کرونا و سایه سنگین تعطیلی باشگاه‌های ورزشی بر ورزش بانوان

ساری _ ایرنا _ با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، بانوان هم کمتر ورزش می‌کنند که می‌تواند خطرات زیانباری در پساکرونا داشته باشد.

شیوع ویروس کرونا، مشاغل بسیاری را تحت تاثیر قرار داد، در بعضی از مشاغل قابلیت انجام دورکاری وجود دارد اما برخی صنوف تعطیل شدند و پس از بازگشایی کوتاه مدت، دوباره به تعطیلی رفتند تا افراد کمتری به ویروس کرونا مبتلا شوند. باشگاه‌های ورزشی از زمان شیوع کرونا، خسارت‌های مالی را متحمل شدند و درآمد مالکان این باشگاه‌ها و مربیان ورزشی به شدت تنزل یافت و می‌توان گفت به صفر رسید. در کنار تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، بانوان هم از فرصت ورزش در این مراکز محروم شدند. بانوانی که اغلب به دلیل اضافه وزن به باشگاه ورزشی می‌رفتند حالا با شیوع کرونا، در معرض آسیب‌های جسمی و روحی قرار دارند. البته برخی بانوان در منزل ورزش کرده و یا انفرادی پیاده‌روی می‌کنند اما به نظر می‌رسد اغلب بانوان منتظر باز شدن باشگاه‌های ورزشی برای شروع مجدد فعالیت ورزشی خود هستند که معلوم نیست چه زمانی باشد.  

باشگاه‌های بدون درآمد و هزینه‌های جاری

یکی از باشگاه‌داران ساروی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: من با خانواده‌ام باشگاه ورزشی را در ملک استیجاری اداره می‌کنیم و برخی از دستگاه‌های ما هم استیجاری هستند.

پروانه رحیمی با اشاره به تعطیلی سه ماهه باشگاه‌های ورزشی همزمان با شیوع ویروس کرونا، افزود: علاوه بر هزینه‌های جاری باشگاه مانند پرداخت اجاره بها، درآمد ما هم صفر شد و با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در باشگاه ورزشی در زمان فعالیت معمولان تا ۶۰ نفر در شیفت آقایان و ۳۵ نفر ثابت در شیفت بانوان، شاگرد ورزشی داریم، تصریح کرد: با شروع مجدد فعالیت باشگاه‌های ورزشی، تعداد ورزشکاران بسیار کاهش یافت چرا که مردم از بیم کرونا به باشگاه نمی‌آمدند و نهایت یک یا ۲ نفر در باشگاه حضور پیدا می‌کردند.

رحیمی با اشاره به اینکه ورزش در سبد زندگی بانوان بسیار کمرنگ است، ادامه داد: باشگاه‌های ورزشی بهانه‌ای هستند تا بانوان به سمت ورزش کشیده شوند چرا که در این باشگاه‌ها با افراد دیگری آشنا می‌شوند و همان انگیزه‌ای برای پرداختن به فعالیت ورزشی می‌شود.

این مسئول باشگاه ورزشی با بیان اینکه بانوان کمتر به ورزش در منزل روی می‌آورند، خاطرنشان کرد: ورزش نکردن در این ایام، اثرات زیانباری در آینده خواهد گذاشت چراکه با خانه‌نشینی، افزایش مصرف مواد غذایی و قندی و همچنین ورزش نکردن شاهد اضافه وزن بیشتر در افراد به ویژه بانوان خواهیم بود که مضرات خود را دارد.

تابستان بی‌فروغ مربیان ورزشی

اما فقط باشگاه‌داران نیستند که از شیوع کرونا و تعطیلی، متضرر شده‌اند، مربیان ورزشی هم از اقشاری هستند که شیوع کرونا، درآمد آنها را به صفر تنزل داده است.

یک مربی فوتسال بانوان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: معمولا شاگردگیری ما در شروع فصل تابستان و همزمان با تعطیلی مدرسه‌ها است.

فهیمه کریم‌پور افزود: کرونا باشگاه‌های ورزشی را تعطیل کرده و هیچ درآمدی نداریم.

وی با بیان اینکه بانوان به ویژه افرادی که در سنین بالاتری قرار دارند باید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: ورزش علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی را هم تقویت می‌کند و در شرایط اینچینی که با شیوع کرونا، سلامت روحی افراد هم در معرض آسیب قرار گرفته باید به ورزش بیشتر توجه کنیم.

این مربی فوتسال یادآور شد: اغلب بانوان اذعان می‌کنند که کارهای خانه و رسیدگی به فرزند، مانع از فعالیت ورزشی آنها در منزل است و به همین دلیل ساعتی را در باشگاه می‌گذراندند تا بتوانند برنامه ورزشی را دنبال کنند و اکنون با تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، همان چند ساعت در هفته را هم از دست می‌دهند.

کریم‌پور با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت اغلب بانوان، به دلیل اضافه وزن و برای کاهش وزن به ورزش روی می‌اورند، تصریح کرد: در حالی که ورزش نیاز روح و جسم است چه اضافه وزن داشته باشیم یا کمبود وزن، ورزش می‌تواند ار بسیاری بیماری‌های زمینه‌ای پیشگیری کند.

در این میان، ورزشکاران چه از نوع حرفه‌ای یا آماتور هم با مشکلاتی برای ورزش کردن مواجه هستند، اگرچه ورزشکاران آماتور می‌توانند در منزل و یا انفرادی پیاده‌روی کرده و یا به ورزش دو بپردازند اما باشگاه بهانه‌ای بود برای اقدام به ورزش.

یک خانم ورزشکار آماتور در این زمینه به ایرنا گفت: برای ما که فرزند کوچک داریم و نمی‌توانیم در منزل ورزش کنیم، باشگاه ورزشی مکان مناسبی بود که ورزش را در برنامه هفتگی خود قرار دهیم.

سمیه یعقوبی با اشاره به اینکه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی هم ضرر صنفی به همراه دارد و هم ما را با مشکلاتی مواجه کرده است، افزود: اگرچه به دلیل شیوع کرونا نمی‌توان بر دائر بودن باشگاه‌های ورزشی اصرار کرد اما باید تدبیری برای این مساله اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ماه‌هاست از ورزش دور هستیم و تیغ تیز آن علاوه بر باشگاه‌داران، ورزشکاران را هم با آسیب مواجه می‌کند.

متخصصان حوزه ورزش هم به ورزش در منزل و یا ورزش انفرادی معتقد هستند تا از آسیب‌های زمان شیوع کرونا کاسته شود.

ورزش در خانه

یک آسیب‌شناس ورزشی به ایرنا گفت: شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل، از جمله سالن‌های ورزشی و باشگاه‌ها شده که جزو اماکن پرخطر محسوب می‌شوند.

دکتر مریم غلامی با اشاره به اینکه  بسیاری از ورزشکاران و مربیان خانه‌نشین شدند و باشگاه‌داران هم خسارت‌های مالی بسیاری را متحمل شدند، افزود: اما به مروز زمان و طولانی شدن کرونا، مشاهده کردیم خیلی ورزشکاران با راه‌اندازی چالش‌هایی سعی کردند ورزش در خانه را رونق دهند، این بهترین گزینه برای حفظ سلامتی در این شرایط است اما باید درنظر داشت وزش برای بانوان ما بسیار توصیه شده و همواره فواید ورزش بر سلامت جسمی و روحی را شنیدیم و می‌دانیم بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه ورزش باعث کاهش فشار خون، پایین آمدن ضربان قلب، کاهش چربی خون، جلوگیری از پوکی‌ استخوان و کاهش دهنده سرطان سینه در بانوان است ، اظهار کرد: افزایش وزن و چاقی یکی از عوامل ابتلا به انواع سرطان‌ها است.

غلامی با اشاره به اینکه با سیر نزولی ویروس کرونا، فعالیت‌های ورزشی پس از حدود سه ماه تعطیلی، مجدد شروع به کار کرد و اماکن ورزشی سعی کردند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت ورزشی ادامه دهند، خاطرنشان کرد: اما باز هم با اوج گرفتن دوباره کرونا، با بسته شدن مجدد سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی بهتر است تمرینات ورزشی در منزل و بر اساس شرایط بدنی هر شخصی انجام بگیرد.

وی ادامه داد: کسانی که حرفه‌ای ورزش نمی‌کنند سعی کنند روش‌های تمرینی مناسب را از مربیان خود دریافت و افراد عادی از ورزش سنگین خودداری کنند چرا که ورزش سنگین باعث ضعف بدن و رژیم غذایی طولانی مدت باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده و شرایط را برای میزبانی از ویروس کرونا مهیا می‌کند.

این آسیب‌شناس ورزشی با اشاره به اینکه سعی کنیم در مکان‌های خلوت و فضای باز ورزش کنیم چرا که ابتلا به ویروس کرونا در فضاهای بسته بیشتر است، تصریح کرد: دیده می‌شود افراد با ماسک ورزش می‌کنند اما این بدترین حالت ممکنی است که برای یک ورزشکار به وجود می‌آید چون وقتی در هنگام ورزش از ماسک استفاده می‌کنید سعی اکسیژن خون کاهش می‌یابد و این کمبود اکسیژن در خون باعث ایست ناگهانی قلبی می‌شود.

غلامی گفت: اگر قرار است تمرین ورزشی را برای سلامت بدن انجام دهیم  در منزل تمرین‌های در خانه انجام دهیم و یا در فضای آزاد که رفت و آمد عمومی زیاد نیست بدون ماسک ورزش کنید اما بدون برنامه و سرخود ورزش انجام ندهید.

وی یادآور شد: داشتن رژیم غذایی مناسب، استفاده از تمرینات آنلاین مربیان باتجربه و کلیپ‌های ورزشی مناسب را توصیه می‌کنیم تا از مشکلات روحی، روانی و جسمانی در دوران کرونا کاسته شود.

مبتلایان به کرونا ورزش نکنند

متخصص فیزیولوژی ورزشی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بانوان باید با ورزش، جلوی از بین رفتن بافت عضلانی و استخوانی را بگیرند چون بانوان مستعد پوکی استخوان هستند.

دکتر سید علی‌اکبر محمودی با اشاره به اینکه بانوان حتما روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در منزل ورزش کرده و تغذیه اصولی را هم رعایت کنند.، افزود: تغذیه به گونه‎‌ای باشد که جدای از تامین شدن نیاز بدن، به تقویت سیستم ایمنی بدن هم منجر شود.

وی با بیان اینکه بانوان در منزل ورزش مفرح انجام دهند که علاوه بر جسم از نظر روحی هم تقویت شوند، ادامه داد: جدای اینکه از ورزش برای جسم سود می‌برند با انجام حرکات ورزشی شادی‌بخش، سیستم ایمنی هم تقویت شود تا از صدمات این ایام بکاهد.

وی با بیان اینکه مبتلایان به کرونا و کسانی که در قرنطینه به سر می‌برند فعالیت ورزشی سبک انجام دهند، گفت: به ویژه مبتلایان به کرونا که ریه آنها درگیر است حتما استراحت کامل کنند تا درگیری ریه کاهش یابد و ویروس در ریه این افراد پخش نشود.

 کرونا همچنان همراه ماست و جامعه جهانی برنامه‌ای برای زمان رخت بربستن ویروس کرونا ندارد، نمی‌توان منتظر بود تا باشگاه‌های ورزشی شروع به کار کنند و سپس به ورزش روی بیاوریم. ورزش در منزل و پیاده‌روی انفرادی، فرصتی برای برون‌رفت از معضل کم‌تحرکی امروز است که آمار چاقی مازندرانی‌ها بیانگر وجود این مشکل در بین مردم مازندران است. برای تقویت جسمی و روحی خود ورزش کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =