دانش‌آموزان کردستانی در فضای مجازی مهارت‌های زندگی یاد می‌گیرند

سنندج - ایرنا - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: طرح مهارت‌های زندگی در فضای مجازی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان آموزش داده می‌شود.  

خلیل رنجبر روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح رشد عزت نفس، افزایش توانایی‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، و برنامه‌های اوقات فراغت با شعار، هر دانش‌آموز یک مهارت در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزی شاد آغاز خواهد شد.

وی افزود: این طرح برای دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی، آسیب شنوایی، نیاز ویژه ذهنی، معلول جسمی حرکتی، چندمعلولیتی و طیف اُتیسم در مدارس و مراکز مجازی با نیازهای ویژه استان در ایام تعطیلات تابستان از ۱۵ تیر اجرا می‌شود.

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان راهبردی مؤثر در راستای ارتقای توانمندی‌های دانش‌آموزان برای برقراری و حفظ تعاملات مثبت با دیگران با استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزی انجام می‌شود.

وی با تاکید براهمیت غنی سازی اوقات فراغت ویژه دانش‌آموزان با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا ویروس یادآور شد: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در فضای مجازی و تولید محتوا، اوقات فراغت جذاب و متنوعی برای دانش آموزان به ارمغان آورد.

رنجبر مهارت آموزی را از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های تابستانی اعلام کرد و گفت: ایجاد شور ونشاط، استعدادیابی، پرورش وتقویت خلاقیت ونقاط قوت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان است.

وی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در فضای مجازی مهارت‌های زندگی ده گانه خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم گیری، تفکر خلاق و مهارت‌های تفکر خلاقانه به دانشوآموزان آموزش داده می‌شود.

رنجبر افزود: دانش‌آموز با نیازویژه با یادگیری این مهارت‌ها خود را قادر می‌سازد با مسائل زندگی به طور مؤثرتری مقابله کرده، توانایی اجتماعی و روحی خود را افزایش و دانش، ارزش‌ها و نگرش‌ها رابه توانایی‌های بالفعل تبدیل کند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اظهار داشت: ضعف مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه می‌تواند منشأ بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری در آنان شود از این رو آموزش، فراگیری و ایجاد فضای مناسب در جهت تقویت این مهارت‌ها در کنار یادگیری تحصیلی در ارتقای سلامت روان و رفتار بسیار اهمیت دارد.

اجرای پویش همگام با سلامتی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه

وی همچنین از استمرار فعالیت تربیت بدنی دانش آموزان با نیاز ویژه در ایام تعطیلات تابستان با اجرای پویش همگام با سلامتی در فضای مجازی خبر داد.

رنجبر با اشاره به اینکه ورزش به‌عنوان پدیده‌ای اجتماعی نقش مهمی در هدایت وشکوفایی استعدادها دارد، گفت: فضای مجازی می‌تواند یک محیط آموزشی مناسب برای ترویج سبک زندگی سالم، توسعه رشد جسمانی، فردی واجتماعی باشد.
وی یادآور شد: فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد آموزش وتوسعه مهارت‌های عملی از طریق انجام فعالیت‌های فرهنگی وتربیتی از ۱۵ تیر آغاز می‌شود.

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان افزود: در این ایام که ماندن در خانه یکی از راهکارهای اصلی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است، دانش‌آموزان می‌توانند با حرکاتی ساده همچون دراز و نشست یا حرکات کششی با همراهی والدین در محیط خانه ورزش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =