اعتبارات دولتی ساخت مدرسه در کشور ۷ برابر شده است

زاهدان- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت در سالهای اخیر اقبال خوبی از مدرسه سازی کرده به طوری که در سه سال گذشته اعتبارات این بخش هفت برابر شده است.

به گزارش ایرنا محسن حاجی میرزایی بعدازظهر سه شنبه در آستانه روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی و ارتباط ویدئو کنفرانس در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مرکز زاهدان اظهار داشت: براساس سند تحول باید متوسط فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش آموز هشت متر و ۳۰ سانتی متر باشد که هم اینک به طور متوسط پنج متر و ۳۰ سانتی متر است.

وی ادامه داد: در ۱۰ استان کشور سرانه آموزشی کشور به ازای هر دانش آموز زیر پنج سانتی متر است که سیستان و بلوچستان و تهران به ترتیب در رده های اول و دوم این ۱۰ استان قرار دارند البته استان تهران به دلیل تحرک بالای جمعیت و مکان یابی نامناسب دچار این معضل شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به منظور جبران کمبود فضاهای آموزشی در کشور علاوه بر هفت برابر شدن اعتبارات دولتی خیران نیز مشارکت خوبی داشته اند به طوری که میزان مشارکت از ۸۰۰ میلیون تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

حاجی‌میرزایی افزود: با اجرای طرح آجر به آجر در تلاش هستیم بتوانیم ۴۰ تا ۵۰ درصد مشارکت خیران را افزایش دهیم و فضای آموزشی مناسب تری را بسازیم.

وی افزود: با وجودی که در کشور به همین میزان مدرسه نیاز داریم اما در نقاطی نیز مدرسه های ما خالی شده است یعنی به دلیل جابجایی جمعیت و شاید انتخاب جای نامناسب برای ساخت مدرسه دچار این معضل شده ایم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه در راستای حل مشکل یک طرح مشترک را با سازمان برنامه و بودجه اجرا کرده است که در قالب آن مکان هایی برای ساخت مدرسه مورد توجه قرار می گیرد که بیشترین پوشش تحصیلی را داشته باشند.

وی افزود: در گذشته ساخت مدارس کوچک مورد توجه بود که پرهزینه و دارای همه امکانات نبودند اما هم اینک در سند توسعه به سمت ساخت مجتمع های آموزشی تحت عنوان حیات طیبه حرکت کرده ایم تا بتوان در آنها همه امکانات را به دانش آموزان از مقطع پیش دبستانی تا پایان متوسطه ارائه داد.

حاجی میرزایی وجود حدود سه هزار مدرسه شبانه روزی در روستاهای کشور را اقدامی مطلوب در راستای ارائه آموزش به روستاهای دارای جمعیت کم عنوان کرد.

وی بر رفع مشکلات استان های محروم تاکید کرد و افزود: تمام توجه این وزارتخانه معطوف به استان های محروم و کم برخوردار از امکانات پایین تر از متوسط کشوری است به طوری که همه کمبودهای نیروی انسانی، فضای آموزشی و کیفیت آموزش در آن ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این راستا یک کارگروه مشترک بین ۹ دستگاه ملی کشور تشکیل شده است که هدف آن رفع محرومیت از چهار استانی که بیشترین محدودیت ها و محرومیت ها در شاخص های آموزشی دارند است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار  کمتر از یک و نیم درصد افراد لازم التعلیم به دلیل در اختیار نداشتن مدرسه در کلاس درس حضور ندارند، گفت: دلایلی نظیر فقر ، کودکان کار و محدودیت های خانواده سبب شده شاهد حضور نیافتن دانش آموزان در کلاس درس باشیم که در این زمینه قانون حمایت از حقوق کودکان که اخیرا تصویب شده الزاماتی برای سازمان ثبت احوال ایجاد شده تا باشناسایی این افراد این مشکل نیز مرتفع شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سال تحصیلی جدید گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در مناطق کم جمعیت که می توان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد مدارس به صورت حضوری برگزار می شود که این امر به رفع مشکل مناطق محروم فاقد اینترنت کمک می کند.

وی افزود: برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری در ۳۵ درصد مدارس مناطقی که کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند (۱۰ هزار مدرسه کمتر از ۱۰ دانش آموز دارند) قابل اجراست.

وی ادامه داد: همچنین در مناطقی که تراکم جمعیت داریم برای رعایت پروتکل ها اگر محدودیت لازم باشد باید رعایت کنیم که در این زمینه دانش آموزان به ۲ دسته تقسیم می شوند یک عده روزهای زوج و بقیه روزهای فرد در مدارس حضور داشته باشند.

وی پیگیری آموزش در بستر فضای آموزشی و تلویزیون را از برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی پیش رو عنوان کرد و افزو.د: از ۱۵ شهریورماه همه روزه برنامه های آموزشی از تلویزیون پخش خواهد شد که پوشش در این بخش ۹۷ درصدی است که در تلاش هستیم همه مناطق را تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: قطعا اطمینان می دهیم هیچ دانش آموزی به دلیل عدم دسترسی به اینترنت، گوشی و تبلت از آموزش محروم نخواهد ماند.

وی ادامه داد: همچنین به مدارس ابلاغ شده است به ازای همه دانش آموزان باید طرح خود را روشن و اصول  و روش کار را مشخص کنند تا متناسب با وضعیت دانش آموزان تصمیم گیری و آموزش به همگان ارائه شود.

وی شبکه آموزش شاد را یک پدیده تاثیر گذار و مهم عنوان کرد و افزود: در قالب این طرح حدود ۱۴ میلیون نفر در یک ماه به این شبکه پیوستند و توانست ۶۵ تا ۷۰ درصد دانش آموزان را پوشش دهد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شروع شبکه شاد در ابتدا ساده بود اما به تدریج به صورت پیام رسان ابزارهای متعدد به آن وصل شد به طوری که امکان برقراری ارتباط زنده با تعداد افراد زیاد در آن فراهم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =