آموزش مجازی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه متناسب‌سازی شود

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی در خصوص آموزش مجازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، گفت: علاوه بر فراهم کردن بستر آموزش برخط، تامین معلمان توانمند و محتوای آموزشی متناسب سازی شده برای آموزش دانش‌آموزان استثنایی در سامانه برخط ضروری است.

احمد رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آموزش دانش آموزان به خصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: یک میلیارد نفر از جمعیت افراد کره زمین به نوعی کم توانی دارند، یعنی باید برای داشتن زندگی بهتر مورد حمایت سایرین قرار گیرند. در واقع ناتوانی دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشورهای با شاخص اقتصادی پایین بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه شاخص های اقتصادی و اجتماعی در دسترسی دانش آموزان با نیازهای ویژه تاثیرگذار است، افزود: هر کدام از این عوامل ممکن است دسترسی دانش آموزان را به اینترنت محدودتر کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی ادامه داد: متغیرهای اقتصادی و اجتماعی در کنار عاملی مانند ناتوانی می تواند حساسیت را افزایش دهد، یعنی در کنار شرایط اقتصادی و اجتماعی دسترسی دانش آموزی که دارای ناتوانی است، به اینترنت کمتر است. از این رو این نتیجه حاصل می شود که آموزش برخط و فناورانه لزوما نمی تواند محیط یادگیری ایده آلی را فراهم کند.

رمضانی عنوان کرد: برگزاری کلاس های برخط تنها برای آموزش دانش آموزان کافی نیست، در وهله اول باید شرایطی مهیا شود که دسترسی آموزش آنلاین و مجازی برای همه دانش آموزان فراهم شود و کیفیت این آموزش ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس های برخط نمی تواند همه نیازهای دانش آموزان را رفع کند. آموزش برخط با مشکلاتی رو به رو است که نمی تواند در این موارد بسیار موفق عمل کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: در آموزش برخط دانش آموز به دلیل ناتوانی به حاشیه کشیده می شود و این موضوع با عدالت آموزشی مغایرت دارد. برای تحقق عدالت آموزشی باید به افرادی که در گروه آموزش عمومی قرار نمی گیرند، توجه ویژه داشت.

معلمان در تابستان توانمند شوند

رمضانی با اشاره به اینکه پلت فرم های یادگیری برخط و فناورانه آیا برای همه دانش آموزان در دسترس نیست، اظهار داشت: نمی توان ادعا کرد همه دانش آموزان به فناوری برخط دسترسی داشته باشند و هم کیفیت یکسان دریافت کنند. در واقع برای تحقق عدالت آموزشی نباید دانش آموزی وجود داشته باشد که به یادگیری برخط دسترسی نداشته باشد.

وی افزود: پس از کامل شدن دسترسی دانش آموزان باید معلمی وجود داشته باشد که بتواند از این امکان استفاده مناسبی داشته باشد. براساس بررسی های انجام شده در چند کشور، ۴۰ درصد معلمان مهارت های آی سی تی را ندارند، یعنی برای آموزش های برخط ماهر نیستند و در این شرایط نمی توانند مشارکت همه دانش آموزان را به صورت کامل داشته باشند.

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاکتورهایی در خصوص مهارت معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود ندارد، ایام تابستان بهترین زمان برای توانمندی سازی معلمان در بستر شبکه شاد است.

رمضانی ادامه داد: نهادهای مختلف که درگیر تربیت و پرورش معلم هستند، می توانند نقش مهمی در توانمندسازی معلمان ایفا کنند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان و معاونت های ابتدایی و متوسطه با هم فکری می توانند در این زمینه نقش های مهمی داشته باشند.

وی انتشار فراخوان ملی برای جذب معلمان توانمند و ابتکار آنها در استان های مختلف را راهکار مناسبی برای بهره مندی دانش آموزان از آموزش با کیفیت دانست و گفت: شاید معلمی در استان های مختلف با ابتکار و خلاقیت به مهارت خاصی در آموزش رسیده باشد و بتوان از تجربیات وی بهره مناسبی برد.

محتوای آموزشی مناسب داشته باشیم

رمضانی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر اینکه راه و روش آموزش مجازی باید به معلم آموزش داده شود، در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید متناسب سازی برنامه درسی صورت گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی افزود: دانش آموزان در فضای مدرسه در کنار هم هستند و معلم با ارجاع به متن آموزشی می تواند کلاس را بهتر اداره کند و همچنین فرآیند یادگیری و یاددهی را کنترل کند، اما امکانات در فضای برخط مناسب نیست، از این رو معلم باید مهارت دیجیتال را تقویت کند و همچنین تغییر در برنامه درسی و روش آموزش مهیا شود.

انتظارات از دانش آموز متناسب سازی شود

رمضانی ادامه داد: در شرایط آموزش مجازی باید انتظارات از دانش آموزان نیز متناسب سازی شود، روش تدریس متفاوتی انتخاب شود، چرا که دیگر جنس یادگیری متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: برای تغییر برنامه محتوای آموزشی متناسب سازی باید بخش های مختلف آموزش و پرورش باهم همکاری کنند، چرا که یک دست صدا ندارد. تغییر برنامه درسی یعنی تکلیف شب آسان تر شود، جنس دیکته گفتن و نوشتن هم متفاوت می شود، جنس غلط املایی و غیره متفاوت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =