سند تک برگی برای ۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی همدان صادر شد

همدان- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: به دنبال اجرای طرح کاداستر از ۲ سال پیش تاکنون سند تک برگی برای ۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان صادر شد.

رضا الوندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: طرح کاداستر اراضی ملی از محل اعتبارات ملی در سطح ۵۶۳ هزار و ۴۴۶ هکتار از اراضی استان همدان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: ثبت اطلاعات توصیفی و مکانی هر پلاک ثبتی و دقت بالای اسناد تک برگی موجب کاهش و برطرف شدن بسیاری از مشکلات ثبتی و جلوگیری از تصرف و تعرض، پدیده زمین خواری و جعل اسناد می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جانمایی و تثبیت شود.

الوندی ادامه داد: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار سایر ماموریت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: طرح کاداستر اراضی ملی سال گذشته با بهره گیری از توان مشاوران مجرب بخش خصوصی در سطح ۳۰۰ پلاک ثبتی استان همدان عملیاتی شد که ۲۸۲ هزار و ۶۰۳ هکتار آن از اراضی ملی و متعلق به دولت است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: مدیریت و حفاظت از سرمایه های کشور که همان آب، خاک و پوشش گیاهی‌ است بر عهده این سازمان است و کارکنان این مجموعه با حداکثر توان در حفظ آن تلاش می‌کنند.

الوندی افزود: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از اراضی ملی از مهمترین وظایف اداره کل منابع طبیعی است که در این راستا اصلی‌ترین کار، شناسایی، تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیشه‌های طبیعی است.

وی گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا است و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی اظهار داشت: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو دریافت اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است که روند اخذ سند اراضی ملی با همکاری ثبت اسناد استان به سرعت در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha