سایه شوم کرونا بر اهدای خون در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- در روزهایی که مردم هرمزگان با غول میکروسکوپی و ناشناخته کرونا دست به گریبان هستند، مشکلی دیگر نیز در نتیجه شیوع این ویروس دامن این استان را گرفته و آن کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون است.

با توجه به شیوع کرونا در روزها مشکلی که ذخایر خونی این استان را مورد تهدید قرار داده و طبق گفته مسوولان انتقال خون هرمزگان در صورت تداوم کاهش مراجعه مردم، شرایط سخت تر خواهد شد.

هرمزگان دارای سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و سخت درمان(تالاسمی، سرطانی، دیالیزی وهموفیلی)، عمل‌های جراجی و مصدومان تصادفی است که بیشترین مصرف کنندگان خون در استان مربوط به هزار و۵۰۰ بیمار تالاسمی بوده که همیشه نیاز به خون دارند و ماهیانه حداقل دوبار خون مصرف می‌کنند.

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

به گفته متخصصان پزشکی، خون یک سیزدهم وزن بدن هر فرد را تشکیل می دهد و بر این اساس شخص بالغ با وزن حدود ۷۰ کیلوگرم به طور متوسط در حدود ۵ لیتر خون دارد و در واقع مقدار خون هر شخص با وزن بدنش تناسب دارد.

براساس نظر پزشکان اهدای خون برای یک انسان سالم هیچ ضرری ندارد اما برای بیمار، امید دوباره به زندگی است.

اهدای خون در ایران یک امر بطور کامل داوطلبانه بوده و هر کسی که از نعمت سلامتی برخوردار باشد با شرایط سنی ۱۸ تا ۶۰ سال ، وزن حدود ۷۰ کیلوگرم و فشار خون طبیعی می تواند داوطلب مناسبی برای اهدای خون باشد.

هرمزگان روزانه نیازمند ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد خون است

مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به نیاز شدید استان به تمام گروه های خونی، گفت: هرمزگان روزانه به طور متوسط نیازمند ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد خون است.

دکتر ایمان زارعی افزود: متاسفانه به دنبال شیوع ویروس کرونا، مراجعه مردم به پایگاه های انتقال خون از ترس ابتلا به این ویروس کاهش یافته، در حالی که نگرانی بابت این مساله وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی مراکز  انتقال خون هرمزگان دستورالعمل های خاص بهداشتی از قبل اجرا می شد و با بوجود آمدن خطر سرایت بیماری کرونا در کشور این اقدام سخت گیرانه تر و بشکل جدی تری با ضدعفونی کردن مراکز و تجهیزات انجام می‌شود.

دکتر زارعی با بیان اینکه یک واحد خون حداقل جان سه بیمار را از مرگ نجات می‌دهد، گفت: اهدای خون مزایای بسیاری دارد و انجام این عمل موجب کاهش غلظت خون شده و تا حد زیادی از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

این مقام مسوول یادآور شد: پایگاه‌های انتقال خون در بندرعباس در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۷.۳۰ تا ۲۱ و پایگاه‌های انتقال خون بندرلنگه و میناب هم از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ دقیقه آماده خدمات رسانی است و در شهرستان قشم هم پایگاه‌های انتقال خون از ساعت ۱۷ تا ۲۰:۳۰ منتظر اهدا کنندگان خون است.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان بیان داشت: همچنین سایت نوبت دهی  nobatdehi.ibto.ir برای تسهیل درنوبت گیری شهروندان فعال بوده تا بدون مراجعه حضوری اقدام به نوبت گیری اهدای خون کنند.

ذخایر خون قشم در وضعیت قرمز

مسوول مرکز انتقال خون قشم گفت:ذخایر خون قشم به دلیل شیوع بیماری کرونا با کاهش زیاد رو برو شده است و از این رو پایگاه انتقال خون در این شهر آماده خدمات دهی برای اهدای خون شهروندان است.

شهلا داوودی افزود: بهبودیافتگان بیماری کرونا نیز پس از ۳۰ روز شرایط اهدای خون و پلاسما را دارند، اهداکنندگان مستمر خون در کشور به دلیل بیماری کرونا به مدت یک ماه از چرخه اهدا خارج شده‌اند و این مشکل ما را با کمبود خون در همه گروه‌های خونی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر اهدای خون،  شرایط لازم برای اهدای یک واحد پلاسما درپایگاه انتقال خون قشم وجود دارد و طبق تحقیقات علمی در پلاسمای بهبود یافتگان بیماری کرونا، آنتی‎بادی ترشح می‌شود که می‌تواند به بهبودی سایر بیماران کمک کند.

مسوول مرکز انتقال خون قشم ادامه داد: در طول ماه حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ واحد خونی به صورت ثابت برای این بیماران شهرستان قشم مورد نیاز است.

 داوودی ادامه داد: مصرف‌کنندگان اصلی خون در جزیره قشم بیماران‌ تالاسمی، دیالیزی، سرطانی، بیماران دارای انواع کم‌خونی‌ها و نوزادان مبتلا به زردی در مرحله نیاز به تعویض خون هستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جزیره قشم به خاطر تعداد بالای بیماران تالاسمی نیاز مبرم به خون دارد که رفع نیاز آن‌ها مشارکت مردم جزیره را می‌طلبد، پایگاه ثابت انتقال خون از ساعت ۱۷ الی ۲۰:۳۰ پذیرای اهداکنندگان است.

وی گفت: آقایان سه ماه یکبار و خانم‌ها چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند و جلوگیری از سکته مغزی و قلبی و فعالیت بیشتر مغز و استخوان از فواید اهدای خون است.

خطری متوجه اهدا کنندگان خون نیست

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به نیاز شدید استان به تمام گروه های خونی گفت: مردم مطمئن باشند که خونگیری از آنها در پایگاه های اهدای خون با رعایت تمام شیوه های نامه بهداشتی انجام می شود و هیچ تهدیدی متوجه اهدا کنندگان نیست.

دکتر فاطمه نوروزیان با تاکید بر اینکه اهدای خون هیچ تاثیری در تضعیف سیستم ایمنی بدن ندارد،افزود: اهدای خون موجب جایگزینی گلبول های جدید می‌شود و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی می‌کند.

وی در خصوص شرایط هرمزگان از نظر ابتلا به کرونا ، گفت: هم اکنون هرمزگان در شرایط هشدار از نظر شیوع کرونا قرار دارد و ۴۵۰ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی تعداد بیماران کرونایی بستری در آی سی یو را ۹۰ نفر اعلام کرد و گفت: وضعیت ۴۳ نفر از بیماران بستری وخیم است.

نوروزیان شمار فوتی های کرونا در هرمزگان تا روز ۲۳ تیرماه را ۳۹۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این شمار پنج نفر در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

این مقام مسوول یادآور شد: تاکنون ۴۴ هزار و ۳۲۶ آزمایش کووید۱۹ در استان هرمزگان انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۹ نفر در کشور، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۲۲۵ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: تاکنون دو میلیون و ۲۳ هزار و ۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: استان‌های آذربایجان های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: اصناف در میان سایر بخش‌ها، آسیب‌های جدی دیده‌اند و اگر می‌خواهند به کسب و کار خود ادامه بدهند باید متوجه مسئولیت اجتماعی باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. فاصله گذاری باید جدی گرفته شود. استفاده از ماسک نیز باید جدی گرفته شود و مهم‌ترین ناظر بر رعایت پروتکل‌ها، مردم هستند که می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰، تخلفات را گزارش بدهند. تاکنون فعالیت ۲۸۰ هزار صنف متوقف شده است.

وی گفت: همه ما در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستیم. این بیماری هنوز واکسن و دارو ندارد و بهترین رعایت، اصول سه گانه استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

ویروس کرونا اواسط دی ماه (دسامبر ۲۰۱۹) در ووهان واقع درمرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت آن کشور در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ( نهم دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را اعلام کرد و شناسایی نخستین مورد آن در ایران ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ درقم رسانه ای شد.

کرونا، ویروسی بوده که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی کردن است.

 پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و حضور نیافتن در مراکز عمومی، مردم به هنگام عطسه جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha