سه هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: سه هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه مسکن این استان اختصاص یافته که ۷۰ درصد این اعتبار درون این منطقه در گردش است.

خلیل منبتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در بخش عمرانی سیستان و بلوچستان فرصت اشتغال مناسبی ایجاد شده است اظهار داشت: هم اینک تمام نیازهای حوزه عمرانی و ساخت مسکن از جمله اسکلت، تیرچه، ماشین آلات، نیروی کار و غیره از درون همین استان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه هر پروژه عمرانی باعث اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر غیرمستقیم می شود افزود: اکنون ۲ هزار گروه کاری در این حوزه سیستان و بلوچستان در حال فعالیت هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ هزار واحد مسکونی در این استان ساخته، در حال ساخت و بازسازی است بیان کرد: ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد در حوزه مسکن محرومان، ۲۵ هزار واحد بازسازی، بیش از ۲۰ هزار واحد حاشیه شهر، چهار هزار واحد اقدام ملی و موارد دیگر است.

منبتی خاطر نشان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت‌های بسیار خوبی را در حوزه ساخت و بازسازی مسکن سیستان و بلوچستان در دست اقدام دارد که از جمله آنها ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از سیل است.

وی تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی در سیلاب اخیر جنوب این استان دچار خسارت شده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۰۰ واحد روستایی و ۲ هزار و ۱۵۰ واحد شهری است.

مدیر کل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای ساخت هر واحد روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات به همراه ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض و برای هر واحد شهری ۱۲ میلیون تومان وام بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش معیشتی، تعمیرات و دام ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان وام بلاعوض به مناطق آسیب دیده سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.

منبتی به کارهای انجام شده در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: ۱۱ هزار و ۵۰ مورد آواربرداری، هشت هزار و ۱۰۰ مورد پی‌کنی، چهار هزار مورد فونداسیون، اسکلت و آرماتوربندی تا کنون انجام شده است.

وی در زمینه ساخت مسکن محرومان تصریح کرد: ۶ هزار واحد مسکن محرومان روستایی ساخته و تحویل متقاضیان شد و هفت هزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز از سوی معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعطا شد که در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن در باره اجرای طرح هادی روستایی در سیستان و بلوچستان گفت: تهیه طرح هادی روستایی تاکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده اما در حوزه اجرا تنها ۶۶۱ روستای این استان بهره‌مند شده‌اند.

 وی افزود: سه هزار و ۴۴۲ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت سیستان و بلوچستان شامل این طرح هستند که در صورت اعطا اعتبار مناسب تا ۲ سال آینده این طرح در تمام روستاهای مشمول استان انجام خواهد شد.

منبتی به ساماندهی حاشیه شهرهای زاهدان و چابهار به عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم بنیاد مسکن اشاره کرد و افزود: ساخت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر زاهدان و بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر چابهار در نظر گرفته شده است که با ۶۰ درصد نظام مهندسی و ۴۰ درصد تسهیلات بنیاد و با اعطا زمین، صدور، نظارت و نقشه رایگان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با هدف ساخت مسکن روستاییان و استفاده از تسهیلات شرعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مجمع فقهی اهل سنت سیستان و بلوچستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده که طبق این تفاهم‌نامه، بنیاد مسکن متعهد می‌شود با تقاضای روستاییان مبنی بر ساخت مسکن از طریق عقد مشارکت موافقت کند.

منبتی کمک و مشارکت مردم در انجام طرح های بنیاد مسکن را مهم دانست و افزود: افراد واجد شرایط با حضور و تشکیل پرونده در بنیاد و استفاده از نیروی انسانی در انجام طرح ها علاوه بر تسریع روند خدمت رسانی باعث ایجاد اشتغال برای خود و خانوادشان خواهند شد. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha