۸ تیر ۱۳۹۹، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 1290
کد خبر: 83836355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت کلزا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

۸ تیر ۱۳۹۹، ۸:۴۹
کد خبر: 83836355
برداشت کلزا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از برداشت دانه روغنی کلزا در استان خبر داد وگفت: پیش‌بینی می‌شود از ۶۲۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا بیش از ۹۰۰ تن محصول برداشت شود.

حمیدرضا دانش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سطح زیر کشت کلزا در استان یک هزار و ۱۰۰ هکتار است، که مقداری از آن در شهرستان لردگان به دلیل آفت از بین رفت.

وی، با اشاره به اینکه تلاش می‌شود سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی پیش‌رو به ۲ هزار هکتار افزایش یابد، افزود: کشت دانه روغنی کلزا از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در برنامه ششم توسعه برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی است، تا بتوان با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه‌های اجرایی از چالش‌های جدی تولید دانه‌های روغنی و روغن خوراکی خارج شد.

دانش با اشاره به اینکه ۸۰ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است، تصریح کرد: علاوه بر خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی، صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفات و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزا است.

وی با اشاره به درآمد ۲ برابری کشت هر هکتار کلزا نسبت به گندم، خاطرنشان کرد: تمام محصول تولیدی کلزاکاران استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت شرکت غله و خدمات بازرگانی استان برای خرید کلزا، بیان کرد: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۶ هزار و ۴۰۰ ریال است در صورتی که این رقم سال گذشته برابر با ۳۴ هزار ریال بود.

دانش با بیان اینکه کلزا برای تولید روغن به کارخانجات روغن‌کشی ارسال می‌شود، یادآور شد: بیشترین سطح زیر کشت کلزا در شهرستان‌های بروجن و شهرکرد است. 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سطح زیر کشت کلزا در استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است، ادامه داد: کشت کلزا در اواخر شهریور ماه انجام و برداشت آن نیز از اواخر خرداد ماه آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha