روایت بهبودیافتگان همدانی از علل ابتلا به کرونا

همدان- ایرنا- بهبود یافتگان از ویروس کرونا در همدان بر ضرورت استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در مجالس و محافل عروسی و عزا، دورهمی‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کردند.

با توجه به روند رو به رشد کرونا در استان همدان و کاهش حساسیت شهروندان در مواجهه با این ویروس شنیدن درد دل ها و توصیه های بهبود یافتگان کرونا به عنوان کسانی که با این ویروس دست و پنجه نرم کردند به عنوان تلنگری برای رعایت نکات بهداشتی ضروری به نظر می رسد بنابراین پای درد دل ۶ تن از بهبود یافتگان از کرونا نشستیم.

 مرد ۴۱ ساله ای که به تازگی از این بیماری رهایی یافته در این باره گفت: از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا برای مصون ماندن از این بیماری در بیشتر تجمع ها حضور نیافتم اما یک سهل انگاری کوچک موجب گرفتار شدن به این ویروس شد.

وی توضیح داد: چند روز قبل از بیماری برای انجام کار بانکی بدون استفاده از ماسک و دستکش به یکی از شعب مراجعه کردم و از خودکار موجود در پیشخوان برای امضای برگه ها استفاده کردم.

این بهبود یافته از کرونا بیان کرد: بعد از گذشت چند روز از این رفتار پرخطر حتی توان خوردن یک لیوان آب را هم نداشتم بنابراین به بیمارستان مراجعه کرده و پس از تست مشخص شد که به ویروس کرونا مبتلا شده و سایر اعضای خانواده را نیز درگیر این ویروس کرده ام.

وی با بیان اینکه با وجود ترخیص از بیمارستان همچنان در قرنطینه هستم به شهروندان توصیه کرد از حضور در تجمعات پرهیز کرده و در صورت ضرورت حضور، از ماسک و دستکش استفاده کنند.  

ابتلا به کرونا در دورهمی خانوادگی

یک خانم ۳۵ ساله ساکن تویسرکان نیز اظهار داشت: بسیار به رعایت مسائل بهداشتی حساس بوده و تمامی اقلام خریداری شده را ضدعفونی کرده همچنین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا با رعایت توصیه های بهداشتی حتی به مدت یک ماه به خانه والدین مراجعه نکرده است.

وی افزود: ماه مبارک رمضان برای مراسم افطاری به منزل ۲ تن از اقوام در تویسرکان مراجعه کرده و چند تن از بستگان ساکن شهر همدان نیز در این ضیافت حضور داشتند که این افراد پیش از این به استان تهران و شهرهای شمال سفر کرده بودند.

وی اضافه کرد: پس از میهمانی من و همسرم مریض شدیم که من دچار درد در ناحیه کمر و معده شده و بر این باور بودم که به خاطر جابجایی وسایل سنگین و پیاده روی بعد از استحمام دچار سرما خوردگی شدم.

وی گفت: با وجود مراجعه به پزشک و دریافت دارو بهبود نیافته و اشتهایی نداشتم به گونه ای که در کمتر از یک هفته ۶ کیلو کم کردم سپس سرفه های شدید همراه با تنگی نفس آغاز شده که در نهایت به کلینیک امام خمینی (متخصص عفونی) مراجعه کردم.

این بانوی بهبود یافته از ویروس کرونا افزود: با وچود اینکه اکسیژن خونم خوب بود ولی تنگی نفس داشتم بنابراین پس از ۲ شب بستری در بیمارستان و آزمایش مشخص شد که من و همسرم به کرونا مبتلا شدیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تمامی مسائل و نکات بهداشتی را رعایت می کردم به طور حتم حضور در این میهمانی موجب ابتلا به ایرن ویروس شده است بنابراین توصیه می کنم که دورهمی و مهمانی ها را تعطیل کنند.

به هیچ وجه مسافرت نروید

یک خانم ۳۰ ساله که به تازگی از بیماری رهایی یافته نیز اظهار داشت: خانواده من در لاله جین زندگی می کنند و من مدتی پیش برای دیدن آنها به این شهر که در نزدیکی همدان قرار دارد رفتم.

وی اضافه کرد: با توجه به توریستی بودن شهر لالجین و معروف به شهر سفال، رفت و آمد در این منطقه بسیار زیاد بوده و بنده هم در این سفر به ویروس کرونا مبتلا شدم .

این بانوی بهبود یافته از کرونا بیان کرد: به مدت یک هفنه پس از این سفر هیچگونه علامتی نداشتم اما با گذر زمان علائمی همچون سُرفه خشک، تب، بدن درد و سر درد شدید بروز یافت که با مراجعه به بیمارستان سینا متوجه شدم که به کرونایی شدم .

وی تاکید کرد: در این مدت بیماری، زندگی برای بنده و دیگر اعضای خانواده بسیار سخت و دشوار شده  بود بنابراین توصیه می کنم که شهروندان به هیچ وجه به مسافرت حتی شهرهای نزدیک هم نروند.

توصیه به ارتباط تلفنی به جای دیدار حضوری

مردی ۶۵ ساله ساکن رزن نیز بیان کرد: رفت و آمد از گذشته در خانه ما زیاد بود و بعد از کرونا هم کم نشد بنابراین بچه ها، نوه هام و همه اقوام برای دیدنم، مرتب به خانه ما می آیند.

وی افزود: به طور دقیق نمی‌دانم که ویروس از چه کسی به من منتقل شد اما به یادم دارم که هیچ علائمی در ابتدای بیماری نداشتم و بر این باور بودم که بر خلاف هشدارها، این ویروس سخت و کشنده نیست.

وی اضافه کرد: برخی مواقع بی خوابی به سرم می زد تا اینکه یک شب و به یکباره بیهوش شدم و شدت این بیماری پس از بیهوشی اینقدر زیاد شده بود که ۶ روز در بیمارستان بستری شدم به خاطر عمل قلب باز هم که انجام داده بودم درد قفسه سینه شدیدی به سراغم آمده بود.

وی با بیان اینکه بیمار دیابتی است اظهار داشت: شنیده بودم که این بیماری در افراد مبتلا به دیابت عوارض زیادی را به همراه دارد، با وجود اینکه بسیار اذیت شدم و فکر می کنم خداوند عمر دوباره به من داد توصیه می کنم در شرایط فعلی نه مهمانی بروید و نه پذیرای مهمانان باشید و ارتباط من با بچه هام و فامیل از طریق تلفن شده است.

ابتلا به کرونا در بازار روز

خانمی ۴۴ ساله از همدان نیز گفت: به اندازه کافی بهداشت را رعایت می کردم اما اشتباه من از روزی شروع شد که برای خرید به بازار روز رفتم.

وی اضافه کرد:  با وجود اینکه تمام اقلام خریداری شده را ضدعفونی می کردم اما به علت شلوغی بازار روز و بالا بودن رفت و آمد در آن احساس می کنم حین خرید و گفت و گو با صاحبان غرفه ها مبتلا شدم.

وی اضافه کرد: علایم من با سر درد، سوزش چشم ها، تب و لرز و بدن درد شروع شد سپس بچه هایم نیز درگیر بیماری کرونا شدند و در آخرین عکس هایی که از ریه آنها برداشته شد ۲ لکه سیاه رنگ قابل مشاهده بود.

حین پرستاری از فرزندم به کرونا مبتلا شدم

خانم ۶۲ ساله همدانی نیز در این باره که در مدت شیوع کرونا قرنطینه خانگی بود نیز گفت: پسرم در ساخت و ساز خانه مشغول به فعالیت بوده و هنگام تردد در محل کار از بنایی که تست کرونا اش مثبت بوده این بیماری را گرفته بود.

وی اضافه کرد: فرزندم پس از مراجعه به بیمارستان و دریافت این پاسخ که «مشکلی نداری» دچار تب شدید شده و بنده وی را پاشویه کردم اما همان روز به علت تشدید وضعیت جسمی در بیمارستان بستری شد.

وی ادامه داد: ۲ روز بعد از این ماجرا بنده هم دچار علائمی از کرونا شدم که برای درمان به بیمارستان مراجعه کرده و برای چند مدت بستری شدم.

تجربه های بیماران کرونایی بیانگر این نکته مهم است که در حال حاضر تنها راهکار مهم و اساسی برای پیشگیری از این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش مسافرت ها و برگزار نکردن آیین های عروسی و عزا و دورهمی است پس بیایید با رعایت این نکات کلیدی علاوه بر آوردن ارمغان سلامتی برای خود و خانواده هایمان به کادر سلامت کمک کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha