۱۷ مرداد ۱۳۹۹،‏ ۱۷:۲۴
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 83899910
۰ نفر

برچسب‌ها

دانستن نیاز مخاطب اولویت خبرنگار است

تهران- ایرنا- خبرنگار شبکه سحر دانستن نیاز مخاطب را اولویت مهمی برای کار خبرنگاری در شبکه‌ای برون مرزی دانست و گفت: البته شناخت مقطعی درباره مخاطبان کارساز نیست، بلکه شناسایی دقیق و عمیق هویت، نگرش و مطالبات آنان راهگشا خواهد بود.

سیدحسن زیدی خبرنگار و مجریف حدود ۱۱ سال است که با مجموعه رادیو و تلویزیونی اردوی شبکه سحر در معاونت برون مرزی صداوسیمای همکاری دارد در تعریف کار خبرنگاری به ایرنا گفت: خبرنگاری یعنی فردی می‌داند که با استفاده از منابع، وظیفه تهیه گزارش (مکتوب،صوتی وتصویری )کامل و جامع و قابل پخش از یک اتفاق را بر عهده دارد و فراتر از تصویر را به مخاطب نشان دهد.

وی درباره مهارت های یک خبرنگار، افزود: یک خبرنگار باید اصول کلی خبرنگاری را بداند یعنی آشنایی با ادبیات فارسی ، ارزش های خبری، یادداشت برداری، اطلاعات تخصصی در مورد فعالیت خبری خود، آگاهی از مسائل روز و سیاست های خبری رسانه ملی داشته باشد. اگر بتواند این موارد را رعایت کند خبرنگار موفقی است.

خبرنگار کانال اردوی شبکه سحر درباره مهم ترین گزارش خود توضیح داد: کارهای گزارشی زیادی انجام دادم ولی شاید تا الان بزرگ ترین و مهم ترین آن به صورت زنده، گزارش مراسم تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است و کارهای دیگر مانند نمایشگاه ها و اولین قطاری که به سمت کربلا رفت که گزارش زیبایی بود و بازخورد خوبی داشت.

وی درباره شناخت مخاطبان کانال اردو گفت: شناخت نیاز مخاطب اولویت مهمی است. شناخت مقطعی درباره مخاطبان کارساز نیست ، بلکه شناسایی هویت، نگرش و مطالبات آنان مدنظر است. مخاطب ما از کشورهای هند و پاکستان، شرق آسیا و خاورمیانه است. با وجود رقیبانی که داریم و شرایط پخش برنامه ها، سریال های ایرانی مخاطبان زیادی دارد، چون پاکستانی ها در برنامه های تلویزیونی موارد اخلاقی را رعایت نمی کنند و به همین دلیل فیلم و سریال های خانوادگی و پاک ایرانی مورد استقبال زیاد مخاطبان ماست.

زیدی ادامه داد: همچنین از برنامه صبحگاهی که مجری آن هستم استقبال خوبی می شود. با وجود مشکلات در داخل کشور و بیرون از آن، مخاطب هنوز برنامه های ما را دنبال می کند، به طور مثال در کشمیر، بمبئی و کراچی و مناطق بسیار دور پاکستان هنوز بیننده داریم. حتی بیننده ای داریم که به دلیل قطعی برق برنامه های ما را از طریق ژنراتور دنبال می کند.

این فعال رسانه درباره شناخت مخاطب و موفقیت یک خبرنگار صداقت در رفتار، امانتداری و اعتدال را سه رمز موفقیت یک خبرنگار خواند و ادامه داد: خبرنگار موفق و حرفه ای کسی است که شرایط زمانی و مکانی را به خوبی تشخیص داده و به هنگام عمل، شجاعت لازم را برای بیان مشکلات و دغدغه های جامعه داشته باشد.

وی گفت: حرفه ای بودن به معنای توانمندی خبرنگار در مهارت های خبرنگاری، رعایت اخلاق حرفه ای و سواد رسانه ای است. هر جا یک خبرنگار اعزام می شود باید با افرادی که آنجا هستند ارتباط مستقیم برقرار کند و بتواند صحبت های مخاطبانش را در زمینه های مختلف منتقل کند. یک خبرنگار علاوه بر خبرنگاری باید به زبان آن محیط هم تسلط داشته باشد . ما باید بتوانیم جامعه مخاطب را بشناسیم تا انطباق خوبی با آن برقرار کنیم.

این خبرنگار و مجری تلویزیونی در مورد بازخوردهای کانال اردو گفت: از طریق پیام های ارسالی مخاطبان و نیز ارتباط مستقیم خودم با مخاطبان به بخشی از این بازخوردها اشراف دارم که معمولا مثبت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =