۲۶ تیر ۱۳۹۹،‏ ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1250
کد خبر: 83856306
۰ نفر

برچسب‌ها

بلوار شورای دماوند یک راه شریانی با هدف کاهش ترافیک

تهران – ایرنا - بلوار شورا از جمله بلوارهای مهم شهری در جهت توسعه شبکه معابر است که شهرک امامیه را به میدان معلم متصل کرده و با اجرای پروژه کمربندی غربی دماوند، در آینده به عنوان یک راه شریانی درجه یک محسوب خواهد شد.

به گزارش ایرنا، معابر شهری یکی از مهم ترین زیرساخت‌های شهر محسوب می‌شود و همواره در شکل‌دهی به ساختار فیزیکی و فضایی شهر نقش قابل ملاحظه ای را ایفا کرده است.

معابر استاندارد علاوه بر برآورده کردن نیازهای اولیه شهر، به لحاظ دسترسی محلی سبب کاهش ترافیک، کاهش خطر تصادف و منظم‌تر شدن تردد شهروندان در شهرها می‌شود.

همچنین موجب ارتقاء سیما و منظر شهری در دیدگاه شهروندان و سرمایه‌گذارانی که برای سرمایه‌گذاری در حوزه عمرانی به دنبال منطقه‌ای با زیرساخت مناسب می‌گردند را بهبود بخشیده و به‌صورت نامحسوس در جذب گردشگر و رونق کسب‌وکار نقش مهمی ایفا می‌کند.

بر این اساس مدیریت شهری دماوند در سالهای اخیر و در راستای روان سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور شهروندان و تقویت زیرساخت ها، اقدام به انجام پروژه های مختلف نظیر توسعه شبکه معابر کرده است.

یکی از این معابر مهم درون شهری که هم اکنون بار ترافیک خیابان فرهنگ را کاهش می دهد و در آینده با اجرای کمربندی غربی شهر دماوند، در مدیریت تردد بسیار حائز اهمیت خواهد بود، بلوار شورا است.

عباس صفری در این خصوص به ایرنا گفت: این بلوار در ابتدا توسط وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان کمربندی آغاز و در سال ۸۵ لاین ضلع شرقی آن احداث شد؛ در سال ۹۵ لاین ضلع غربی آن بطول حدود ۳ کیلومتر آغاز شد و در سال ۹۶ با احداث لاین برگشت و اعتباری حدود ۲.۵ میلیارد تومان فاز نخست ضلع غربی به مرحله بهره برداری رسید ولی با توجه به اینکه این پروژه در طرح تفصیلی ۴۵متری است و همچنین دارای پیچ خطرناکی بود، اجرای مابقی پروژه در دستور کار قرار گرفت.

شهردار دماوند با بیان اینکه با توجه به بودجه شهرداری و حجم عملیات عمرانی، این پروژه در چند فاز اجرا شد، بیان داشت: فاز بعدی پروژه مربوط به لاین دوم بلوار بود که حدود ۱۵۰۰متر از شهرک امامیه تا اداره اوقاف شامل کوه بری، جدولگذاری، زیرسازی و آسفالت با قرارداد ۲.۵ میلیارد تومانی انجام و ابتدای سال ۹۶ بازگشایی شد.

صفری به اجرای مابقی پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ساکنان مجاور بلوار و همچنین حجم بسیار زیاد و سنگین کوه بری و سنگ برداری با هدف تعریض بلوار، اجرای مابقی پروژه با کندی پیش رفت اما متوقف نشد.

وی با بیان اینکه بالغ بر یکصدهزار مترمکعب سنگ برداری از اداره اوقاف تا پایین دست بلوار صورت گرفته است، تصریح کرد: این فاز پروژه نیازمند استفاده از ماشین آلات سنگین همچون بیل مکانیکی و پیکور و همچنین استفاده از انفجار بود که این مهم نیز با موفقیت به اجرا درآمد.

این مقام مسئول به حجم عملیات های صورت گرفته در این پروژه اشاره کرد و گفت: تاکنون در این پروژه حدود سه کیلومتر طول تخریب تک جدول قدیمی جهت اجرای رفوژ بلوار و به همین میزان اجرای تک جدول و آسفالت اجرا شده است.

شهردار دماوند با بیان اینکه ۳۵هزار مترمربع زیرسازی (تونان، زیراساس و اساس) و آسفالت انجام شد، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰هزار مترمکعب کوه بری صورت گرفته و تا پایان پروژه بیش از ۱۴هزار مترمکعب دیوار حائل سنگی اجرا خواهد شد که تاکنون بالغ بر ۱۰میلیارد تومان هزینه شده است.

وی همچنین به اجرای روشنایی، غرس درخت و توسعه فضای سبز بلوار اشاره کرد و گفت: شهرداری دماوند در راستای توسعه فضای سبز بلوار طی سالهای اخیر حدود دوهزار گونه درخت و درختچه همچون یاس زرد، زرشک زینتی، طاووسی، ابریشم، پیرکانتا، به ژاپنی و... کاشته است.

این مدیر شهری خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۴ پایه چراغ جهت روشنایی بلوار و ۳۵۰۰ متر کابل کشی پایه چراغ ها و همچنین دوهزار مترمکعب خاکریزی و تسطیح جهت ایجاد فضای سبز انجام شده است.

شهردار همچنین یکی دیگر از اقدامات در دست اجرا در این بلوار را مسیر سبز پیاده روی و دوچرخه سواری و همچنین ایجاد آلاچیق عنوان کرد و افزود: علت طولانی شدن پروژه به دلیل حجم بالای عملیات و از سوی دیگر تخصیص اعتبار پروژه از درآمد داخلی شهرداری بوده که قطعا بودجه شهرداری نیز کفاف این میزان اعتبار برای تکمیل چنین پروژه ای در مدت زمان کوتاه  را نمی دهد.

صفری با بیان اینکه تنها ۱۰درصد از پروژه باقی مانده است، گفت: در محدوده اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با مشکل معارض مواجه هستیم که در صورت رفع این مهم، مابقی پروژه نیز اجرا و به زودی به اتمام می رسد.

اما آنچه برای پروژه بلوار شورا قابل ذکر است، علاوه بر عملکرد حمل و نقل و ترافیکی و همچنین احداث پمپ بنزنین چندمنظوره در آینده نزدیک جهت در دسترس بودن سهل تر برای شهروندان، با توجه به ارتفاع بلوار مذکور نسبت به سطح شهر، دارای چشم انداز بسیار زیبا به فضای اطراف خود بوده و امکان ایجاد فضاهای گردشگری و تفریحی را بوجود آورده است.

به  همین منظور شهرداری در حال اجرای بدنه های سیما و منظر شهرداری و باند دوچرخه سواری در ضلع غربی پروژه بوده که می تواند محور فوق را علاوه بر موارد ذکر شده، به یک محور گردشگری با قابلیت های جذب بالا تبدیل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =