موزه هنرهای معاصر همدان؛ رستاخیزی بر خواب گران

همدان- ایرنا- طرحی که بیش از یک دهه از خواب گرانش می‌گذشت، حال با رستاخیزی در دل تاریکی‌ها دوباره روییدن گرفته تا کهن دیار تاریخی همدان نیز به جمع معدود شهرهای کشور بپیوندد که صاحب موزه هنرهای معاصر می‌شود.

قصه موزه هنرهای معاصر، قصه دیروز و امروز نیست؛ ۱۲ سال پیش ساخت این بنا در قطعه ای از بلندای شهر همدان با چشم اندازی کم نظیر آغاز شد تا حسرت هنرمندان این کهن دیار را پایان بدهد.

اگر چه شهر تاریخی و فرهنگ دوست همدان از داشتن گالری و نمایشگاه بی بهره نیست اما برخورداری از مکانی تخصصی برای نمایش آثار ماندگار و ارزشمند ایرانی و خارجی که تحولات هنر را در پهنه جهانی ارائه کند، ضرورتی است که همیشه جایش خالی بوده و هست.

اما با کوشش و ابتکار مسوولان وقت برای ساخت موزه و پر کردن این جای خالی، نهال امید در دل آرزومندان جوانه زد و صد افسوس که هجوم مشکلات نگذاشت این ساقه نازک رشد کرده و به بار بنشیند.

قصه موزه به اینجا ختم نمی شود و پس از ۱۰ سال خواب سرد و کبود، از دو سال پیش دوباره شرایط برای رشد و نمو این طرح نیمه کاره فراهم شد به طوریکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان پیشرفت های حاصل شده از پارسال تاکنون را برابر با طول عمر آن می داند.

احمدرضا احسانی می گوید: سال گذشته با وجود سنگینی تحریم و مشکلات مالی بر شانه های دولت، پنج میلیارد تومان اعتبار به این موزه اختصاص یافت اگر چه این مبلغ کفاف همه کم و کاستی ها را نداد اما توانستیم در چند جبهه کار ساخت و ساز را از سربگیریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان: سال گذشته با وجود سنگینی تحریم و مشکلات مالی بر شانه های دولت، پنج میلیارد تومان اعتبار به موزه هنرهای معاصر همدان اختصاص یافت و توانستیم در چند جبهه کار ساخت و ساز را از سر بگیریم و از آنجا که موزه هنرهای معاصر جزو طرح های ملی است، امسال نیز از اعتبارهای دولتی به میزان پنج میلیارد تومان برخوردار شده است.او تاکید می کند: از آنجا که موزه هنرهای معاصر جزو طرح های ملی است، امسال هم از اعتبارهای دولتی به میزان پنج میلیارد تومان برخوردار شده است که پیگیر تخصیص این مبلغ هستیم.

به گفته احسانی موزه هم اینک به پیشرفت ۴۰ درصدی رسیده است و با همین شتاب تا پایان سال به رقم ۸۰ درصد نیز می رسد؛ هر چند برای تکمیل شدن نیاز به اعتبارهای بیشتری دارد اما با رویکرد مثبت دولتمردان مطمئنیم که دستمان خالی نمی ماند.

بی همتا در غرب کشور

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان که روزگار رکود و رخوت موزه را بیشتر لمس کرده از رونق این طرح خرسند است و می گوید: همه چیز دست به دست هم داده است تا این طرح از روی زمین برخاسته و رخ زیبایش را به مردم شهر نشان بدهد.

آخرین بازدید داوود ابوترابی از ساختمان موزه حاکی از این است که عملیات فیزیکی طبقه های منفی یک، یک و دو انجام شده و طبقات سه و چهار باقیمانده که در حال ساخت است و گروه های مختلفی در قسمتهای مختلف مشغول به کار هستند.

او مساحت موزه هنرهای معاصر را هشت هزار متر مربع با زیربنای ۶ هزار متر مربع بیان می کند که مجموعه‌ای متشکل و نظام یافته از بخش‌های امور هنری‌، اداری‌، کتاب‌خانه‌، سمعی و بصری‌، خدمات نمایشگاهی‌، گنجینه و آرشیو آثار هنری‌، دبیرخانه دایمی نمایشگاه‌ها و فروشگاه کتاب است.

ابوترابی به جایگاه ارزشمند این طرح اشاره می کند و می گوید: موزه هنرهای معاصر در غرب کشور بی همتا است و همدان جزو معدود استان هایی به شمار می رود که از ظرفیت اینگونه موزه ها بهره مند می شود.

کمبود اعتبار مقصر اصلی

فرماندار همدان نیز بر گفته های مسوولان پیشین صحه می گذارد و موزه هنرهای معاصر را جزو طرح های اولویت دار استان اعلام می کند و می گوید: این طرح اگر چه از زمان بندی بسیار عقب مانده اما عزم دولت برای بهره برداری از آن جدی است.

محقق نشدن منابع درآمدی دولت دلیل اصلی طولانی شدن موزه است که حسین افشاری آن را به چند طرح دیگر نیز تعمیم می دهد که در صف انتظار به سر می برند.

او موزه را در گروه طرح های غیرانتفاهی دسته بندی می کند که دولت باید راه اندازی کرده و در اختیار مردم قرار دهد و به ازای آن بهایی هم دریافت نکند.

مطالبی که از نظر گذشت، همگی به شتاب بخشی دولت بر عملیات عمرانی موزه هنرهای معاصر همدان تاکید داشت؛ طرح نیمه کاره ای که به دولتمردان این شهر ارث رسیده است و حالا باید با چنگ و دندان از آب و گل بیرونش آورده و به مقصد برسانند.

 سرآغاز شکوفایی اقتصاد هنر

سخنان رییس انجمن هنرهای تجسمی همدان هم شنیدنی است وقتی که ناامیدانه از قول و قرارهای بی وعده و مکرر گذشتگان برای افتتاح موزه یاد می کند و یا وقتی از شنیدن روی غلطک افتادن ساخت و ساز بنای موزه شادمان می شود آنقدر که می خواهد پوست پاره کند.

سعید دولتی موزه هنرهای معاصر را همان اتفاق شیرین و خجسته ای می داند که بی تردید تغییر و تحول چشمگیری در اقتصاد هنر این شهر ایجاد می کند.

رییس انجمن هنرهای تجسمی همدان: سواد هنری مردم این شهر به دلیل بی نصیب بودن از بسیاری فرصت های فرهنگی رشد نکرده است و با راه اندازی موزه می توان اهالی هنردوست این دیار کهن تاریخی را با سبک های هنری و هنرهای فاخر و پیشرو آشنا کرد و زائقه آنها را تغییر داد.او می گوید: شهرهای تهران، اصفهان، آبادان، اهواز و کرمان دارای موزه هنرهای معاصر هستند و بهره مندی همدان از این موهبت افتخار بزرگی نه تنها برای قشر هنرمندان بلکه برای مردمان این خطه محسوب می شود.

به اعتقاد دولتی موزه هنرهای معاصر مامن و ماوای هنرمندان است و تا درهایش به روی این قشر گشوده نشود آنگونه که باید به سر و سامان نمی رسند.

رییس انجمن هنرهای تجسمی همدان موزه را مکانی دائمی برای نمایش آثارهنری، میزبانی دوسالانه ها، کلاس های آموزشی، استعدادیابی و گردهایی های ملی و بین المللی هنرمندان و معرفی می کند و ایمان دارد که در جریان همین آمد و شدها است که گردشگری همدان نیز تقویت شده و می توان موزه هنرهای معاصر را در کنار آثار تاریخی و طبیعی این دیار به مسافران داخلی و خارجی عرضه کرد.

به باور این هنرمند، سواد هنری مردم شهر همدان به دلیل بی نصیب بودن از بسیاری فرصت های فرهنگی رشد نکرده و با راه اندازی موزه می توان اهالی هنردوست این دیار کهن تاریخی را با سبک های هنری و هنرهای فاخر و پیشرو آشنا کرد و زائقه آنها را تغییر داد.

او اطمینان خاطر می دهد: با بهره برداری از این موزه دست کم ده ها نفر از جوانان این شهر می توانند با دیدن و لمس آثار هنرمندان استعداد و توانمندی خود را کشف کرده و هر کدام در آینده نقاش، مجسمه ساز، گرافیست و یا کاریکاتوریست قابل و چیره دستی شوند.

 ما هم مانند او و همه دلسوزان این دیار برای قصه موزه هنرهای معاصر پایان خوشی آرزو می کنیم تا در آینده ای که خیلی هم دور نیست این بنا به مرکز فعالیت ها و رویدادهای مهم هنری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین تبدیل شود و محافظ شایسته ای برای گنجینه های هنری باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha