کرونا، ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی زنجان را به رکود کشاند

زنجان - ایرنا - رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان زنجان، گفت: به علت شیوع مجدد بیماری کرونا، از ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی این استان هیچ استقبالی نمی‌شود.

علی بیات روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجوز فعالیت رشته‌های انفرادی و کم برخورد از سوی مرکز بهداشت و اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان داده شده است اما به رغم باز بودن درب سالن ها، استقبالی از این ورزش ها صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: بیشترین استقبال از این ورزش ها از سوی جوانان و نوجوانان صورت می گرفت که والدین نیز به خاطر ترس از ابتلاء فرزندان به این بیماری، اعتماد نکرده و اجازه حضور در اماکن ورزشی و فعالیت های تمرینی حتی در رشته های کم برخورد را هم نمی دهند.   

بیات با بیان اینکه وضعیت در برخی مناطق این استان به لحاظ شیووع ویروس کرونا، قرمز شده است، اظهار داشت: در صورت تداوم این شرایط به حتم دیگر هیچ تمرین و مسابقه ای را چه به صورت استانی و چه کشوری نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های تمرینی به شکل تیمی و تجمعی به طور کامل به حالت تعطیلی درآمده اند، افزود: به دلیل پیشگیری از انتقال ویروس کرونا جشنواره و مسابقات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی از اسفند ماه ۹۸ در زنجان لغو شد و آخرین رقابت‌ها نیز مربوط به رشته های فوتوالی و دو صحرانوردی بود.

بیات تصریح کرد: در نخستین دوره مسابقات فوتوالی قهرمانی جوانان پسر کشور که تحت عنوان بزرگداشت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی که طی روزهای ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه ۹۸ برگزار شد تیم زنجان مقام دوم را کسب کرد و در رشته دو صحرانوردی نیز که در دهه فجر در مشهد انجام شد با کسب یک نشان یک نقره در بخش انفرادی این مسابقات، مقام دوم تیمی را به دست آورد.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان زنجان، گفت: ورزش در ایجاد تحرک، سلامت و شور و نشاط افراد نقش مهم و ارزنده‌ای دارد و تلاش می شود با ایجاد خانه‌های ورزش روستایی و تجهیز آنها، بستر را برای جلب و جذب روستاییان به ورزشی آماده کرد.

بیات تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را یکی از اهداف اولویت دار اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان ذکر کرد و افزود: خانه‌های ورزشی در رشد و توسعه ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی بسیار اثر بخش است.

وی از خانه های ورزش روستایی به عنوان پایگاه اطلاع رسانی در حوزه ورزش یاد کرد و اظهار داشت: روستاهای این استان، از استعدادهای خوب ورزشی برخوردار است که با راه اندازی خانه های ورزش روستایی می توان با شناسایی ورزشکاران مستعد، زمینه شکوفایی آنان را فراهم کرد.  

بیات افزود: خانه‌های ورزش روستایی در پیشگیری از آسیب ها و ناهنجاری ها و همچنین ترغیب و تشویق روستاییان به امر مهم ورزش نقش بسزا دارد و از این بستر فراهم شده، می توان برخی بازی های بومی محلی منسوخ شده را نیز احیا و ترویج کرد.  

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۲ هزارو ۹۰۰ ورزشکار زن و مرد به صورت بیمه شده و رسمی تحت پوشش این هیات و ورزشکاران آماتور فعال نیز به تعداد بیش از ۱۰ هزار نفر هستند.

تاکنون بیش از ۲۰۰ ماده در بخش بازی های بومی و محلی در سطح استان زنجان شناسایی شده است و رشته های مختلفی چون کشتی، والیبال، فوتسال، فوتبال، تنیس روی میز، دو و میدانی، والیبال، هاکی، بسکتبال، بدمینتون و انواع بازی های بومی محلی، از جمله ورزش های روستایی فعال در سطح روستاهای این استان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha