۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 83836493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بار کم‌کاری پیمانکاران بر دوش دولت

۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83836493
بار کم‌کاری پیمانکاران بر دوش دولت

خرم‌آباد - ایرنا - در سیل فروردین ۹۸ پل‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی بسیاری در استان لرستان بر اثر کم‌کاری پیمانکاران تخریب شد و بار بازسازی مجدد آنها بر دوش دولت افتاد که یکی از این موارد پل تازه‌ساز "کاکارضا" در شهرستان سلسله بود.

هرگز تلخی خاطرات فروردین ۹۸ و سیلاب ویرانگر آن در ذهن لرستانی ها فراموش نخواهد شد، سیلاب ویرانگری که علاوه بر نابودی بسیاری از تاسیسات زیربنایی استان، جاده ها و زیرساخت های ارتباطی بسیاری از جمله پلهای ارتباطی را تخریب کرد که هنوز بازسازی نشده اند و برخی هم در دست بازسازی هستند.

شاید تا قبل از وقوع این سیلاب سهمگین، کسی نمی دانست که برخی پیمانکاران طرح ها، بدون توجه به عواقب آن، با کم کاری خود ضربه هایی بر پیکر اقتصاد کشور وارد می کنند که جای زخمهای حاصل از این ضربات تا سالهای سال باقی خواهد ماند و بعضا خوب شدنی هم نیست. 

در این سیلاب بود که کم کاری برخی پیمانکاران در ساخت پل ها و ابنیه ارتباطی آشکار شد به گونه ای که به گواه مسئولان استان، سیل سال گذشته بیش از یکهزار میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف راهسازی و پل های استان وارد کرد.

جاده الشتر به خرم آباد که یک مسیر ترانزیتی برای عبور خودروها از استانهای غربی به خرم آباد محسوب می شود سالها بود که بدلیل کم عرض بودن، حوادث مرگباری را در اثر تصادف خودروها شاهد بود تا اینکه این مسیر پرتردد به اتوبان چهارخطه تبدیل شد و پل بزرگ "کاکا رضا" به طول  ۶۰ متر و با پنج دهنه برای ایمنی بیشتر ترددکنندگان این مسیر بر روی رودخانه ای به همین نام احداث شد.

یکی از پل هایی که در جریان سیلاب ۹۸ تخریب شد، پل نوساز کاکارضا بود، گرچه خود سیل باعث تخریب و ویرانی این پل نشد اما کم کاری پیمانکار طرح در کنار آب شستگی پایه ها بر اثر سیلاب، باعث شد تا پلی عظیم و حیاتی که تنها ۲ سال از عمر آن می گذشت و دولت هزینه های بسیاری را نیز برای ساخت آن متحمل شده بود در شبی تلخ و مرگبار به یکباره فرو ریزد و در حادثه ای تلخ و فراموش نشدنی یکی از سرنشینان نوجوان خودروی در حال عبور، با علم نداشتن از تخریب این پل، با سقوط از آن به کام مرگ رفت.

اما ماجرا به همان یک مرگ ختم نشد و عدم نصب علائم هشداردهنده و مسدود نکردن ایمن مسیر، باعث شد در حادثه مشابهی دیگر خودوری یک خانواده کرجی و ناآگاه از تخریب پل، به داخل رودخانه سقوط نماید و این بار در کابوسی هولناک، مرگ سه نفر دیگر را عینیت بخشد.

بلافاصله با بحرانی شدن شرایط، مسوولان ارشد استان و شهرستان دستور مسدود کردن ایمن مسیر را صادر کردند و در۲۷ شهریور ماه ۹۸، عملیات ۱۱۱ طرح زیرساختی خسارت دیده از سیلاب که پل کاکارضا نیز یکی از آنها بود در محل پل تخریب شده با حضور استاندار و مسوولان استان آغاز شد. 

اما دو طرفه شدن مسیر پل تخریب شده باعث شد تا سریال ادامه دار تصادفات منجر به فوت و جرحی در این مسیر به اتمام نرسد و در حادثه دلخراش دیگری که اخیرا اتفاق افتاد با برخورد شاخ به شاخ دو خودروی ۴۰۵ در ساعات ابتدایی صبحی تلخ در روزهای پایانی خرداد ماه امسال، پنج نفر دیگر به کام مرگ بروند و ۶ نفر نیز مجروح شوند. 

بی شک بی توجهی به بازسازی ابنیه خسارات دیده ممکن است عواقب زیادی در بر داشته باشد و همین امر لزوم تسریع در ساخت این پل حیاتی را برای این مسیر آسیب دیده بیشتر می کند. 

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای احداث پل جدید کاکارضا سلسله

 مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره  گفت: ۱۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار احداث پل تخریب شده کاکارضا در سلسله بوده که این مبلغ از محل اعتبارات سیل تامین می‌شود.

رضا خالقی افزود: پل کاکارضا در جریان سیل سال گذشته تخریب شد و اکنون عملیات احداث سازه جایگزین با ۳۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

وی ادامه داد: این پل جدید بتنی و به طول ۹۰ متر است که با سه دهنه ۳۰ متری در صورت تامین اعتبار تا پایان سال مالی ۹۹ بهره برداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: به دلیل تخریب پل کاکارضا حدود سه کیلومتر از محور خرم‌آباد – نورآباد دوطرفه شده و به دلیل ترافیک بالا در این منطقه و هندسه نامناسب مسیر، احتمال وقوع تصادف در این قطعه بالا است.

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان در خصوص روند احداث پل جایگزین تصریح کرد: با توجه به ریزش ناگهانی پل در سیل سال گذشته و به دلیل پیگیری های قضایی  و بررسی های فنی در خصوص شناسایی قصور احتمالی در زمان ساخت این سازه، شروع عملیات بازسازی تا چند ماه امکانپذیر نبود.

خالقی ادامه داد: در حال حاضر کارگاه طرح بازسازی مستقر و تجهیز و تاکنون از مجموع ۱۹ شمع مورد نیاز پایه پل، ۶ شمع اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در جلسه با دستگاههای مرتبط مقرر شده اقدامات فوری از جمله افزایش علائم هشدار دهنده، آشکار سازی و کاهش سرعت، خط کشی ممتد تمامی سه کیلومتر و سبقت ممنوع شدن، نصب سرعت گیر در تقاطع ورودی و خروجی پل کاکارضا برای کاهش تصادف در این منطقه انجام شود.

پل کاکارضا ظرف امسال بهره برداری می شود

دادستان عمومی و انقلاب سلسله با اشاره به چهارخطه خرم آباد- نورآباد- الشتر و تخریب پل کاکارضا در فرردین سال گذشته گفت: بلافاصله پس از تخریب این پل نوساز، با هماهنگی اداره کل اطلاعات، متهمین شناسایی و مورد بازجویی قرار گرفتند اما با توجه به محرز شدن قصور و کوتاهی برخی مدیران کل استانی در تخریب این پل، شهرستان مرجع صالح رسیدگی به پرونده نبود بنابراین به دادگستری استان ارسال شد.

محسن همتی ادامه داد: این پرونده اکنون در دادگستری استان در حال رسیدگی است و مکاتباتی هم با اداره کل راه و شهرسازی داشته و پیگیر احداث هرچه سریعتر این پل حیاتی با توجه به وقوع چندین فقره تصادف منجر به فوت و جرحی در این مسیر دوطرفه شده ایم و بنا شده که اواخر امسال این پل احداث و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: به عنوان مدعی العموم، پیگیری اینگونه حوادث جزو وظایف ذاتی ماست، بی توجهی مسوولان و تضییع بیت المال منجر به ایجاد چنین حادثه تلخی شده و لذا نیازمند برخورد جدی است تا اینکه این افراد متنبه شوند و جنبه پیشگیرانه داشته باشد و همه بدانند که چنانچه اهمال کاری صورت گیرد در آینده شاهد برخورد جدی دستگاه قضا خواهند بود.

همتی خاطرنشان کرد: همه کسانی که چنین طرح‌های ملی و مهمی را  در دست می‌گیرند باید بدانند که در صورت کم کاری هیچگونه مسامحه و کوتاهی نخواهیم کرد و به سرعت شاهد برخورد جدی دستگاه قضا خواهند بود.

اختصاص هفت میلیارد تومان به صورت ویژه جهت ساخت پل کاکارضا

نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به نقش مهمی که پل کاکارضا در ایمنی مسیر ترانزیتی غرب به جنوب کشور دارد و تصادفات منجر به فوت و جرحی بالا که به دلیل تخریب پل در این مسیر روی داده است با طرح مشکلات فوق با معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شد هفت میلیارد تومان جهت تکمیل طرح پل تخریب شده کاکارضا در مسیر ارتباطی نورآباد - سلسله- خرم آباد اختصاص داده شود.

یحیی ابراهیمی افزود: در بازدید از روند احداث پل، به پیمانکار طرح متذکر شده ایم که با توجه به اعتبارات مناسبی که به پروژه تزریق شده است، ظرف کوتاهترین زمان ممکن و با بهره گیری از استانداردهای روز، این پل تکمیل و به بهره برداری برسد.

پر واضح است که در شرایط نامناسب اقتصادی کشور و تحریم های کنونی، بار کم کاری برخی پیمانکاران نیز بر دوش دولت افتاده و در این روزها در کنار سایر مشکلات اقتصادی و مالی، پرداخت چنین هزینه هایی به دور از انصاف است بنابراین امیدواریم که این بار نظارت بر روند احداث این پل و سایر طرح های در حال اجرا بیشتر گردد تا دولت متحمل به پرداخت هزینه های گزاف نشود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha