عرضه و ذبح دام خارج از کشتارگاه‌ها در ایلام ممنوع است

ایلام - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: عرضه و ذبح دام به مناسبت عید سعید قربان در اماکنی غیر از کشتارگاه‌ها در این استان ممنوع است.

دکتر وهاب پیرانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به روند گسترش کرونا و وضعیت قرمز استان ایلام بر اساس ابلاغیه سازمان دامپزشکی، تمامی احشام برای عید قربان فقط در کشتارگاه‌ها و اماکن از قبل تعیین شده توسط دامپزشکی ذبح می‌شوند.

وی افزود: به علت وجود کرونا در سطح استان و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به منظور جلوگیری از تجمع در میادین عرضه دام و مسافرت‌های غیرضروری درون‌شهری و برون‌شهری امسال نحوه نظارت بر فرایند ذبح دام متفاوت خواهد بود.

پیرانی یادآور شد: با توجه به امکان تجمع در جایگاه‌های موقت عرضه دام و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این جایگاه‌ها و با هدف حفظ سلامت مراجعان، هماهنگی لازم با شهرداری‌ها و نیروی انتظامی در نقاط مختلف استان به منظور جلوگیری از ایجاد و شکل‌گیری جایگاه‌های موقت عرضه دام انجام شده است.

وی تاکید کرد: تمامی کشتارگاه‌های استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا در روز عید قربان آمادگی لازم به منظور کشتار دام قربانی و تحویل لاشه به متقاضیان را دارند.

وی گفت: با توجه به احتمال کشتار دام زنده در سطح شهرها و خارج از کشتارگاه‌ها، گروه‌های سیار در سطح شهرستان‌های استان جهت نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌های کشتاری و ترغیب افراد به کشتارگاه‌های دام ساماندهی شده است.

پیرانی با تاکید بر اهمیت نظارت دامپزشکی بر فرایند ذبح دام در استان ایلام توضیح داد: ۱۳ تیم ثابت و ۱۴ سیار متشکل از ۱۳ دامپزشک، ۲۷ بازرس بهداشت گوشت و  ۱۱ ناظر شرعی فرایند ذبح احشام را انجام می‌دهند.

وی افزود: اکیپ‌های دامپزشکی نظارت بر کشتار دام هم در کشتارگاه و هم در محل ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها جهت رسیدگی به گزارشات مستقر هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام تاکید کرد: ناظران شرعی با استقرار در کشتارگاه‌ها و اماکن از قبل تعیین شده توسط دامپزشکی، ذبح شرعی احشام برای عید سعید قربان را به طور کامل نظارت می‌کنند.

وی از صاحبان احشام خواست: به جای تجمع در میادین عرضه دام که سلامت شهرواندان را به مخاطره می‌اندازد، دام‌های خود را برای ذبح به کشتارگاه‌ها تحویل دهند و مردم نیز به جای ذبح دام در منازل شخصی و یا خرید دام در میادین عرضه، دام مورد نیاز خود را از کشتارگاه‌ها و با رعایت فاصله اجتماعی خریداری کنند.

پیرانی اظهار داشت: پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر ستاد مبارزه با کرونا به مسوولان کشتارگاه‌ها به منظور جلوگیری از تجمع خریداران ابلاغ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha