۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83832778
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کوچ هم‌حزبی‌های ترامپ به اردوگاه حامیان بایدن

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع نوشت: ده‌ها نفر از مقام‌های حزب جمهوریخواه که سابقه عضویت در نهادهای امنیتی آمریکا را داشته و هم‌حزبی‌های ترامپ محسوب می‌شوند، گروهی را تشکیل داده‌اند که از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ حمایت می‌کند؛ اقدامی که موجب انزوای بیشتر ترامپ خواهد شد.

رویترز روز چهارشنبه این خبر را به نقل از افراد آگاه از این رویداد جدید منتشر کرده و آن را نشانه انزوای بیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حتی بین برخی از اعضای حزب جمهوریخواه ارزیابی کرده است.

رویترز به نقل از منابع یاد شده نوشت: این گروه در چند هفته آینده حمایت خود از بایدن را علنی خواهند کرد و اعضای آن قصد دارند کارزار انتخاباتی را به نفع بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا به راه اندازند؛ کسی که ترامپ را در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) به چالش کشیده است.
در این گروه دستکم ۲۴ نفر از مقاماتی حضور دارند که در دولت های رئیسان جمهوری جمهوریخواهی همچون رونالد ریگان، جورج اچ دبلیو بوش (بوش پدر) و جورج بوش پسر  سابقه خدمت دارند و قرار است ده ها نفر دیگر نیز به آنها محلق شوند.

به گفته منابع یاد شده، استدلال این گروه این خواهد بود که چهار سال آتی ریاست جمهوری ترامپ امنیت ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت و رای دهندگان جمهوریخواه باید بایدن را به رغم اختلافات سیاسی گزینه بهتری قلمداد کنند.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود افزودند: هدایت این طرح را جان  بلینگر سوم و کن وینشتاین برعهده دارند که هر دو پست های کلیدی را در دولت جورج بوش پسر برعهده داشتند. بلینگر مشاور حقوقی شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه آمریکا بوده و وینشتاین مشاور امنیت داخلی و رئیس ستاد کارکنان رابرت مولر رئیس سابق پلیس فدرال بوده است.

منابع مذکورگفتند، یکی دیگر از اعضای این گروه رابرت بلک ویل است که مشاور سیاست خارجی آمریکا در دولت بوش پدر و پسر و سفیر آمریکا در هند در دولت بوش پسر بوده است.  در این گروه برخی از مستقل ها و مقاماتی در خارج از حوزه امنیت ملی آمریکا نیز حضور دارند.

یکی از اعضای این گروه که خواست نامش فاش نشود گفت: ترامپ با دیکتاتورها حشر و نشر دارد و یک تهدید واقعی محسوب می شود.

به گفته منابع یاد شده، این گروه ممکن است تا قبل از گردهمایی ملی دموکرات ها در آگوست (مرداد) که بایدن رسما به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی می شود علنا حمایت خود را ابراز کنند هر چند زمان دقیق آن تعیین نشده است

ترامپ که تلاش می کند نامزدی حزبش را برای دومین دوره حضور در کاخ سفید کسب کند  در روزهای اخیر با مخالفت های قابل توجه و انتقادهای شدیدی از سوی شماری از سران نظامی و اعضای سابق دولت خود مواجه بوده است. این انتقادها به دلیل واکنش ترامپ به اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا و خشونت پلیس و نیز نحوه کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا بوده است.

برخی دیگر از گروه های جمهوریخواه ضد ترامپ که مخالف انتخاب دوباره او هستند شامل گروه پروژه لینکولن است. جورج کانوی همسر کانوی همسر مشاور ترامپ این گروه  را تاسیس کرد و این گروه در برخی از ایالت هایی که رقابت ها شدید است علیه ترامپ تبلیغ می کند.

بلینگر، واینشتاین و بلک ویل قبلا هم مخالفت خود را با ترامپ ابراز کرده بودند. آنها در بین ۵۰ جمهوریخواه امضا کننده نامه آگوست ۲۰۱۶ بعد از نامزدی ترامپ بودند و درباره تهدیدهای ریاست جمهوری ترامپ هشدار و وعده دادند که به او رای نخواهند داد.

ترامپ با افزایش غیرعادی انتقادها از سوی اعضایی از تشکیلات نظامی از جمله ژنرال های بازنشسته ارتش همچون جیمز متیس اولین وزیر دفاع خود و کالین پاول وزیر امور خارجه در دولت بوش مواجه است. این دو نفر واکنش ترامپ به اعتراضات علیه مرگ شهروند سیاه پوست به دست پلیس سفید پوست در بازداشتگاه شهر میناپولیس را مورد انتقاد شدید قرار داده اند.

همچنین برخی از مقامات نظامی کنونی آمریکا مانند مارک مایلی بعد از اعتراض ها از این که به تیم ترامپ ملحق شده ابراز تاسف کرده است. پاول تاکنون اعلام کرده که از بایدن حمایت می کند و گفته که ترامپ از قانون اساسی آمریکا دور شده و تهدیدی علیه دموکراسی در کشورش است. متیس نیز ترامپ را به تلاش برای تفرقه بین آمریکایی ها متهم کرده است.

به تازگی جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز در کتابی افشاگرایانه ترامپ را لایق کرسی ریاست جمهوری ندانسته و او را متهم به تلاش برای جلب حمایت رئیس جمهوری چین در انتخابات کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha