۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83841346
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

فرانسه ماموریت دریایی ناتو را به حال تعلیق در می‌آورد

تهران – ایرنا – فرانسه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اطلاع داد که شرکت در یک عملیات دریایی در مدیترانه را درپی نتیجه تحقیقات درباره حادثه‌ای بین کشتی‌های فرانسوی و ترکیه‌ای، به‌حال تعلیق در می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، یک مقام وزارت نیروهای مسلح فرانسه روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت که فرانسه در نامه‌ای به «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو چهار درخواست برای شفافیت نقش آفرینی در این عملیات از جمله مشارکت پاریس در ماموریت اتحادیه اروپا را که تقویت کننده تحریم تسلیحاتی این اتحادیه علیه لیبی است، مطرح کرده است.

مناسبات میان فرانسه و ترکیه در هفته‌های اخیر بر سر مساله لیبی، شمال سوریه و رزمایشی در شرق مدیترانه به تیرگی گرائیده است.

فرانسه پس از متهم کردن کشتی‌های ترکیه به رفتار تهاجمی با یک فروند کشتی فرانسوی، به طور خاصی خشمگین است. فرانسه می‌گوید کشتی این کشور قصد بازرسی از یک کشتی مظنون به تخلف تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد لیبی را داشته که با رفتار تهاجمی کشتی‌های ترک مواجه شده است. کشتی فرانسوی در قالب ماموریت ناتو فعالیت داشته است.

ناتو در پی اعتراض فرانسه، تحقیقاتی را در مورد این مساله آغاز کرد.

از سویی، «اسماعیل حقی موسی» سفیر ترکیه در پاریس گفت: به نظر می‌رسد که کارشناسان ناتو به نتیجه مشابهی (با فرانسه) دست نیافته‌اند.

فرانسه گفته است که کشتی‌های ترکیه‌ای نور رادار را سه بار به کشتی فرانسوی انداخته و دریانوردان ترک با پوشیدن جلیقه‌های ضد گلوله پشت سلاح‌های سبک خود قرار گرفته‌اند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، ترکیه را به انتقال گسترده شبه‌ نظامیان به لیبی و مداخله «جنایتکارانه» در آن کشور متهم کرده است. مکرون بدون ارائه سند مدعی است که ترکیه شبه‌ نظامیان را از طریق سوریه «به طور گسترده به لیبی وارد می‌کند».

به نوشته رویترز، گزارش‌ها حاکی است که ترکیه طی هفته‌های اخیر در تحولات لیبی دخالت کرده است. آنکارا  تسلیحات و افرادی از شبه‌نظامیان متحد خود در سوریه را به لیبی فرستاده تا از دولت مستقر در طرابلس حمایت و حملات نیروهای وابسته به «خلیفه حفتر» را دفع کند.

سازمان ملل دولت مستقر در طرابلس را به رسمیت شناخته است. «ارتش ملی لیبی» که تحت هدایت حفتر فعالیت می‌کند، مورد حمایت امارات، مصر و روسیه است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha