کرونا برای نوآموزان به فوبیا تبدیل نشود

تهران- ایرنا- عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پروش گفت: خانواده‌ها و مربیان مدارس باید مواظب باشند که کرونا برای نوآموزان و دبستانی‌ها به فوبیا (ترس) تبدیل نشود.

سید علی خالقی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آثار روانی کرونا بر کودکان اظهار داشت: نوآموزان پیش‌دبستانی معمولا در سنین ۴ تا ۶ ساله هستند، از این رو با تبدیل شدن ترس ناشی از کرونا به فوبیا در آنها، استرس شدید و آسیب‌های روانی به این کودکان وارد می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از ترس کودکان نسبت به بیماری کرونا، والدین و مربیان پیش‌دبستانی و دبستان‌ها باید آگاهی کودکان نسبت به کرونا را بسنجند، سپس در خصوص موارد پیشگیری این بیماری‌ به آنها اطلاعات دهند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: باید با عرضه ویدئوهایی در قالب تصاویر کودکانه راه‌های پیشگیری از کرونا و اطلاعات لازم در این زمینه را به کودکان ارائه کرد. بطور مثال کودکان باید بدانند که با رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و غیره می‌توانند از ویروس کرونا رهایی یابند.

کودکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیاموزند

خالقی نژاد با بیان اینکه دانش‌آموزان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به درستی بیاموزند، خاطرنشان کرد: بخش عمده مسوولیت آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیش‌دبستانی‌های مناطق روستایی بر عهده مربیان است، بنابراین این مربیان باید آمزوش کافی برای آموزش در دوران شیوع کرونا را دریافت کرده باشند.

وی عنوان کرد: احتمال می‌رود که با توجه به پایین بودن آمار جمعیتی در مناطق روستایی و عشایر امکان برگزاری کلاس‌های حضوری پیش‌دبستانی و دبستان در سال تحصیلی جدید میسر شود، از این رو معلمان باید تمامی علائم مربوط به کرونا را بدانند و نظارت کافی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: یک دستورالعمل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مناطق شهری، روستایی و عشایر در مراکز آموزشی وجود دارد، اما با توجه به متفاوت‌ بودن جنس آموزش پیش‌دبستانی‌ها امکان بخشی از آموزش‌ آنها در خانه فراهم نمی‌شود.

خالقی نژاد یادآورشد: جنس آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی مبتنی بر بازی، تعامل، دست‌کاری محیط، نقاشی، کاوشگری در طبیعت و مکان گردی است که اگر بخشی از این آموزش‌ها صورت نگیرد، رشد شخصیتی این کودکان عقب می‌افتد، از این رو بهتر است که در مکان‌های کم خطر آموزش‌ها با جمعیت کم به صورت حضوری برگزار شود.

اتفاقات جدیدی در آموزش رخ دهد

وی همچنین درباره آموزش مجازی نوآموزان پیش‌دبستانی اظهار داشت: اگر وضعیت شیوع ویروس کرونا وخیم‌تر شد و فرصت آموزش حضوری از دست رفت، باید در سامانه شاد برای این کودکان ویدئوهای خاص آموزشی تدوین شود.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: ویدئوهای آموزشی نوآموزان پیش‌دبستانی باید جنبه ورزشی، هنری و سرگرمی داشته باشد تا این کودکان بدون تنش بتوانند جنبه‌های مختلف را تقویت کنند.

خالقی نژاد یادآورشد: اگر قرار است نوآموزان آموزش تلفیقی را تجربه کنند، باید ارتباطات صوتی و تصویری با مربیان و سایر همسن‌های خود داشته باشند. همچنین بهتر است که خانواده‌ها هنگام بازی این کودکان در آنها باشند، با فرزندان خود صحبت کنند تا علاوه بر نظارت بر نوع بازی‌ها ، کودکان از نظر هیجانی نیز تخلیه شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل پایین بودن تعاملات کودکان ۴تا ۶ سال، بهتر است ارتباطات تصویری مجازی با بستگان و دوستان این نوآموزان نیز برقرار باشد. اما دانش آموزان روستایی و عشایر به دلیل پایین بودن جمعیت تا حدودی از تعامل با همسالان و بازی با آنها به صورت حضوری بهره‌مند می‌شوند.

این کارشناس ادامه داد: در نهایت با توجه به شیوع ویروس کرونا باید اتفاقات جدیدی در نوع آموزش و مراکز آموزشی رخ دهد، از این رو مدیران، مربیان، خانواده‌ها و در نهایت کودکان باید با شیوه زندگی در شرایط جدید آشنا شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha