بایدها و نبایدهای ورزشی دوران کرونا از زبان متخصص فیزیوتراپی

بوشهر-ایرنا- مسئول انجمن فیزیوتراپی شعبه استان بوشهر گفت: فعالیت فیزیکی و ورزش یکی از تامین کننده‌های مهم سلامت جسمی و روانی است و ورزش با افزایش سطح سیستم ایمنی می‌تواند مقابله بدن را در مقابله با ویروس‌ بهبود بخشد اما رعایت بایدها و نبایدهای فعالیت‌های ورزشی در دوران کرونا ضروری است.

محسن صحرانورد روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و از جمله ایران تغییراتی را در سبک زندگی بیشتر افراد جامعه ایجاد کردهاست که از جمله این تغییرات می‌توان به کاهش فعالیت فیزیکی، بسته شدن خیلی از اماکن ورزشی و حتی حذف ورزش از برنامه زندگی برخی افراد اشاره کرد.

وی بیان کرد: ترس از حضور در اماکن و فضای های ورزشی سرپوشیده به دلیل خطر بالاتر برای ابتلا به کرونا در خیلی از مناطق بویژه در شهرهای گرمسیری که مجبور به استفاده از وسایل خنک کننده و بسته نگه داشتن پنجره‌ها ( و به دنبال آن نبود تهویه مناسب) هستند موضوعی کامل پذیرفتنی است. 

صحرانورد ادامه داد: فعالیت فیزیکی و ورزش یکی از تامین کننده‌های مهم سلامت جسمی و روانی است و ورزش با افزایش سطح سیستم ایمنی می‌تواند مقابله بدن را در مقابل با ویروس نظیر کرونا بهبود بخشد. 

وی گفت: با این وجود انجام ورزش شدید و رقابتی در این شرایط مناسب نیست و می‌تواند پاسخ‌های ایمنی بدن را تا حدی کاهش دهد و منجر به خطر پذیری بیشتر جسم در مقابل ویروس کرونا شود.

این متخصص فیزیوتراپی اظهارداشت: زمانی که صحبت از فعالیت جسمانی می‌شود فقط ورزش مد نظر نیست بلکه هر گونه تحرک و جابه جایی در زمره فعالیت فیزیکی قرار می‌گیرد.

صحرانورد یادآور شد: فعالیت فیزیکی با توجه به اینکه ملایم، متوسط و شدید است اثرات متفاوتی را بر جای می‌گذارد و انجام فعالیت‌های درون منزل، گل کاری و نگهداری از گیاهان، انجام خرید، بازی با کودکان  می‌تواند جزو فعالیت فیزیکی روزانه ما محاسبه شود.

وی ادامه داد: آنچه به آن تاکید شده جلوگیری از یک جا نشستن و بی تحرکی است که با سبک زندگی کنونی و استفاده طولانی مدت از فضای مجازی در گروه‌های سنی مختلف بویژه جوانان رواج زیادی گرفته است.

صحرانورد افزود: با انجام ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب در این دوران می‌توان علاوه بر بهبود عملکرد و ظرفیت سیستم ایمنی به کاهش اضطراب و استرس، بهبود روحیه، کنترل بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار خون، بیماریی قلبی-عروقی و غیره کمک کرد. 

وی گفت: برای ورزش کردن در دوران شیوع کرونا باید از ترکیبی از ورزش‌های هوازی ( دوچرخه سواری، پیاده روی)، مقاومتی (استفاده از وزنه متناسب با وضعیت بدنی)، کششی، تنفسی و یوگا در طول روز بهره مند شد زیرا هر یک از این نوع ورزش‌ها اثرات مفیدی را برای وضعیت جسمانی و روانی بدن خواهد داشت.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان بوشهر گفت: حین انجام ورزش باید از خوردن مایعات کافی غافل نشد و اینکه افراد بزرگسال و سالم حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش با شدت متوسط داشته باشند. 

وی بیان کرد: چنانچه انجام پیوسته ورزش فردی سخت است باید زمان آن را به سه بار ورزش پیوسته (هر بار ۱۰ دقیقه) تقسیم کند.

صحرانورد گفت: افراد در زمانی که سالم و بدون علامت هستند می‌توانند از فضاهای خارج منزل برای پیاده روی استفاده کنند. 

وی ادامه داد: در این صورت باید مکان‌های خلوت و کم ازدحام برای پیاده روی انتخاب و در اماکن باز هم نیازی به استفاده از ماسک در حین ورزش با شدت متوسط به  بالاتر نیست.

صحرانورد تاکید کرد: برای ورزش در هر صورت  حفظ فاصله فیزیکی پنج متر برای پیاده روی، ۱۰ متر برای دویدن الزامی است.  

مسئول انجمن فیزیوتراپی شعبه استان بوشهر گفت: افراد چنانچه از وسایل ورزشی مشترک نظیر تردمیل یا دوچرخه ثابت استفاده می‌کنند باید قبل از استفاده نقاطی را که با دست در تماس است را با الکل ضدعفونی و بعد از استفاده دست خود را با آب و صابودن بخوبیی شست ‌و شو دهند. 

وی بیان کرد: افراد با علائم خفیف دستگاه تنفسی فوقانی ( آبریزش بینی، گلودرد جزئی، احتقان سینوس) از امکان انجام ورزش با شدت ملایم مانند ورزش‌های هوازی، کششی، مهارتی، تنفسی و یوگا برخوردار هستند. 

صحرانورد یادآور شد: افراد با علائم گسترده‌تر و مشکوک به بیماری کرونا مانند گلودرد شدید، درد بدن، تنگی نفس، احساس خستگی عمومی، سرفه خشک یا تب تا زمان بهبودی کامل باید از انجام هر گونه ورزش پرهیز کنند. 

وی افزود: در مجموع پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از کرونا در کنار رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و تغذیه‌ای، تمرین‌های ورزشی مناسب با شرایط، سن و علایق خود را انتخاب و تا جای ممکن به طور روزانه این تمرین‌ها را انجام دهند تا این روزها را با کمترین آسیب ممکن طی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =