ایران به دوران طلایی فعالیت ناوگان دریایی خود بازخواهد گشت

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دوران محدودیت‌ها و تحریم‌های دریایی گذراست و ایران به دوران طلایی فعالیت ناوگان دریایی خود بازخواهد گشت چرا که ظرفیت ناوگان جمهوری اسلامی و توان تخصصی دریانوردان ایرانی در دنیا مثال‌زدنی است.

«محمد راستاد» در مراسم روز دریانورد که امروز (چهارشنبه) در سالن آمفی تئاتر سازمان بنادر و دریانوردی برگزارشد، افزود: در شرایط عادی کمتر کسی به فکر دریانوردان است، اما در شرایط خطر همه به اهمیت کار دریانوردان پی می برند، در چنین روزی باید بیشتر به دغدغه دریانوردان بپردازیم و مسائل کلان صنعت کشتیرانی را به سایر مناسبت‌ها موکول کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دریانوردان طیف گسترده‌ای هستند که روی ناوگان متنوع دریایی فعالیت می‌کنند، افزود: بخش تامین امنیت آبراهه‌های تحت مسئولیت، دریانوردانی که در منطقه در بخش تجارت دریایی کار می‌کنند، دریانوردانی که روی ناوگان سنتی کار می‌کنند و ساحل نشینانی که کار تجارت را انجام می‌دهند همه سهم قابل توجهی در تجارت دریایی دارند، همچنین دریانوردانی که در پایانه های نفتی برای عملیات استخراج و صدور نفت هستند همه با جنس کاری متفاوت در خدمت تجارت دریایی قرار دارند.

راستاد با بیان اینکه سلامت فکری و ذهنی دریانوردان باید تامین شود و دغدغه کمتری از نظر مسائل رفاهی و بهداشتی باید داشته باشند، گفت: امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دریانوردان در ماموریتی که دارند و ناوگانی که شاغل هستند بیشترین تمرکز را در ایفای نقش حرفه‌ای داشته باشند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه سازمان بنادر برای ارتقاء توانمندی و آموزش دریانوردان، گفت: کسانی که وارد حرفه دریانوردی می‌شوند نباید گرفتار موضوعاتی شوند که در حین آموزش اخذ گواهینامه شایستگی آنها را دچار مشکل کند.

وی به طی دوران کارورزی دریانوران اقیانوس پیما اشاره کرد و گفت: هنوز عده‌ای در صف ورود به دوره کارورزی هستند و شرکت‌های کشیترانی و نفت‌کش باید این امکان را فراهم کنند تا کسی در صف الحاق برای دوره کارورزی نباشد که آزمون شایستگی آنها به تاخیر بیفتد و دیرتر وارد بازار کار شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: موضوع دیگر بحث فرصت شغلی دریانوردان است. در دوره‌های گذشته با موضوع بیکاری فارغ التحصیلان دریانورد برای ورود به بازار کار مواجه نبودیم اما امروز با توجه به شرایط تحریم که فارغ التحصیلان فقط می‌توانند روی ناوگان داخلی فعالیت کنند تعدادی از فارغ التحصیلان که گواهینامه شایستگی هم دارند هنوز منتظر ایجاد فرصت شغلی هستند. مکانیزم جذب و آموزش باید اصلاح شود تا حجم انبوهی از فارغ التحصیلان آماده به کار را نداشته باشیم

و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای پیشگیری از سوانح روی ناوگان سنتی باید بحث آموزش را جدی بگیریم. امروز شاهد حریق‌های گسترده ناشی از عدم رعایت الزامات ایمنی در ناوگان سنتی هستیم که انتظار داریم دستگاه‌هایی که در زمینه ایمنی دریانوردی فعال هستند به گونه‌ای عمل کنند که حداقل سوانح را روی آب‌ها داشته باشیم

وی به گزینش مناسب افراد قبل از ورود به حرفه دریانوردی اشاره کرد و گفت: برخی دریانوردان قبل از سن بازنشستگی و قبل از ناخدا شدن کار را ترک می‌کنند که خسران زیادی به سرمایه گذاری برای نیروی انسانی در بخش دریا وارد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =