۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 83838064
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکبانان بوشهری:حق مان را می خواهیم

۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کد خبر: 83838064
پاکبانان بوشهری:حق مان را می خواهیم

بوشهر-ایرنا- در روزهایی که شیوع فراگیر کرونا هرگونه اجتماعی را ممنوع کرده پرداخت نشدن کامل حقوق پاکبانان بوشهری باعث شد تا آنان روز دوشنبه در تجمعی خواستار احقاق حق خود شوند.

شرایط خاص اقتصادی کشور و پرداخت نشدن حقوق و دستمزد کامل چنان عرصه را بر پاکبانان بوشهری تنگ کرده تا آنان صبح امروز در گرمای عرق ریزان تیرماه و فارغ از هیاهوی کرونا در اجتماعی چند صد نفره و فشرده خواستار دریافت حقوق خود شده بودند.

بوشهر همواره از لحاظ پاکیزگی و آراستگی در بین شهروندان و مهمانان این شهر زبانزد بوده و این آراستگی شهر آن هم در دمای  بیش از ۴۰ درجه پرداخت نشدن حقوق کامل پاکبانانش با واکنش برخی ازکابران فضای مجازی بوشهر نیز همراه شده است.

یکی از پاکبانان در حالی که گرمای عرق ریزانش ماسکش را خیس و مرطوب کرده می‎گوید: در سال جدید افزایش حقوق  پاکبانان لحاظ نشده و با وجود اینکه در قرارداد مبلغ سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قید شده ولی پرداختی پاکبانان تنها ۲ میلیون بوده است.

این پاکبان می‎گوید: نوروز پارسال با وجود کار کردن در هفت روز تعطیلی عید سه میلیون و ۴۵۰ هزارتومان حقوق گرفتم ولی این پرداختی در فروردین امسال به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزارتومان رسیده است.

دیگر پاکبان بوشهری نیز می‎گوید: مبلغ درج شده در قراردادم ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بوده که با حساب ۷۵ ساعت اضافه کاری و کار کردن در چهار روز تعطیلی باید بیش از چهار میلیون حقوق می‎گرفتم ولی با این وجود دریافتی‌ ماه گذشته تنها ۲ میلیون تومان بوده است.

یکی دیگر از پاکبانان که چاشنی گرما  و مشکل تامین معیشت خانواده رنگی بر رخسارش نگذاشته است می‎گوید: شاید با این تجمع بزرگ خیلی از همشهریان نگران کرونایی شدن ما شوند ولی باید بدانند که شرمنده شدن جلوی خانواده به مراتب دردناک و سوزناک تر از بیماری منحوس کرونا است.

یک پاکبان نیز از نبود وسایل پیشگیرانه برای انجام کار گله مند است و می‎گوید: هزینه خرید ماسک برعهده خود پاکبانان است تا جایی که از ناچاری برای اثبات حرفش قسم به جان بچه اش می‎خورد که ماسک را خودمان تهیه می‏کنم.

وی افزود: دستکش نیز ماهانه تنها یک جفت به ما می‎دهند و این کفاف کار سخت و طاقت فرسای پاکبانان در معرض آلودگی نخواهد بود.

این پاکبان که دل پری از بی مهری‏ها دارد می‎گوید: وضعیت نیروها پاکبان در بوشهر به گونه ای است که حتی هزینه شکستن دسته بیل و جارو نیز بر عهده خود پاکبانان گذاشته شده و با این چنین شرایطی حداقل انتظار داریم حقوق به طور تمام و کمال پرداخت شود تا بتوانیم نیازهای روزانه خود را تامین کنیم.

نماینده تام الاختیار مدیرعامل شرکت ظریف کاران (شرکت طرف قرارداد شهرداری بوشهر در حوزه فعالیت پاکبانان) گفت: این شرکت با هدف افزایش حقوق نیروها (۳۷۰ نیروی کارگری و ۸۴ نیروی گشت و نظارت) تاکنون چندین بار نامه افزایش حقوق دستمزد و تورم را به شهرداری بوشهر ارسال کرده تا وضعیت خود با پاکبانان را تعیین تکلیف کند اما علاوه براینکه این مهم محقق نشده پرداختی به شرکت نیز محقق نشده و در این شرایط شرکت از جیب خود حقوق پاکبانان را پرداخت کرده است.

علی اکبر طاهان پور افزود: این پرداختی در فرودین ماه با لحاظ افزایش حقوق سال جدید طبق طرح سال ۹۹ محقق شده است.

وی در پاسخ به اینکه برخی از پاکبانان حتی به پرداختی فروردین ماه نیز اعتراض دارند اظهارداشت: برخی از پاکبانان از مفاد قراردادشان اطلاع کامل ندارند  و برای یکی از آنها که معترض پرداختی فروردین ماه بوده با بررسی قرارداد وی را متوجه پرداخت تمام و کمال حقوقش در فروردین ماه کردم.

طاهان پور افزود: حقوق فروردین ماه آنها کامل پرداخت شده ولی حقوق اردیبهشت ماه مبلغی به عنوان علی الحساب پرداخت شده تا وضعیت افزایش حقوق آنها برای سال جاری از سوی شهرداری مشخص شود.

وی عنوان کرد: در بحث کرونا شرکت تمام تلاش خود را انجام داد و توافق کرد چه در بحث هزینه  و چه ماشین آلات به شهرداری کمک کند و سازمان پسماند نیز در مقابل قول مساعد داد تا هیچگونه جریمه ای را به شرکت طرف قرارداد تحمیل نکند.

طاهان پور ادامه داد: با وجود اینکه شرکت ظریف کاران تاکنون ۴۵۰ میلیون تومان در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت در زمینه کرونا هزینه کرده شرکت را جریمه تنظیف کردند.

وی یادآور شد: وقتی این شرکت در بحث کرونا به شهرداری کمک می‎کند طبیعی است که برخی از ماشین آلات در حوزه ضدعفونی بکارگیری می‎شود و قادر به عملیات کامل تنظیف نخواهد بود که در این شرایط جریمه شرکت امری غیرمنطقی به نظر می‎رسد.

طاهان پور ادامه داد: با این وجود هنگام بستن صورت وضعیت برخلاف اعلام قبلی مبنی بر جریمه نشدن شرکت، شرکت ظریف کاران از سوی سازمان پسماند متحمل جریمه شد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر نیز گفت: این سازمان مبلغ قرارداد شرکت طرف قرارداد را به صورت ماهانه  پرداخت می‎کند و چنانچه شهرداری تا ۲ ماه نیز قرارداد را پرداخت نکند شرکت موظف است خودش پرداخت‎ها را انجا دهد.

عبدالله کردگار افزود: سازمان پسماند در حال حاضر پرداختی اردیبهشت ماه شرکت ظریف کاران را انجام داده و جای تعجب است که پیمانکار در ماه یاد شده حقوق پاکبانان را به صورت کامل پرداخت نکرده است.

وی یادآور شد: براساس قرارداد سازمان پسماند و شرکت ظریف کاران افزایش حقوق سال جاری در تعهد شرکت بوده و باید آن را اجرایی کند.

کردگار ادامه داد: با این حساب اکنون طرف حساب پاکبانان شرکت ظریف کاران است و با توجه به قرارداد منعقد شده و پرداخت ماهانه از سوی شهرداری باید حقوق پاکبانان به موقع پرداخت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha