صادرات نقش مهمی در تحقق جهش تولید دارد

زاهدان- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان گفت: افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه نقش مهمی در تحقق اهداف جهش تولید در کشور بویژه در این استان پهناور دارد.

داود شهرکی روز سه‌شنبه در دیدار فرماندار زاهدان و اعضا هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی زاهدان اظهارداشت: مبحث بازرگانی خارجی بویژه بخش صادرات غیرنفتی همواره از مهمترین مسائل مورد نظر دست اندرکاران و سیاستگذاران اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بوده و توجه خاص در برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را معطوف خود داشته است.
وی افزود: صادرات یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب شده و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جهت بکارگیری استراتژی‌های صادراتی تاکید کرد. 
ریس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی‌شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که بصورت قانون غیرقابل تغییر درآمده و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه ها، تشکل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات رسانی تجاری از قبیل بانک‌ها، بیمه و حمل و نقل به وظایف خود به خوبی عمل کنند.  
وی به بازار خوب صادراتی کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران بویژه افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود: به دلیل همسایه بودن سیستان و بلوچستان با این کشورها و همچنین وجود تنها بندر اقیانوسی ایران، این استان از ظرفیت بالایی برای پیشرفت برخوردار است. 
شهرکی به نقش بازارچه‌های مرزی در توسعه مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: بازارچه‌های مرزی می‌تواند نقش بسزایی در صادرات کالاهای تولیدی در منطقه و بدنبال آن رشد و توسعه اقتصادی آن منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: ایجاد وتوسعه بازارچه‌های مرزی،افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردمان مستقر در نواحی مرزی را در پی خواهد داشت و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان عملکرد صادراتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان اظهارداشت: از دلایل عمده افزایش صادرات می‌توان به دسترسی آسان به بازار کشورهای همسایه،سهولت فرآیند انجام صادرات و نیز بروکراسی اداری کمتر در بازارچه‌ها اشاره کرد و صادرات بیش‌از ۷۷۰ میلیون دلاری از جمع کل صادرات استان که یک میلیارد و ۷۵ میلیون دلار در سال ۹۸ بوده نشان دهنده نقش بازارچه‌های مرزی در توسعه صادرات غیر نفتی دارد.
وی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی نقش موثری در توسعه مبادلات تجاری بویژه صادرات کالاهای غیرنفتی دارند و با توجه به سابقه بالغ بر ۹۰ ساله اتاق بازرگانی زاهدان باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد و بازگشت ارز توسط صادرکنندگان نیز با شفافیت انجام شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان نیز در این دیدار گفت: سیستان و بلوچستان با هماهنگی تجار و بازرگانان و هدایت اتاق بازرگانی توانسته در بسیاری از موارد خدمات بسیار خوبی را در زمینه تامین کالاهای مورد نیاز کشور در همه زمینه‌ها ارائه کند.
عبدالحکیم ریگی میرجاوه افزود: در جنگ اقتصادی قرار داریم و تجار و بازرگانان به عنوان سربازان خط مقدم در همه ابعاد آمادگی همکاری را دارند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود تراز تجاری استان نیز مثبت بوده است.
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha