بود که همچون دیگر نقاط استان همت داشتند اما جلوه گری در این روستا بخاطر تعداد بالای سادات بیشتر ملموس و مشهود بود.

روستای سیدمیران گرگان با جمعیت بالای سادات علوی همه ساله در روز عیدغدیر میزبان شهروندان زیادی از مناطق گوناگون گلستان بود اما امسال به جز تردد معدود خودروهای غریبه، پای هیچ مهمانی به روستا باز نشد.

تعلق بیش از ۹۰ درصد اهالی روستا به جمع سادات، سیدمیران را همه ساله و در هنگامه عیدغدیر به جنب و جوشی همگانی وا می‌دارد.

آذین بندی و نصب پارچه‌های سبز بر سر در خانه‌ها، تحرک اهالی برای خرید لباس نو بخصوص برای کودکان، رونق خرید و فروش و پخت نان و شیرینی، دست به دست کردن سکه های نو و نظافت منازل از جمله کارهایی است که در آستانه عیدغدیر در سیدمیران رایج است اما امسال دیگر خبری از این برنامه ها نبود.

همان طور که نوروز باستانی و عید قربان با قرنطینه و محدودیت اجتماعی گذشت، کرونا برگزاری آیین‌های عید غدیر را نیز با تغییر همراه کرد که در این میان همت سیدمیرانی ها برای قطع زنجیره شیوع کرونا، سیمای این روستای سادات‌نشین گرگان را دگرگون ساخت.

برخی سادات این روستا بر اساس سلیقه خود در کاغذنوشته‌هایی که بر روی در خانه ها چسبانده بودند از پذیرش میزبانی پوزش خواستند.

سید محمد مطهری از اهالی روستا می‌گوید برای بزرگداشت این عید اهمیت زیادی قائل هستم اما سلامت خود، خانواده و همشهریان نیز برای من بسیار با اهمیت بود و به همین دلیل از چند روز قبل از طریق پیامک به دوستان و همکاران پیام دادم که امسال از میزبانی آنها معذور و شرمنده هستم.

وی بیان کرد: در روستای ما نیز چند نفر گرفتار کرونا شده و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند و ما نخواستیم با انجام عمل مستحبی جان دیگران را به خطر بیندازیم.

مطهری گفت: هزینه برپایی سفره عیدغدیر امسال مانند تهیه اسکناس نو و چیدن سفره عید را به امر خداپسندانه رزمایش همدلانه اختصاص دادم و مقادیری برنج و روغن به همراه ماسک بین اهالی محروم روستا توزیع کردم.

سیدعلی مطهری یکی دیگر از سادات روستا نیز گفت: با نوشتن کاغذی روی در خانه از مردم عذرخواهی کردم اما به دلیل محروم شدن از فضیلت میزبانی میهمانان عیدغدیر، اندوهگینم.

وی بیان کرد: برای جبران میزبانی نکردن از میهمانان عیدغدیر، تعدادی غذای گرم و گوشت یک گوسفند قربانی را در محلات حاشیه شهر گرگان توزیع کردم و معتقدم ثواب این کار کمتر از دیگر مراسمات غدیر نیست.

وی گفت: تلاش کردیم جان و سلامتی دیگر همشهریان را به خطر نیندازیم زیرا به گفته پزشکان دورهمی و مجالس دوستانه و خانوادگی از کانون‌های اصلی گسترش کرونا محسوب می شود.

حجت الاسلام محمدرضا ساوری از اهالی ساکن روستای سیدمیران نیز گفت: اطعام فقرا یکی از توصیه های بزرگان در روز عید غدیر است که در گذشته کمتر به آن عمل می شد اما شیوع کرونا و برپا نشدن سفره های میزبانی از مردم، سادات را به تهیه غذا و توزیع آن میان نیازمندان ترغیب کرد.

وی بیان کرد: افزایش وفاق و همدلی بین اهالی و بهره‌مندی نیازمندان و محرومان از سفره غدیر از برکات گستراندن سفره‌های عیدانه و اطعام در این روز مبارک است که سادات و اهالی روستای سیدمیران در تصمیمی عاقلانه به آن عمل کردند.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا حاکیست؛ رویکرد مردم روستای سیدمیران در برگزاری آیین عید غدیر در اغلب مناطق استان گلستان بویژه روستاها عمومیت داشت.

طبق آخرین اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون ۶۴۹ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

دکتر عبدالرضا فاضل در عین حال می‌گوید: بر اساس داده‌های آماری طی روزهای اخیر؛ کرونا در برخی مناطق گلستان روند کاهشی گرفته و اگر مردم همراهی بیشتری داشته باشند؛ وضعیت برخی مناطق استان ملایم‌تر شده و از قرمز به زرد تبدیل می‌شود.

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد و ۱۴ شهرستان استان از حیث شیوع کرونا همچنان در وضعیت پرخطر قرمز به سر می‌برند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha