نماینده مجلس: تقویت موازی صنعت و کشاورزی راهبرد اساسی مبارزه با تحریم‌ است

ارومیه- ایرنا- نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت صنعت، کشاورزی و توسعه صادرات غیر نفتی به موازات هم، راهبردی عملی برای مبارزه با تحریم‌ها در برهه حساس کنونی است.

جلال محمودزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۵ درصد اقتصاد کشور وابسته به نفت است که این وابستگی با تقویت بخش کشاورزی و صنعت و معدن می تواند کاهش یافته و حتی به صفر برسد.

وی با اشاره به بهره‌نبردن کشور از درآمد نفتی اضافه کرد: درچنین شرایطی تقویت بسترهای لازم برای تولید محصولات کشاورزی می تواند علاوه بر تامین نیاز داخل سبب صادر شدن بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی به خارج از کشور شده و درآمد ارزی مناسبی نصیب کشور کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی محصولات کشاورزی نظیر برنج، شکر و حتی گوشت قرمز و محصولات دیگر به شکل مطلوب در کشور تولید شود، دیگر نیازی به وارادات این محصولات نبوده و نه تنها ارز از کشور خارج نمی شود بلکه بازار صادارات محصولات کشاورزری پررونق شده و زمینه کاهش وابستگی اقتصاد به نفت را فراهم می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد روغن مورد نیاز از خارج وارد می‌شود و همین میزان محصول وارد شده از خارج باعث خروج ارز از کشور شده درحالی که می‌توان همین محصول را درکشور تولید و مانع خروج ارز از کشور شد.

محمودزاده با بیان اینکه اولویت قراردادن صنعت، معدن و کشاورزی برنامه عملی برای مبارزه و مقابله با تحریم‌هاست، گفت: آنچه که از معادن کشور به دست می آید، به صورت خام به کشورها صادر می شود و کشورهای دیگر نیز این مواد را بسته بندی کرده و به نام خود به دیگر نقاط دنیا صادر کرده و درآمد کسب می‌کنند درحالی که اگر محصولات معدنی، فرآوری شده و به صورت بسته بندی و آماده صادر شود، درآمد و ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: پتانسیل های قوی درحوزه کشاورزی، صنعت و معدن وجود دارد که درصورت بالفعل شدن آنها و همچنین بستر سازی، ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و درجه بندی مناسب محصولات می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای کشور ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه از تحریم ها به عنوان فرصت می‌توان استفاده کرد، اظهار داشت: درشرایط کنونی باید به سمت اقتصاد غیر نفتی حرکت کرده و با انتقال یافته های کشاورزی جدید راهی نو در برابر کشاورزان گشود و زمینه افزایش تولید را فراهم کرد.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: غفلت از صنعت، معدن و کشاورزی نه تنها مشکل جامعه ایرانی بلکه مشکل تمام کشورهایی است که اقتصادشان متکی به نفت است و در چنین کشورهایی همواره کشاورزی، صنعت و معدن فراموش شده است.

وی افزود: با تولید بهینه درحوزه کشاورزی علاوه بر تامین نیاز داخل محصول مازاد راهی بازارهای جهانی می‌شود و ارز مورد نیاز را به کشور وارد می‌کند.

متکی بودن اقتصاد کشور به نفت و اعمال تحریم های ظالمانه در ۴۰ سال اخیر و شتاب گرفتن آنها درسال های اخیر می‌طلبد تا برای مقابله با تحریم ها به توان داخلی به‌ویژه تولید داخلی که از تاکیدات و توصیه های چندین ساله رهبر معظم انقلاب است روی آورد و پیش از پیش در حوزه هایی چون کشاورزی و صنعت و معدن سرمایه گذاری کرده  و علاوه بر کمک به رفع مشکل بیکاری گامی بزرگ در ارزآوری به کشوربرداشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha